logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
Facebook LinkedIn FKS
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Z Misją
  • Do kawy
  • Wydarzenia
  • Kampanie
zamknij
SZUKAJ
Strona główna > Akcje > 5 kampanii o autyzmie, które powinieneś znać
02.04.2024
Tematy: Akcje, Kampanie

5 kampanii o autyzmie, które powinieneś znać

5 kampanii o autyzmie, które powinieneś znać


2 kwietnia obchodzony jest Światowy Dzień Świadomości Autyzmu. W krajach Unii Europejskiej osób w spektrum autyzmu jest około pięć milionów. Jeszcze w latach 80. taką diagnozę otrzymywało jedno na 2 tys., a obecnie jedno na sto dzieci. Rosnąca świadomość i wiedza o spektrum autyzmu przekłada się na lepsze diagnozowanie. Coraz więcej mówi się także o spektrum autyzmu w przestrzeni publicznej – do szerzenia świadomości w tym temacie przyczyniają się kampanie społeczne. Poniżej znajdziesz przegląd pięciu akcji, które warto znać.

1. Neuroróżnorodni

Neuroróżnorodni to tegoroczna kampania, która powstała z myślą o dokonaniu zmian na szczeblu lokalnym – jest realizowana przez Przedszkole SOSENKI i została objęta Honorowym Patronatem Burmistrza Gminy Grodzisk Mazowiecki. Oprócz tego, że dba o budowanie świadomości na poziomie lokalnym, ma za zadanie również wprowadzenie realnych zmian w gminie. W ramach akcji przygotowano Przewodnik po neuroróżnorodności (do pobrania TUTAJ), który porządkuje wiedzę na temat zaburzenia, podpowiada kiedy udać się do specjalisty oraz gdzie szukać pomocy. Twórcy przewodnika zebrali również w jednym miejscu garść przydatnych danych statystycznych. Możemy dowiedzieć się m.in., że w 2021 roku jedynie 13% Polaków umiało wskazać, czym charakteryzuje się autyzm, podczas gdy aż 68% społeczeństwa ma lub miało styczność z osobą w spektrum. Głośno należy mówić również o tym, że aż 69% osób znajdujących się w spektru jest dyskryminowanych, 77% ma obawy związane z wyjściem z domu, a 86% nie potrafi wskazać miejsc, które byłyby dostosowane do ich potrzeb. Co niezwykle cenne, twórcy akcji zeszli z danymi na poziom lokalny – spektrum autyzmu przybiera tutaj konkretny wymiar. 9484 uczniów w placówkach gminnych na terenie Gminy Grodzisk Mazowiecki to osoby ze spektrum autyzmu.

Kampania wykorzystuje do komunikacji media tradycyjne, internetowe i społecznościowe oraz obejmuje działania na terenie Gminy Grodzisk Mazowiecki, takie jak Tydzień Neuroróżnorodności w placówkach oświatowych gminy czy spacer wyrażający solidarność z osobami w spektrum autyzmu.

2. Autyzm – różne umysły. Jedna Szkocja

Około jedna na sto osób w Szkocji jest w spektrum autyzmu. Animowany spot będący częścią kampanii „Autyzm – różne umysły. Jedna Szkocja” próbuje pokazać codzienne życie z perspektywy osoby w spektrum, a raczej jej umysłu. Bo to właśnie o umysł, który różni się od tego, który odpowiada za percepcję osoby neurotypowej. Osoby w spektrum mogą odczuwać rozdrażnienie czy frustrację, gdy napotykają przeszkody w rozumieniu codziennych rozmów – takich które innym wydają się błahe i często są odbywane automatycznie. Kampania koncentruje się na podkreśleniu, że neuroróżnorodność jest dobra – dodaje światu więcej barw oraz inspiracji. Gdyby wszyscy myśleli identycznie, czy to nie byłoby nudne? – pytają twórcy. Na stronie kampanii możemy przeczytać także, że świat potrzebuje osób, które myślą inaczej – gdyby wszyscy mieli taką samą percepcję, nic nigdy by się nie zmieniło.

W ramach kampanii publikowane są materiały edukacyjne, jednym z nich jest wideo, które w prosty sposób przedstawia społeczny wymiar trudności charakterystycznych dla osób w spektrum, w tym m.in. problemy z odczytywaniem mowy ciała czy prowadzeniem tzw. small talku. Wszyscy komunikujemy się w różny sposób i jest to ok – to główne przesłanie zawarte w animacji.

