logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
Facebook LinkedIn FKS
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Z Misją
  • Do kawy
  • Wydarzenia
  • Kampanie
zamknij
SZUKAJ
Strona główna > Akcje > Odpady podniesione do rangi sztuki
12.05.2012
Tematy: Akcje

Odpady podniesione do rangi sztuki



Zużyte i zniszczone okładki książek czy fragmenty kartonowych pudeł nie muszą kończyć życia w koszu na śmieci. Seria kolaży Ryan Sary Murphy udowadnia, że stare papiery mogą być idealnym materiałem dla śmiałych twórców. Prace artystki z jednej strony udowadniają, jak różnorodna może być współczesna sztuka, z drugiej zaś uczą – jak twórczo wykorzystywać odpady.

Artystka, która na stałe mieszka i tworzy w Nowym Jorku, wykorzystuje znalezione kartony i stare okładki do tworzenia abstrakcyjnych kolaży przestrzennych. Poproszona o opisanie swoich prac w kilku słowach, mówi, że są one powściągliwe, pokazują miejski/naturalny krajobraz, są konstrukcją i dekonstrukcją zarazem*. Tytuły poszczególnych dzieł są najczęściej tajemnicze i niejednoznaczne – „Żerowanie na odrębnych podwórkach”, „Nieobecne wnętrze” czy „Modułowe podejrzenia” to tylko kilka przykładów. Kolaże Murphy to jednocześnie metafory, których odczytanie nie zawsze jest proste. Całość robi dość duże wrażenie, jak na efekt wykorzystania starych okładek, kartonów oraz kleju i nożyczek.

Papier jest dziś jednym z najczęściej wykorzystywanych materiałów. Rocznie na świecie produkuje się ok. 318 mln ton tego surowca. Tona makulatury pozwala oszczędzić 17 drzew, 1476 litrów ropy oraz 26 tysięcy litrów wody niezbędnych do jego produkcji.

Niezwykłość prac amerykańskiej autorki polega na tym, że udało jej się podnieść odpady wtórne do rangi sztuki. Kolaże, które tworzy od 2008 roku, były wystawiane w kilkunastu galeriach sztuki w Nowym Jorku oraz innych miejscach Stanów Zjednoczonych.
Jacek Czerwiński

(źródło: http://www.notpaper.net/2011/09/ryan-sarah-murphy.html)

 

Nazwa projektu: 
Ryan Sarah Murphy’s Collages

Zasięg: 
Stany Zjednoczone

Autor: 
Ryan Sarah Murphy

Data: 
01/2012








06.07.2025 polecamy

Młodzi ludzie najbardziej samotni


„Connect Compass” to badanie dotyczące samotności i izolacji społecznej przeprowadzone przez markę NIVEA na ponad 30 000 ankietowanych z 13 krajów. Ponad połowa badanych czuje się samotna, a jednej na pięć osób często towarzyszy poczucie izolacji. Najbardziej dotkniętą tym zjawiskiem grupą są młodzi ludzie między 16 a 24 rokiem życia. Poczucie izolacji zgłasza tu jedna na cztery osoby. Samotność jest powszechna Badanie pokazuje, że samotność to zjawisko powszechne, które dotyka ludzi niezależnie od wieku, pochodzenia czy sytuacji życiowej. Mimo wielu dostępnych form internetowego kontaktu, poczucie osamotnienia utrzymuje się na wysokim poziomie we wszystkich badanych krajach. Jedna na pięć osób (20%)...

Zobacz więcej
nazwa kategorii: slider

zobacz także


  • 08.01.2025Akcje

    Truck Care ostrzega przed martwy polem

  • 05.11.2024Kreacje / printy

    Faceci nie chcą kwiatów

  • 18.10.2024Akcje

    Gdy znika dziecko, gubi się cała rodzina

  • 26.09.2024Akcje

    Jak oswoić prądożerców?

  • 11.09.2024Akcje

    #TataTeżCzyta2024 — podsumowanie kampanii

  • 23.07.2024Akcje

    Nie wszystko co „eco” jest eco

chcesz zrobić kampanię?
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
  • Kontakt
  • Patronat
  • Konkurs Kampania Społeczna Roku
  • Polityka prywatności
  • Logotypy do pobrania

Zapraszamy wszystkich do przesyłania na adres redakcja@kampaniespoleczne.pl swoich projektów (plakatów, ilustracji, filmów, przedmiotów), które mają przesłanie prospołeczne. Najciekawsze opublikujemy!

Ta strona używa ciasteczek