Nieznane niepotrzebnie przeraża
Arabskie napisy mogą komunikować coś miłego i dobrego. Amerykańska kampania o tolerancji wobec Kultury Islamu.
Skąd się bierze większość kłótni między nami? Najczęściej z braku wzajemnego zrozumienia. Gdy do tego dodać jeszcze zetknięcie się odmiennych kultur oraz bagaż nagromadzonych stereotypów, wzajemne zrozumienie staje się wręcz niemożliwe.
Często z zaskoczeniem stwierdzamy jednak, że ci, którzy wydawali się nam bardzo obcy i odmienni, są do nas tak naprawdę bardzo podobni, gdy okazują się ludźmi posiadającymi problemy bliźniaczo podobne do naszych i doświadczający bliskich nam emocji.
Organizacja ze Stanów Zjednoczonych A More Perfect Union (AMPU) przeprowadziła w grudniu 2007 roku kampanię Rethink bias (Przemyśl swoje uprzedzenia), która miała na celu przekonanie odbiorców, jak granice między ludźmi reprezentującymi odmienne kultury są często poprowadzone na wyrost. A nasze obawy są bezpodstawne i biorące się właśnie z niezrozumienia.
Zadanie z pewnością należy uznać za trudne, gdy dotyczy tej kultury, której obecnie Świat Zachodu obawia się najbardziej i która wzbudza najwięcej negatywnych emocji. Kultury Islamu.
Kampanię zrealizowała The Martin Agency z Richmond. Przygotowała w tym celu serię reklam prasowych, które zostały napisane w całości po arabsku. Widok takiej strony budzi pierwsze skojarzenie, któremu towarzyszy obawa i strach – zadrukowane strony w tym języku kojarzą się z treściami jednoznacznie negatywnymi i agresywnymi. Tutaj tkwi jednak cała przewrotność tej kreacji – teksty z layoutów to między innymi Konstytucja Stanów Zjednoczonych oraz życzenia urodzinowe. Tym samym okazuje się, że nie niosą one ze sobą żadnych treści, o które w pierwszej chwili je podejrzewaliśmy. Tym większe zaskoczenie oraz zawstydzenie wywołują, gdy przetłumaczone stają się zwyczajne i dobrze znane.
Takie z pewnością emocje chcieli wzbudzić autorzy kampanii, w tych wszystkich, u których widok "Araba" na ulicy wywołuje skojarzenie z terroryzmem i zamachami, a w konsekwencji zwykły strach. Kampania ta przekonuje, że nie zawsze należy bać sie tego, co nie jest znane.
"Birthday". Happy Birthday
What did think it said? Rethink bias at amoreperfectunion.info
("Wszystkiego najlepszego z okazji urodzin". A myślałeś, że co to znaczy?
Przemyśl swoje uprzedzenia na www.amoreperfectunion.info )
"The Constitution". The Constitution of The United States
Misunderstanding can make antything scary. Rethink bias at amoreperfectunion.info
("Konstytucja". Konstytucja Stanów Zjednoczonych.
Niezrozumienie sprawia, że wszystko może przerażać.
Przemyśl swoje uprzedzenia na www.amoreperfectunion.info )
"Kind". Be kind and rewind.
We fear what we don’t understand. Rethink bias at amoreperfectunion.info
("Uprzejmość". Bądź uprzejmy i przewiń. [napis na pudełkach kaset VHS z wypożyczalni video]
Obawiamy się tego, czego nie rozumiemy.
Przemyśl swoje uprzedzenia na www.amoreperfectunion.info )
opr. mateoosz
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
21.11.2024
Gwiazdka dla bezdomniaków
-
10.11.2024
MAMY czas na zdrowie?
-
06.11.2024
Nie miej tego w d*pie
-
05.11.2024
Faceci nie chcą kwiatów
-
04.11.2024
Nie chcesz trafić do tego dołka
-
31.10.2024
Poszły z dymem