logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
Facebook LinkedIn FKS
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Z Misją
  • Do kawy
  • Wydarzenia
  • Kampanie
zamknij
SZUKAJ
Strona główna > Akcje > Orzeł atakuje Matkę Polkę, a rodzice milczą o seksie
11.02.2012
Tematy: Akcje

Orzeł atakuje Matkę Polkę, a rodzice milczą o seksie

Your browser does not support the video tag.
Your browser does not support the video tag.


Dziecko kobiety, która została zmuszona do macierzyństwa nie jest szczęśliwym dzieckiem. Nastolatka, z którą rodzice nie rozmawiali o bezpiecznym seksie jest w ciąży. Dwa zupełnie różne filmy wygrały w konkurs Federacji na rzecz Kobiet i Planowania Rodziny.

W październiku 2011 roku Federacja na rzecz Kobiet i Planowania Rodziny obchodziła 20-lecie swego istnienia. Z tej okazji, zorganizowano konkurs na krótki film poświęcony kwestii praw reprodukcyjnych kobiet w Polsce. Prace miały opowiadać o prawach kobiet do edukacji seksualnej, prawie do antykoncepcji czy aborcji. Przyznano dwie nagrody pierwsze ex aequo pracom „Matka Polka” oraz „Edukacja seksualna”. Oba filmy mówią o tym samym problemie, ale zupełnie inaczej.

“Matka Polka” to 54-sekundowa, czarno biała animacja, której autorem jest Jacek Wajszczak, fotograf i etnolog. – Chciałem poruszyć temat praw kobiet w kontekście praw człowieka czyli relacji między jednostką a władzą. W filmie pojawiają się dwie figury, które mają symbolizować ten układ: kobieta i biały orzeł. Kobieta zostaje poddana działaniom władzy – czyli np. zakazowi aborcji – i staje się dzięki temu narzędziem do realizacji jej celów. To, co w filmie wynika z tej relacji jest artystyczną wizją ale może nie tylko. – mówi Jacek Wajszczak – Obecnie, nawołuje się Polaków i Europejczyków do “mnożenia się”, bo inaczej ich miejsca zajmą inni. Towarzyszy temu restrykcyjna polityka antyimigracyjna. Myślę, że jest to rodzaj ukrytego rasizmu i nacjonalizmu. Kobiety mają więc produkować ”naszych”, żeby w przyszłości odparli atak obcych. Film kończy się cytatem z “Historii seksualności” Michaela Foucalta. Świadomie użyłem cytatu, bo według mnie jest to dobry sposób na uczestniczenie w kulturze, współtworzenie jej. Jestem przeciwnikiem zamykania dzieł restrykcyjnym prawem autorskimi. W sztuce, podobnie jak w społeczeństwie, zamykanie się i kontrola gatunku jest nudna. Na szczęścicie, na dłuższą metę, okazuje się być utopią.

Autorkami drugiego filmu są trzy kobiety. Kamila Raczyńska jest pedagożką, trenerką, edukatorką seksualną i feministką. Jest także wolontariuszką Grupy Edukatorów Seksualnych Ponton. Alina Synakiewicz także jest pedagożką i edukatorką seksualną, od wielu lat angażuje się w działania feministyczne i na rzecz obrony praw człowieka. Agnieszka Bajtyngier jest geografką, słuchaczką PWSFTiT im. L. Schillera w Łodzi, działaczką organizacji pozarządowych, obecnie zaangażowaną w badania nad rozwojem terenów postkonfliktowych w Afryce. 

Film pt. “Edukacja seksualna” to krótkie, fabularyzowane wycinki z tzw. codziennego życia rodziców i dzieci. Film kończą dwa przykłady konsekwencji braku edukacji seksualnej: nastolatka jest w ciąży, nastolatek jest nosicielem wirusa HIV. – Zdecydowałyśmy się wziąć udział  konkursie, ponieważ dla każdej z nas istotna jest kwestia dostępności do rzetelnej i obiektywnej światopoglądowo edukacji seksualnej. Chciałyśmy pokazać, że od jej obecności w polskich szkołach zależy zdrowie, a niejednokrotnie życie młodych osób. Wydaje nam się, że osiągnęłyśmy zamierzony cel. Film jest oglądany na YouTube, do jego kręcenia zaangażowałyśmy sporo osób, w tym całą klasę szkolną. Dostajemy informacje zwrotne, że jest czytelny i pozytywnie przyjmowany. Chciałybyśmy żeby poszedł dalej w świat – im więcej odbiorców i odbiorczyń, tym dla tematu edukacji seksualnej lepiej.  – mówi Kamila Raczyńska.
P. Wajszczak

Nazwa projektu:
Prawa Reprodukcyjne Kobiet w Polsce

Zasięg:
Polska

Autorzy:
Jacek Wajszczak, Kamila Raczyńska, Alina Synakiewicz, Agnieszka Bajtyngier

Data:
10/2011








06.07.2025 polecamy

Młodzi ludzie najbardziej samotni


„Connect Compass” to badanie dotyczące samotności i izolacji społecznej przeprowadzone przez markę NIVEA na ponad 30 000 ankietowanych z 13 krajów. Ponad połowa badanych czuje się samotna, a jednej na pięć osób często towarzyszy poczucie izolacji. Najbardziej dotkniętą tym zjawiskiem grupą są młodzi ludzie między 16 a 24 rokiem życia. Poczucie izolacji zgłasza tu jedna na cztery osoby. Samotność jest powszechna Badanie pokazuje, że samotność to zjawisko powszechne, które dotyka ludzi niezależnie od wieku, pochodzenia czy sytuacji życiowej. Mimo wielu dostępnych form internetowego kontaktu, poczucie osamotnienia utrzymuje się na wysokim poziomie we wszystkich badanych krajach. Jedna na pięć osób (20%)...

Zobacz więcej
nazwa kategorii: slider

zobacz także


  • 08.01.2025Akcje

    Truck Care ostrzega przed martwy polem

  • 05.11.2024Kreacje / printy

    Faceci nie chcą kwiatów

  • 18.10.2024Akcje

    Gdy znika dziecko, gubi się cała rodzina

  • 26.09.2024Akcje

    Jak oswoić prądożerców?

  • 11.09.2024Akcje

    #TataTeżCzyta2024 — podsumowanie kampanii

  • 23.07.2024Akcje

    Nie wszystko co „eco” jest eco

chcesz zrobić kampanię?
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
  • Kontakt
  • Patronat
  • Konkurs Kampania Społeczna Roku
  • Polityka prywatności
  • Logotypy do pobrania

Zapraszamy wszystkich do przesyłania na adres redakcja@kampaniespoleczne.pl swoich projektów (plakatów, ilustracji, filmów, przedmiotów), które mają przesłanie prospołeczne. Najciekawsze opublikujemy!

Ta strona używa ciasteczek