Jak sprawić, żeby dzieci zainteresowały się rolą sikorek, ropuch czy jeży w środowisku? Zamienić naukę w zabawę. Nowa kampania „Bioróżnorodnie połączeni” Ministerstwa Klimatu i Środowiska za pomocą muzyki, teledysków i warsztatów zachęca najmłodszych do ochrony rodzimej przyrody.
Piosenki, które uczą
Żaba jako gwiazda popowej piosenki, historia o chomiku w hip-hopowych rytmach, a do tego teksty, które zapadają w pamięć. Tak wygląda nauka o bioróżnorodności według twórców kampanii „Bioróżnorodnie połączeni”. Dla dzieci w wieku 4–9 lat powstało 8 chwytliwych piosenek. Towarzyszą im kolorowe teledyski. Każdy w innym stylu muzycznym i z innym bohaterem. Wpadające w ucho rymy i skoczne choreografie zapraszają do wspólnej zabawy w przedszkolnej sali czy w domu. Wykonują je dzieci z Broadway Musical School – z entuzjazmem, obok którego nie można przejść obojętnie.
By dotrzeć do jak największej grupy odbiorców, działania będą wspierane przez kampanię reklamową prowadzoną w telewizji, internecie, kinach i w social mediach. Przesłanie kampanii pomogą też nagłośnić działania z influencerami.
– Bioróżnorodność to w edukacji nowy temat, ale niezwykle istotny. Ważne, żeby uczyć właściwych postaw od najmłodszych lat, bo już niedługo to od działań naszych dzieci będzie zależeć los planety. Jak do nich dotrzeć? Mówiąc ich językiem i wykorzystując w komunikacji kanały, które są dla nich atrakcyjne – tłumaczy Olga Lasota, Senior Project Manager z Fabryki Komunikacji Społecznej, która odpowiada za realizację kampanii.
Edukacja w praktyce
Piosenki to jednak nie wszystko, co przygotowali twórcy kampanii. Z myślą o nauczycielach powstały gotowe scenariusze lekcji z kartami pracy i pomysłami na zabawy. Materiały pomagają lepiej poznać zwierzęcych bohaterów i ich znaczenie w ekosystemie. Wszystko z wykorzystaniem zabaw ruchowych, obserwacji przyrody i aktywności plastycznych.

Zdjęcie z wydarzenia inaugurującego kampanię
Materiały dla przedszkoli oraz klas 1–3 szkoły podstawowej są dostępne bezpłatnie na stronie kampanii.
Od domku dla jeża do miłości do przyrody
W kampanii zaplanowano też cykl warsztatów terenowych. Podczas spacerów „Tropami jeża w mieście” dzieci razem z opiekunami będą tworzyć schronienia z materiałów znalezionych w parku. Inne zajęcia będą poświęcone budowie domków dla zapylaczy i rozmowom o roli owadów zapylających.
W wybranych miastach pojawią się także murale edukacyjne przedstawiające bohaterów kampanii. Malowane farbami przeciwsmogowymi będą nie tylko upiększać przestrzeń i edukować, ale także oczyszczać powietrze.
Bioróżnorodność tematem komiksu i bajki
Do zestawu edukacyjnych narzędzi dołączają też komiks autora popularnej serii o Żubrze Pompiku, Tomasza Samojlika „Dziko utalentowani” oraz bajka Adama Studzińskiego „Ogród roku”, ilustrowana przez Justynę Cychowską. Oba tytuły powstały specjalnie na potrzeby kampanii i łączą humor z solidną dawką wiedzy o przyrodzie.
Imprezy plenerowe w trzech miastach
W okresie wakacyjnym wystartują rodzinne wydarzenia plenerowe. W każdym z nich Uczestnicy zostaną zaproszeni do stref tematycznych poświęconych wybranym gatunkom. Będą też na Nich czekać konkursy, zabawy, ekorebusy, a także nagrody – naszywki, komiksy i bajki.
Dlaczego to ważne?
Bioróżnorodność to nie tylko modny temat, ale odpowiedź na realną potrzebę dbania o naszą planetę. Kampania „Bioróżnorodnie połączeni” pokazuje, że edukacja ekologiczna może być atrakcyjna i angażująca. To pierwszy krok do wychowania pokolenia, które z troską i odpowiedzialnością podejdzie do ochrony środowiska.
txt. Karolina Sendal
zobacz także
-
14.05.2025Wydarzenia
Tak wygląda „Świński los” – nietypowy escape room już w Warszawie
-
12.05.2025Kampanie
Rak’n’Roll żąda zawieszenia kampanii prezydenckiej
-
10.05.2025slider
Trójka o kobietach w kosmosie
-
08.05.2025Kreacje / printy
Za każdym motocyklistą…
-
08.05.2025Kampanie
„Pomyśl przed” – kampania o bezpieczeństwie na drodze
-
07.05.2025slider
Imperium zbudowane na odpadach