logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
Facebook LinkedIn FKS
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Z Misją
  • Do kawy
  • Wydarzenia
  • Kampanie
zamknij
SZUKAJ
Strona główna > Kampanie > Nie bądź internetowym trollem
23.04.2025
Tematy: Kampanie, Polska

Nie bądź internetowym trollem



Ministerstwo Cyfryzacji i NASK uczą, jak rozpoznawać dezinformację. W najnowszej kampanii przenoszą odbiorców do groteskowego świata trolli wykorzystując baśniową estetykę i zaawansowaną technologię AI. 

Wystarczy jedno kliknięcie w niezweryfikowaną informację, by… stać się trollem. Kampania pokazuje, że dezinformacja ma bardzo realne skutki. Także dla osób, które nieświadomie przyczyniają się do jej powielania.

Troll – nieświadomy sprawca dezinformacji

Głównym bohaterem kampanii „Nie bądź internetowym trollem” jest zwykły internauta. W spocie kampanii widzimy, jak bohaterowie pod wpływem jednego kliknięcia w niezweryfikowaną informację dosłownie przeobrażają się w groteskowe trolle. Ta metaforyczna przemiana to ostrzeżenie, ale i próba edukacji: każda nieprzemyślana interakcja z fake newsem może sprawić, że staniemy się częścią problemu.



„Nie bądź internetowym trollem. Sprawdź informację, zanim przekażesz ją dalej”
– apelują twórcy kampanii.

AI na planie filmowym

Spot wyróżnia się nie tylko formą, ale i wykorzystaniem AI. Łączy klasyczną produkcję z AI występującą w roli współtwórcy i bohatera. Odegrała dużą rolę zarówno na poziomie tworzenia koncepcji, elementów fantastycznego świata, jak i dziesiątek wygenerowanych wersji.

Za koncepcję kreatywną odpowiada Fabryka Komunikacji Społecznej, a za reżyserię – Adrian Chudek, specjalista od XR LED Unreal Virtual Production, AI, 3D i najnowocześniejszych technik postprodukcji greenscreen.

– Zależało nam na tym, by uciec od tradycyjnego, moralizatorskiego tonu. Postawiliśmy na metaforę i emocje, które silniej działają na widza niż suche fakty. Dezinformacja to zjawisko trudne do uchwycenia dla odbiorców – stąd pomysł na fantazyjny świat i przemianę bohaterów w trolle – mówi Marek Krężel, koordynator kampanii w Fabryce Komunikacji Społecznej.

Inspiracją dla spotu była stylistyka teledysków i baśniowego kina fantasy. Efekt osiągnięta m.in. dzięki zastosowaniu szerokokątnych obiektywów oraz niestandardowego formatu kadru. Wszystko po to, by jeszcze bardziej zniekształcić świat przedstawiony i oddać atmosferę groteski.

Dezinformacja – problem, który dotyczy nas wszystkich

Kampania powstała jako odpowiedź na realne zagrożenia związane z dezinformacją. Jak podaje NASK, aż 82% Polaków zetknęło się z fake newsem, a niemal połowa nie potrafi jednoznacznie ocenić, czy dana treść jest prawdziwa. Dezinformacja trafia w emocje – dlatego kampania również się do nich odwołuje, by uświadomić, jak łatwo można dać się zmanipulować.

– Dezinformacja to jedno z największych wyzwań dla bezpieczeństwa informacyjnego kraju. Kampanią chcemy nie tylko ostrzec, ale przede wszystkim nauczyć Polki i Polaków, jak rozpoznawać manipulację i nie dawać się wciągnąć w spiralę nienawiści i fałszu – podkreśla Paweł Olszewski, wiceminister cyfryzacji.

Gdzie obejrzeć i jak działać?

Spot emitowany jest w ogólnopolskich mediach: telewizji, radiu oraz Internecie. Towarzyszy mu również dedykowana strona kampanii – www.nask.pl/dezinfo – na której znaleźć można materiały edukacyjne oraz formularz do zgłaszania dezinformacji.

Kampania została zrealizowana z inicjatywy Ministerstwa Cyfryzacji i Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej – NASK. Za koncepcję kreatywną i kreację odpowiada Fabryka Komunikacji Społecznej. Reżyseria: Adrian Chudek, HART Warsaw. Produkcja: No Sugar Films.

oprac. Karolina Sendal

NASK Ministerstwo Cyfryzacji AI dezinformacja trolle


Nazwa kampanii:
Nie bądź internetowym trollem
Czas:
2025.4
Nadawca:
Ministerstwo Cyfryzacji i NASK
Media:
telewizja, radio, Internet
Wykonawca:
Fabryka Komunikacji Społecznej
Hasło kampani:
Nie bądź internetowym trollem





03.04.2024 polecamy

Wykonane przez nas


Piractwo w przemyśle odzieżowym zauważamy (i krytykujemy) najczęściej dopiero wtedy, gdy dotknie nas bezpośrednio. Tymczasem wpływ tego przestępstwa na rzeczywistość jest znacznie bardziej złożony niż na pierwszy rzut oka się wydaje. Szeroko pojęte piractwo wiąże się m.in. z łamaniem praw autorskich, kradzieżą własności intelektualnej, zanieczyszczeniem środowiska odpadami, czy pracą czarnorynkową nierzadko będącą współczesną formą niewolnictwa. Kupno podróbki jest niczym pierwsza kostka domina, która uruchamia łańcuch zdarzeń i procesów – od niepożądanych po przestępcze. Kampania Made By Us: Piracy is the start została zaprojektowana na konkurs Young Lions (dla twórców poniżej 30. roku życia) przy wsparciu World Intellectual Property Organization (WIPO)....

Zobacz więcej
nazwa kategorii: Kreacje / printy

zobacz także


  • 14.05.2025Wydarzenia

    Tak wygląda „Świński los” – nietypowy escape room już w Warszawie

  • 12.05.2025Kampanie

    Rak’n’Roll żąda zawieszenia kampanii prezydenckiej

  • 10.05.2025slider

    Trójka o kobietach w kosmosie

  • 08.05.2025Kreacje / printy

    Za każdym motocyklistą…

  • 08.05.2025Kampanie

    „Pomyśl przed” – kampania o bezpieczeństwie na drodze

  • 07.05.2025slider

    Imperium zbudowane na odpadach

chcesz zrobić kampanię?
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
  • Kontakt
  • Patronat
  • Konkurs Kampania Społeczna Roku
  • Polityka prywatności
  • Logotypy do pobrania

Zapraszamy wszystkich do przesyłania na adres redakcja@kampaniespoleczne.pl swoich projektów (plakatów, ilustracji, filmów, przedmiotów), które mają przesłanie prospołeczne. Najciekawsze opublikujemy!

Ta strona używa ciasteczek