logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
Facebook LinkedIn FKS
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Z Misją
  • Do kawy
  • Wydarzenia
  • Kampanie
zamknij
SZUKAJ
Strona główna > slider > Jak czytają Polacy?
23.04.2025
Tematy: Polska, Kultura i sztuka, Raportowanie społeczne, Wiedza

Jak czytają Polacy?

Jak czytają Polacy?


Młodzi czytają najwięcej – wynika z najnowszego raportu Biblioteki Narodowej*. Czytelnictwo książek w Polsce ustabilizowało się na poziomie ponad 40%. 

W 2024 roku lekturę co najmniej jednej książki w ciągu dwunastu miesięcy zadeklarowało 41% badanych. Biorąc pod uwagę dopuszczalny błąd statystyczny pomiaru, to wynik tożsamy z zeszłorocznym i wyraźnie wyższy niż w latach wcześniejszych.

Kto czyta najwięcej?

Najwięcej książek czytają mieszkańcy największych miast – Warszawy, Krakowa, Wrocławia, Łodzi i Poznania. W tych aglomeracjach poziom czytelnictwa sięga 51%. To nie przypadek. W grę wchodzi dostępność księgarń, bibliotek i antykwariatów, ale także obecność uczelni wyższych oraz środowisk zawodowych sprzyjających kontaktowi z tekstem. Po drugiej stronie skali są mieszkańcy wsi i miast do 20 tys. mieszkańców – tu książkę przeczytało zaledwie 36% respondentów.

źródło: Raport o stanie czytelnictwa książek w Polsce w 2024 roku, Biblioteka Narodowa

Na czytelnictwo wpływa również wiek i płeć. Statystycznie częściej czytają kobiety (47%) niż mężczyźni (35%). Jeśli chodzi o wiek, prym wiodą osoby młode – aż 54% badanych w wieku 15–18 lat zadeklarowało kontakt z książką. Takiej samej odpowiedzi udzieliło już tylko 33% osób w wieku 60 lat i więcej. Tendencja ta pogłębia się wraz z wiekiem – osoby powyżej 70 lat rzadziej deklarują przeczytanie co najmniej jednej książki (25%). Przyczyn można upatrywać m.in.  pogarszającym się stanie zdrowia. Jeśli chodzi o różnice płciowe, częściej czytają kobiety (47%) niż mężczyźni (35%).

źródło: Raport o stanie czytelnictwa książek w Polsce w 2024 roku, Biblioteka Narodowa

Papier wciąż górą, ale…

Wbrew pozorom, książki nadal czytamy głównie w formie papierowej. Tylko co dwudziesty czytelnik sięgnęło po co najmniej jedną książkę w formie elektronicznej.

Z kolei aż 2/3 Polaków czyta dłuższe teksty na ekranach (np. artykuły prasowe, hasła encyklopedyczne), co pokazuje, że kontakt z tekstem przenosi się na inne formy niż tradycyjne książki. Współczesny czytelnik to nie tyle mol książkowy, co odbiorca treści cyfrowych.

Co czytamy – i co to o nas mówi

Polacy najchętniej sięgają po literaturę popularną: zwłaszcza sensacyjno-kryminalną, w dalszej kolejności romansowo-obyczajową. Jednak w 2024 roku wśród najpoczytniejszych książek znalazł się reportaż historyczny – praca popularnonaukowa z dziedziny historii społecznej „Chłopki. Opowieść o naszych babkach” autorstwa Joanny Kuciel-Frydryszak. Najpopularniejszymi autorami 2024 roku okazali się być: Remigiusz Mróz, Harlan Coben, Jo Nesbø, J. K. Rowling i Henryk Sienkiewicz. 

Jak czytamy w raporcie: „spektakularna popularność tej książki jest echem szerszego zjawiska dającego o sobie znać w wielu dziedzinach kultury, które polega na zainteresowaniu historią widzianą z perspektywy grup defaworyzowanych, takich, których głos był dotąd słabo słyszalny”.

*O badaniu: Stan czytelnictwa w Polsce (badanie naukowe BN) realizowane w ramach Planu Ewaluacji i Monitoringu NPRCz 2.0 na lata 2021–2025 w związku z realizacją Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0. na lata 2021–2025 [NPRCz 2.0], który został przyjęty przez Radę Ministrów uchwałą nr 69/2021 z dnia 21 maja 2021 roku

oprac. Karolina Sendal

 

czytelnictwo biblioteka narodowa badanie czytelnictwa







03.04.2024 polecamy

Wykonane przez nas


Piractwo w przemyśle odzieżowym zauważamy (i krytykujemy) najczęściej dopiero wtedy, gdy dotknie nas bezpośrednio. Tymczasem wpływ tego przestępstwa na rzeczywistość jest znacznie bardziej złożony niż na pierwszy rzut oka się wydaje. Szeroko pojęte piractwo wiąże się m.in. z łamaniem praw autorskich, kradzieżą własności intelektualnej, zanieczyszczeniem środowiska odpadami, czy pracą czarnorynkową nierzadko będącą współczesną formą niewolnictwa. Kupno podróbki jest niczym pierwsza kostka domina, która uruchamia łańcuch zdarzeń i procesów – od niepożądanych po przestępcze. Kampania Made By Us: Piracy is the start została zaprojektowana na konkurs Young Lions (dla twórców poniżej 30. roku życia) przy wsparciu World Intellectual Property Organization (WIPO)....

Zobacz więcej
nazwa kategorii: Kreacje / printy

zobacz także


  • 14.05.2025Wydarzenia

    Tak wygląda „Świński los” – nietypowy escape room już w Warszawie

  • 12.05.2025Kampanie

    Rak’n’Roll żąda zawieszenia kampanii prezydenckiej

  • 10.05.2025slider

    Trójka o kobietach w kosmosie

  • 08.05.2025Kreacje / printy

    Za każdym motocyklistą…

  • 08.05.2025Kampanie

    „Pomyśl przed” – kampania o bezpieczeństwie na drodze

  • 07.05.2025slider

    Imperium zbudowane na odpadach

chcesz zrobić kampanię?
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
  • Kontakt
  • Patronat
  • Konkurs Kampania Społeczna Roku
  • Polityka prywatności
  • Logotypy do pobrania

Zapraszamy wszystkich do przesyłania na adres redakcja@kampaniespoleczne.pl swoich projektów (plakatów, ilustracji, filmów, przedmiotów), które mają przesłanie prospołeczne. Najciekawsze opublikujemy!

Ta strona używa ciasteczek