logo kampanie społeczne
  • Konkurs
  • Selekcje
  • Wiedza
  • Opinie
  • Wydarzenia
  • Kampanie
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Opinie
  • Wiedza
  • Selekcje
  • Konkurs
zamknij
Kampanie, Belgia, Walka z wykluczeniem społecznym
   ──────  04.09.2010

Oczy, piersi, ręka – co przyciąga wzrok?

Your browser does not support the video tag.
Your browser does not support the video tag.
Your browser does not support the video tag.
Your browser does not support the video tag.


Zdjęcie roznegliżowanej Evy Herzigovej reklamującej w latach 90. bieliznę firmy Wonderbra podpisano prowokacyjnie: ”Regardez-moi dans les yeux…J’ai dit les yeux.” („Spójrz mi w oczy…Powiedziałam, w oczy.”). Założenie reklamodawców było jednak przeciwne – oczy modelki miały być ostatnim elementem, na którym potencjalny odbiorca skupiał swój wzrok.

W kampanii organizacji CAP 48 wykorzystano tę powszechnie rozpoznawalną reklamę komercyjną i przeszczepiono ją na grunt marketingu społecznego. Na plakatach zachowano stylistykę i kompozycję poprzedniego zdjęcia oraz hasło, którym było ono wówczas opatrzone. Jednakże zamiast Evy Herzigowy, w roli modelki pojawiła się niepełnosprawna, pozbawiona lewego przedramienia, Tanja Kiewitz.

Napis, który w kampanii komercyjnej miał skupiać uwagę odbiorcy jedynie na biuście modelki, tutaj wykracza poza tę prostą funkcję. Hasło sugeruje, aby spojrzeć na niepełnosprawną modelkę nie przez pryzmat jej fizyczności, ale osobowości i tego, jakim jest ona człowiekiem. Ponadto paralela do zdjęcia komercyjnego ma pokazać, że niepełnosprawność nie stoi w opozycji do atrakcyjności seksualnej. Kwestię tę dookreśla hasło „Pour que le handicap ne soit plus un handicap” („Aby niepełnosprawny nie był już dłużej traktowany jak niepełnosprawny”).

Zdjęcie 35-letniej Tanji Kiewitz, zajmującej się zawodowo grafiką komputerową, pojawiło się w belgijskiej prasie oraz na pocztówkach rozpowszechnianych w brukselskich kawiarniach i restauracjach. Jest ono jednym z elementów szerszej kampanii „Regard”, na którą składają się także spoty telewizyjne i radiowe. Każdy z czterech filmów pokazuje sytuację, w której pełnosprawna osoba jest bez żadnego wyraźnego powodu obiektem obserwacji wszystkich zgromadzonych. Na twarzy obserwowanego maluje się zakłopotanie i wstyd. „Se sentir different est insupportable. Pour les personnes handicapees, c’est tous les jours” (“Czuć się innym – to nie do wytrzymania. Osoby niepełnosprawne czują się tak codziennie”) tłumaczy hasło.

Nadawcą kampanii jest belgijska organizacja non profit CAP 48, która stara się zwiększać świadomość społeczną na temat problemów, z jakimi borykają się osoby niepełnosprawne. Organizacja próbuje walczyć z wykluczeniem społecznym osób niepełnosprawnych i zmienić stereotypy oraz zastane myślenie na ich temat. Pomysłodawcy kampanii liczą, że może ona także pomóc osobom niepełnosprawnym w akceptacji ich własnej niepełnosprawności i stać się dla nich czymś w rodzaju swoistej autoterapii.

Kampania odniosła sukces we francuskojęzycznej części Belgii. Podczas dorocznego telethonu w belgijskiej sieci RTBF, organizacji udało się zebrać ponad 4 miliony euro, o 10% więcej niż w ubiegłym roku. Co więcej, popularność kampanii przekroczyła granice Belgii i wzbudziła ogromne zainteresowanie mediów w całej Europie.
D.Wilk


Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /wp-content/themes/Kampaniespoleczne/templates/tag-list.php on line 3


Nazwa kampanii:
Regard
Czas:
2010.8.30 - 2010.9.26
Tematy:
Walka z wykluczeniem społecznym
Kraje:
Belgia
Nadawca:
CAP 48
Media:
Prasa, pocztówki, telewizja, radio, internet
Wykonawca:
AIR
Adresaci:
Ogół społeczeństwa, głównie osoby zdrowe, ale też i niepełnosprawne, dorośli
Hasło kampani:
Regardez-moi dans les yeux…J’ai dit les yeux. (Spójrz mi w oczy... Powiedziałam, w oczy.);





polecamy ─── 11.10.2022

Znamy nominowanych do nagrody Effie 2022


Jury 23. edycji Effie Awards Poland przyznało 94 nominacji, z czego spośród agencji mediowych najwięcej otrzymał Starcom (21),...


nazwa kategorii: Wydarzenia

CZYTAJ TEŻ:


  • 26.01.2023

    Zrób coś za nic. Zostań dawcą szpiku


  • 17.01.2023

    Dbaj o siebie


  • 13.01.2023

    Jak reagują polskie gwiazdy na nagrania z ferm futrzarskich?


  • 12.01.2023

    (Nie) witaj szkoło!


  • 11.01.2023

    Gołąbek pokoju


  • 10.01.2023

    Palisz czy nie palisz


chcesz zrobić kampanię?
MENU
  • Konkurs
  • Selekcje
  • Wiedza
  • Opinie
  • Wydarzenia
  • Kampanie
PORTAL
kontakt
reklama
patronat
konkurs Kampania Społeczna Roku
Polityka prywatnośći
Logotypy KAMPANIE SPOŁECZNE do pobrania

Zgłoś swoją
kampanię!

Zapraszamy wszystkich
do przesyłania na adres
kontakt@kampaniespoleczne.pl swoich projektów
(plakatów, ilustracji, filmów,
przedmiotów), które mają przesłanie prospołeczne.
Najciekawsze opublikujemy!

Ta strona używa ciasteczek