Ministerstwo Cyfryzacji i NASK uczą, jak rozpoznawać dezinformację. W najnowszej kampanii przenoszą odbiorców do groteskowego świata trolli wykorzystując baśniową estetykę i zaawansowaną technologię AI.
Wystarczy jedno kliknięcie w niezweryfikowaną informację, by… stać się trollem. Kampania pokazuje, że dezinformacja ma bardzo realne skutki. Także dla osób, które nieświadomie przyczyniają się do jej powielania.
Troll – nieświadomy sprawca dezinformacji
Głównym bohaterem kampanii „Nie bądź internetowym trollem” jest zwykły internauta. W spocie kampanii widzimy, jak bohaterowie pod wpływem jednego kliknięcia w niezweryfikowaną informację dosłownie przeobrażają się w groteskowe trolle. Ta metaforyczna przemiana to ostrzeżenie, ale i próba edukacji: każda nieprzemyślana interakcja z fake newsem może sprawić, że staniemy się częścią problemu.
„Nie bądź internetowym trollem. Sprawdź informację, zanim przekażesz ją dalej” – apelują twórcy kampanii.
AI na planie filmowym
Spot wyróżnia się nie tylko formą, ale i wykorzystaniem AI. Łączy klasyczną produkcję z AI występującą w roli współtwórcy i bohatera. Odegrała dużą rolę zarówno na poziomie tworzenia koncepcji, elementów fantastycznego świata, jak i dziesiątek wygenerowanych wersji.
Za koncepcję kreatywną odpowiada Fabryka Komunikacji Społecznej, a za reżyserię – Adrian Chudek, specjalista od XR LED Unreal Virtual Production, AI, 3D i najnowocześniejszych technik postprodukcji greenscreen.
– Zależało nam na tym, by uciec od tradycyjnego, moralizatorskiego tonu. Postawiliśmy na metaforę i emocje, które silniej działają na widza niż suche fakty. Dezinformacja to zjawisko trudne do uchwycenia dla odbiorców – stąd pomysł na fantazyjny świat i przemianę bohaterów w trolle – mówi Marek Krężel, koordynator kampanii w Fabryce Komunikacji Społecznej.
Inspiracją dla spotu była stylistyka teledysków i baśniowego kina fantasy. Efekt osiągnięta m.in. dzięki zastosowaniu szerokokątnych obiektywów oraz niestandardowego formatu kadru. Wszystko po to, by jeszcze bardziej zniekształcić świat przedstawiony i oddać atmosferę groteski.
Dezinformacja – problem, który dotyczy nas wszystkich
Kampania powstała jako odpowiedź na realne zagrożenia związane z dezinformacją. Jak podaje NASK, aż 82% Polaków zetknęło się z fake newsem, a niemal połowa nie potrafi jednoznacznie ocenić, czy dana treść jest prawdziwa. Dezinformacja trafia w emocje – dlatego kampania również się do nich odwołuje, by uświadomić, jak łatwo można dać się zmanipulować.
– Dezinformacja to jedno z największych wyzwań dla bezpieczeństwa informacyjnego kraju. Kampanią chcemy nie tylko ostrzec, ale przede wszystkim nauczyć Polki i Polaków, jak rozpoznawać manipulację i nie dawać się wciągnąć w spiralę nienawiści i fałszu – podkreśla Paweł Olszewski, wiceminister cyfryzacji.
Gdzie obejrzeć i jak działać?
Spot emitowany jest w ogólnopolskich mediach: telewizji, radiu oraz Internecie. Towarzyszy mu również dedykowana strona kampanii – www.nask.pl/dezinfo – na której znaleźć można materiały edukacyjne oraz formularz do zgłaszania dezinformacji.
Kampania została zrealizowana z inicjatywy Ministerstwa Cyfryzacji i Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej – NASK. Za koncepcję kreatywną i kreację odpowiada Fabryka Komunikacji Społecznej. Reżyseria: Adrian Chudek, HART Warsaw. Produkcja: No Sugar Films.
oprac. Karolina Sendal
zobacz także
-
14.05.2025Wydarzenia
Tak wygląda „Świński los” – nietypowy escape room już w Warszawie
-
12.05.2025Kampanie
Rak’n’Roll żąda zawieszenia kampanii prezydenckiej
-
10.05.2025slider
Trójka o kobietach w kosmosie
-
08.05.2025Kreacje / printy
Za każdym motocyklistą…
-
08.05.2025Kampanie
„Pomyśl przed” – kampania o bezpieczeństwie na drodze
-
07.05.2025slider
Imperium zbudowane na odpadach