3. Zaświeć się na niebiesko

„Zaświeć się na niebiesko” to cykliczna, globalna akcja rozpoczynająca obchody Miesiąca Autyzmu. Jej celem jest zwiększenie świadomości społecznej na temat autyzmu. 2 kwietnia na niebiesko rozbłysną największe budynki i obiekty architektoniczne w całym kraju, a wszystko to w geście solidarności i jedności z osobami w spektrum autyzmu i ich rodzinami. Polską odsłonę akcji zainaugurowała Fundaja SYNAPSIS, a przyłączyły się do niej firmy z branży nieruchomości. Tego dnia na niebiesko podświetlony zostanie również najbardziej rozpoznawalny obiekt w Warszawie, czyli Pałac Kultury i Nauki.

4. Autyzm. Na całe życie

„Autyzm. Na całe życie” to spot promujący kampanię społeczną „Polska na niebiesko” Fundacji JiM. Celem kampanii było pokazanie, że autyzm to stan, który towarzyszy osobom z diagnozą przez całe życie. Warto odnotować, że za koncept, scenariusz i reżyserię tej kampanii odpowiada Bartosz Kruhlik, reżyser i autor scenariusza do nagradzanego filmu  „Supernova”.

5. Autyzm wprowadza w błąd

Zapewne wiele osób pamięta kampanię „Autyzm – całe moje życie” Fundacji SYNAPSIS z 2012 roku, w której wziął udział Bartłomiej Topa. Aktor wcielił się w rolę osoby w spektrum autyzmu. Akcja miała charakter eksperymentu społecznego i została zapoczątkowana przez wizytę w telewizji śniadaniowej. Aktor dziwnie się zachowywał, nie brał aktywnego udziału w rozmowie, wiercił się, a na pytanie czy lubi chodzić w kożuchu (chodziło o rodzaj wierzchniego okrycia) odpowiedział, że nie lubi kożucha na mleku. Zachowanie Topy było szeroko komentowane w mediach oraz przez internautów, którzy gubili się w domysłach, co mogło być jego przyczyną. Efekt został wzmocniony w kolejnych dniach przez publikację nagrań wykonanych telefonem, na których widać aktora zachowującego się w codziennych sytuacjach w sposób odbiegający od przyjętej normy. W nagraniach pokazano, jak spektrum autyzmu wpływa na zmysły i odbieranie bodźców oraz przedstawiono typowe zachowania, takie jak porządkowanie, fascynacja szczegółami czy echolalia (powtarzanie słów). Celem kampanii było pokazanie, że osoby w spektrum widzą, słyszą i czują świat inaczej niż my – ale nie można tego ocenić ani jako lepszy, ani jako gorszy sposób.

txt: Karolina Sendal








03.04.2024 polecamy

Wykonane przez nas


Piractwo w przemyśle odzieżowym zauważamy (i krytykujemy) najczęściej dopiero wtedy, gdy dotknie nas bezpośrednio. Tymczasem wpływ tego przestępstwa na rzeczywistość jest znacznie bardziej złożony niż na pierwszy rzut oka się wydaje. Szeroko pojęte piractwo wiąże się m.in. z łamaniem praw autorskich, kradzieżą własności intelektualnej, zanieczyszczeniem środowiska odpadami, czy pracą czarnorynkową nierzadko będącą współczesną formą niewolnictwa. Kupno podróbki jest niczym pierwsza kostka domina, która uruchamia łańcuch zdarzeń i procesów – od niepożądanych po przestępcze. Kampania Made By Us: Piracy is the start została zaprojektowana na konkurs Young Lions (dla twórców poniżej 30. roku życia) przy wsparciu World Intellectual Property Organization (WIPO)....

Zobacz więcej
nazwa kategorii: Kreacje / printy

zobacz także


  • 12.05.2025Kampanie

    Rak’n’Roll żąda zawieszenia kampanii prezydenckiej

  • 10.05.2025slider

    Trójka o kobietach w kosmosie

  • 08.05.2025Kreacje / printy

    Za każdym motocyklistą…

  • 08.05.2025Kampanie

    „Pomyśl przed” – kampania o bezpieczeństwie na drodze

  • 07.05.2025slider

    Imperium zbudowane na odpadach

  • 06.05.2025slider

    LEGO Braille Bricks po polsku

chcesz zrobić kampanię?
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
  • Kontakt
  • Patronat
  • Konkurs Kampania Społeczna Roku
  • Polityka prywatności
  • Logotypy do pobrania

Zapraszamy wszystkich do przesyłania na adres redakcja@kampaniespoleczne.pl swoich projektów (plakatów, ilustracji, filmów, przedmiotów), które mają przesłanie prospołeczne. Najciekawsze opublikujemy!

Ta strona używa ciasteczek