„Jak pisać o klimacie?” – Gazeta.pl publikuje poradnik dla dziennikarzy i dziennikarek
Serwis Zielona.Gazeta.pl opublikował opracowanie „Jak pisać o klimacie? Poradnik dla dziennikarzy i dziennikarek”, przygotowany wspólnie z Purpose Climate Lab, z którego mogą korzystać wszyscy przedstawiciele mediów w Polsce. Portal chce nie tylko informować, ale także mieć wpływ na język, jakim opisywane są zmiany klimatyczne.
„Jak pisać o klimacie? Poradnik dla dziennikarzy i dziennikarek” został napisany przez redaktora naczelnego serwisu Zielona.Gazeta.pl – Patryka Strzałkowskiego, dyrektorkę Programu Zrównoważonego Rozwoju i Polityki Klimatycznej w Instytucie Spraw Publicznych – dr Paulinę Sobiesiak-Penszko, współzałożycielkę Fundacji Climate Strategies Poland – dr Agnieszkę Liszkę-Dobrowolską oraz główną ekspertkę ds. związanych z liczeniem śladu węglowego, obniżaniem emisji gazów cieplarnianych i dążeniem do zeroemisyjności w Fundacji Climate Strategies Poland – dr Aleksandrę Drewko. Inspiracji i wsparcia merytorycznego dostarczył redaktor serwisu Naukaoklimacie.pl, analityk megatrendów, fizyk jądrowy, dziennikarz i autor książek Marcin Popkiewicz.
Publikacja powstała z myślą nie tylko o dziennikarzach piszących o klimacie, ale o wszystkich przedstawicielach mediów, gdyż obecnie wszystko, co nas otacza, powiązane jest ze zmianami klimatycznymi. Premiera poradnika miała miejsce w piątek, 10 lutego br. w ramach cyklu „Piątki dla klimatu”. Na stronie Zielona.Gazeta.pl można bezpłatnie pobrać publikację, link do niej znajduje się TUTAJ. Inicjatorzy projektu zachęcają ponadto czytelników i czytelniczki do wypełnienia krótkiej ankiety po lekturze poradnika.
80 proc. osób w Polsce, a więc ogromna większość naszych czytelników, widzów i słuchaczy, obawia się zmian klimatu – mówi Patryk Strzałkowski, redaktor naczelny serwisu Zielona.Gazeta.pl. – Dla nich musimy jako media stawać na wysokości zadania i rzetelnie informować o przyczynach oraz rozwiązaniach kryzysu klimatycznego. To właśnie dlatego przygotowaliśmy podręcznik przekazujący podstawową wiedzę, jaką powinni mieć dziennikarze i dziennikarki w każdej redakcji. Ogromną wartością jest to, że w mediach możemy uczyć się od siebie nawzajem. Dlatego teraz wychodzimy do innych zespołów z poradnikiem, ale nie mówimy, że znamy wszystkie odpowiedzi i rozwiązania. Zachęcamy do dialogu i współpracy, aby wspólnie lepiej informować odbiorców o kluczowej kwestii, jaką jest ochrona klimatu i środowiska.
Współtwórcą publikacji jest organizacja Purpose Climate Lab, która od ponad czterech lat inicjuje w Polsce projekty na rzecz podnoszenia świadomości obywateli i liderów opinii w zakresie zmiany klimatu, zanieczyszczenia powietrza czy dezinformacji klimatycznej.
Już wcześniej – w trosce o dziennikarskie wypowiedzi – zespół Gazeta.pl przygotował i udostępnił inne poradniki poświęcone językowi oraz schematom narracyjnym. W 2020 r. ukazał się dokument „Jak pisać o osobach LGBT+. Poradnik dla mediów” z informacjami o tym, jak tworzyć komunikaty czy wypowiedzi, żeby nie wykluczać i nie dyskryminować osób LGBT+. Z kolei w 2022 r. Gazeta.pl opublikowała poradnik „Jak pisać o kobietach?” poświęcony m.in. kliszom narracyjnym przypisywanym kobietom, feminatywom i wymagającym zmiany medialnym zwrotom.
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
19.11.2024
Drzewo Roku 2025 – zgłoszenia do końca listopada!
-
15.11.2024
„Moje czarne szczęście” już w sprzedaży w Biedronce
-
11.11.2024
Te kampanie społeczne dostały Effie!
-
11.11.2024
#Niepodległadohymnu – akcja śpiewania hymnu 11.11 w samo południe
-
10.11.2024
MAMY czas na zdrowie?
-
06.11.2024
Nie miej tego w d*pie