John F. Kennedy wygłasza słynne „Ich bin ein Berliner“ („Jestem berlińczykiem“) głosem słonia, a Martin Luther King artykułuje pamiętne „I have a dream“ („Miałem sen“) rycząc jak lew. Jeżeli zwierzęta nie mogą mówić ludzkim głosem, to wcale nie oznacza, że ludzie nie mogą mówić głosem zwierząt. W spocie reklamowym niemieckiego oddziału organizacji PETA (People For The Ethical Treatment of Animals; Ludzie dla Etycznego Traktowania Zwierząt) pod głosy „wielkich tego świata” podłożono dźwięki wydawane przez różne zwierzęta. W filmie, poza w/w, wykorzystano także fragmenty znanych przemówień i manifestów politycznych Mahatmy Gandhiego, Nelsona Mandeli, Dalajlamy XIV oraz Johna Lennona.
PETA, słynąca z nieszablonowych, a często kontrowersyjnych kreacji, stara się zachęcić widzów do „oddania swego głosu zwierzętom” poprzez finansowe lub aktywne wsparcie jej działań, mających na celu szeroko pojętą ochronę praw zwierząt.
Wykorzystanie wizerunków osób związanych ze zmianami społecznymi i będących nierzadko ich siłą motoryczną, ma przekonać widzów, że obrona praw zwierząt jest równie istotną kwestią, jak walka o wolność, tolerancję, równouprawnienie i pokój na świecie, a obecnie, kiedy wiele „ludzkich problemów” znalazło swoje pozytywne rozwiązanie, nadszedł czas na zajęcie się problemami zwierząt, które same nie potrafią się wypowiedzieć w obronie swoich praw. Organizacja zdaje się sygnalizować ponadto, że występują odpowiednie okoliczności historyczne, rodzące zapotrzebowanie na człowieka, który potrafiłby efektywnie nagłośnić kwestię okrucieństwa wobec zwierząt i sprawić, aby ich „wołanie o pomoc” zostało usłyszane.
Wadą reklamy jest to, że przesłanie kampanii niekoniecznie trafia do widzów bezpośrednio po jej obejrzeniu. O ile jego pomysł jest interesujący, to zachodzi obawa, że spot może być potraktowany jako parodia znanych osób, które się w nim pojawiają, lub rodzaj niewysublimowanego żartu. Ponadto wokół każdej z tych charyzmatycznych postaci istnieje cała warstwa symboliczna i skojarzeniowa, która może przesłaniać prawdziwe intencje twórców kampanii.
Oprócz spotu, elementem kampanii „Gib den Tieren deine Stimme” („Oddaj swój głos zwierzętom”) są cztery szablony masek z podobiznami maltretowanych zwierząt, dostępne na stronie internetowej organizacji PETA.DE. Poprzez założenie takiej maski można wejść w skórę cierpiącego zwierzęcia i dosłownie oddać mu własny głos.
D.Wilk
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
17.09.2024
W zagrożeniu
-
15.09.2024
Newsy bez stygmatyzacji
-
11.09.2024
Na(d)staw ucho
-
10.09.2024
Na manowce
-
08.09.2024
Uprzejmie donoszę
-
07.09.2024
We wrogim domu