Syndrom czarnego psa powraca
Słyszeliście o syndromie czarnego psa? Światowy Dzień Zwierząt Bezdomnych jest doskonałą okazją, by o nim przypomnieć. Przedstawiamy trzy kampanie społeczne, które rzucają światło na to zjawisko i prezentują różne podejścia kreatywne do omawianego problemu.
Syndrom Czarnego Psa jest zjawiskiem znanym na całym świecie stworzonym na potrzeby opisania trudności, jakie mają czarne psy w znalezieniu nowego domu. Psy o ciemnym umaszczeniu są często pomijane przy wyborze – tak jakby dosłownie stawały się niewidzialne. Czemu tak się dzieje? Po części ma to związek z podświadomymi uprzedzeniami i skojarzeniami przypisującymi czarnemu kolorowi niepożądane właściwości charakteru, takie jak agresja i trudny temperament. U podłoża tej sytuacji leży także to, że czarny kolor jest od lat kojarzony ze śmiercią. Ponadto wskazuje się na fakt, że psy o ciemnym kolorze sierści trudno uwiecznić na zdjęciach – zlewają się w jednolitą plamę przez co nie widać jak wyglądają. Psy znikają także w ciemnych schroniskowych boksach wtapiając się w otoczenie.
1. Niewidzialne psy
Problem ten stał się inspiracją do powstania kilku kampanii społecznych. Najnowszą z nich pod hasłem „Niewidzialne psy” rozpoczęło właśnie Schronisko na Paluchu – za koncepcję, materiały kreatywne i strategię komunikacji odpowiada Saatchi & Saatchi. Inspiracją do stworzenia kampanii były trudności z uchwyceniem na zdjęciach psa Dragona podczas bożonarodzeniowej sesji realizowanej przez team kreatywny agencji. Celem kampanii „Niewidzialne psy” jest zwrócenie uwagi na występowanie uprzedzeń związanych z czarnym kolorem i podjęcie działań mających na celu ich redukcję. Obecnie w Schronisku na Paluchu na znalezienie kochającego domu czeka około 580 psów.
2. Czarne jak Black Metal
Swój sposób na podejście do tematu przedstawiła w 2021 roku peruwiańska organizacja Proyecto Patitas zajmująca się promocją adopcji bezdomnych psów. Kampania została skierowana do fanów muzyki z gatunku black metal – grupy, która na co dzień styka się z uprzedzeniami, dlatego może utożsamić się ze zjawiskiem opisywanym jako syndrom czarnego psa. – Wiele osób postrzega psy o ciemnym umaszczeniu jako diabelskie, złe i niebezpieczne – ale to uprzedzenia. Ty, bardziej niż ktokolwiek inny, wiesz że uprzedzenia nie są prawdą. Zwierzę, które ma z Tobą wiele wspólnego, czeka na Ciebie – taki komunikat twórcy kampanii skierowali do obranej grupy docelowej. Jeśli chodzi o tę kampanię, problemem może być dość wąska i sprecyzowana grupa docelowa – jednak dzięki prostej analogii – wszyscy mający z nią styczność mogą zrozumieć, na czym polega siła uprzedzeń. Uprzedzenia są krzywdzące – to uniwersalny przekaz odwołujący się do empatii odbiorców.
O akcji pisaliśmy szerzej TUTAJ.
3. Legenda Negro Matapacos
Syndromowi Czarnego Psa postanowiły przeciwstawić się także chilijskie organizacje i fundacje, zrzeszone w ramach Fundaciones de Adopción w kampanii #AdoptABlackDog. Twórcy akcji nawiązali do wciąż żywego w powszechnej świadomości Negro Matapacos, legendarnego czworonoga będącego symbolem tamtejszych protestów studenckich z 2011 roku. Zwierzę stało się również symbolem walki o godność w czasie protestów, jakie miały miejsce w Chile w latach 2019-2020. W całym kraju znajduje się wiele rzeźb i graffiti przedstawiających jego podobiznę. Psi bohater zakończył życie w 2017 roku, jednak jego popularność jest wciąż w mocy. W ramach kampanii sięgnięto do różnych rozwiązań. Z surowców wtórnych wykonano rzeźbę Negro Matapacos – jej wykonania podjął się artysta Marcel Solá. Niespodziewanie rzeźba stała się ikoną społecznej rewolucji, a granice między wydźwiękiem kampanii a nawiązaniami do ruchu oporu uległy zatarciu. Doprowadziło to również do aktów wandalizmu, podczas których podobizna psa była niszczona, a następnie odbudowywana, co przyczyniało się do nagłaśniania całej akcji, która zakończyła się spektakularnym sukcesem: aż 650 psów znalazło nowe domy!
O akcji pisaliśmy szerzej TUTAJ.
txt: Karolina Sendal
Jeśli chcesz zobaczyć więcej kampanii promujących adopcję zwierząt, polecamy Twojej uwadze także:
ADOPT A PETERAN. ADOPT A HERO.
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
21.11.2024
Gwiazdka dla bezdomniaków
-
19.11.2024
Drzewo Roku 2025 – zgłoszenia do końca listopada!
-
15.11.2024
„Moje czarne szczęście” już w sprzedaży w Biedronce
-
10.11.2024
MAMY czas na zdrowie?
-
08.11.2024
Pokolenie Z na rynku pracy. Najnowszy raport OLX Praca
-
06.11.2024
Nie miej tego w d*pie