Można zwariować, czyli 7 ważnych kampanii o zdrowiu psychicznym
10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego. Z tej okazji wybraliśmy siedem kampanii, które naszym zdaniem przyczyniły się do zwiększenia świadomości o kryzysach psychicznych i sposobach, w jaki można sobie pomóc lub szukać wsparcia.
1. Depresja. Rozumiesz – Pomagasz, Ministerstwo Zdrowia
Kampania „Depresja. Rozumiesz – Pomagasz” Ministerstwa Zdrowia miała kilka odsłon. Jedna z nich była realizowana pod hasłem „Naucz się mówić do osób chorych na depresję” i miała na celu zwrócenie uwagi na to, jakie komunikaty kierujemy do osób w kryzysie psychicznym. W spotach zostały przedstawione trzy historie pokazujące problemy osób należących do grup zwiększonego ryzyka: młodzieży w okresie dojrzewania (ryzyko depresji młodzieńczej), kobiet w okresie okołoporodowym (ryzyko depresji poporodowej), osób w podeszłym wieku (ryzyko depresji wieku podeszłego).
Widzimy pozornie zwykłe sytuacje: matka z dorosłą córką, która niedawno urodziła dziecko, ojciec z nastoletnim synem oraz starsze małżeństwo. Za pomocą prostych przykładów udało się pokazać, w jaki sposób zmienić zły język na dobry, a tym samym wesprzeć chorującego na depresję.
Więcej o kampanii TUTAJ.
2. Pod presją, Dove
Aż 7 na 10 kobiet po urodzeniu dziecka doświadcza dolegliwości psychicznych i emocjonalnych o rozmaitym nasileniu, od tzw. baby blues, poprzez lęki aż po depresję poporodową.
Dove pokazało macierzyństwo z prawdziwej, często trudnej i wyczerpującej strony. W warstwie muzycznej słyszymy cover słynnego hitu „Under Pressure”. W klipie wystąpiły prawdziwe matki, borykające się z realnymi wyzwaniami pierwszych tygodni macierzyństwa, zaś utwór wykonała piosenkarka Claudia Gomes, która sama zmagała się z depresją poporodową.
Więcej o kampanii TUTAJ.
3. Sprawdź, jak się mają Twoi bliscy, Norwich City FC
Z okazji Światowego Dnia Zdrowia Psychicznego klub Norwich City FC opublikował poruszający film dotykający tematu samobójstw wśród mężczyzn w wieku 45–49 lat.
Film to krótka opowieść o relacji dwóch kibiców. Jeden z nich wydaje się przygnębiony i wycofany, drugi – pogodny i zaangażowany. Dopiero finałowa scena ujawnia wstrząsającą prawdę o tym, jak bardzo pozory mogą mylić. Spot kończy się apelem, by sprawdzać, jak naprawdę czują się nasi bliscy oraz wskazówkami, gdzie można uzyskać pomoc. Kampania powstała we współpracy z organizacją Samaritans działającą na rzecz zapobieganiu samobójstwom.
Akcja wywołała ogromny odzew – w tygodniu po premierze Samaritans otrzymali ponad 7,5 tys. wiadomości od osób szukających pomocy.
4. Czy mówisz tak do swojego dziecka? Teatr Muzyczny w Poznaniu
Ta kampania teaserowa powstała z okazji premiery spektaklu „Drogi Evanie Hansenie” w Teatrze Muzycznym w Poznaniu.
„Nie dyskutuj ze mną”, „Nie przesadzaj, inni mają gorzej”, „Weź się w garść”, „Jak Ci się nie podoba, to możesz się wyprowadzić”. Czy mówisz tak do swojego Dziecka? Takie komunikaty można było zauważyć w przestrzeni miejskiej Poznania w pierwszej odsłonie kampanii.
Druga część pokazała przeciwległy biegun i oddała przestrzeń treściom niosącym wsparcie: „Jestem z Ciebie dumny”, „Jeśli to dla Ciebie ważne, to dla mnie też”, „Pamiętaj, że możemy o wszystkim porozmawiać”.
Więcej o kampanii TUTAJ.
5. Można zwariować… i żyć normalnie, Fundacja Można Zwariować
Zainicjowana przez Fundację Można Zwariować, kampania „Można zwariować i żyć normalnie” miała na celu zmianę społecznego postrzegania kryzysów psychicznych. „Można zwariować i żyć normalnie. Niezależnie od tego kim jesteś – rolnikiem, raperem, pielęgniarką czy prezesem” – przekonywali twórcy akcji.
W spocie, któremu głosu użyczył Wojtek Sokół, wystąpili m.in. Iza Kuna, Zosia Zborowska, Sebastian Stankiewicz, Bartłomiej Kotschedoff i bracia Kacperczyk – pokazując, że zaburzenia psychiczne mogą dotknąć każdego.
Kampanii towarzyszyło uruchomienie infolinii psychoedukacyjnej, pod którą specjaliści platformy psychoterapeutycznej Wellbee odpowiadali na pytania lub wątpliwości dotyczące zdrowia psychicznego.
6. Powiedz to na głos, Młode Głowy i Bedoes
Kampania „Powiedz to na głos” realizowana przez „Młode Głowy” zachęcała do otwartego mówienia o emocjach i szukania wsparcia w trudnych chwilach. Jej głównym celem była normalizacja rozmów o zdrowiu psychicznym oraz pokazanie, że słowa mogą być początkiem realnej pomocy.
W spocie utrzymanym w nieco absurdalnej konwencji wystąpił ambasador projektu, raper Bedoes 2115.
7. #nazdrowiepsychiczne, Fundacja eFkropka
Kampania Fundacji eFkropka miała na celu zebranie funduszy na pomoc osobom doświadczającym kryzysów psychicznych poprzez opowiedzenie o pracy Asystentów Zdrowienia. W krótkich filmach oddano głos właśnie im. Paula i Rafał to Asystenci Zdrowienia związani z Fundacją.
W materiałach wideo zaadresowano najbardziej powszechne obawy towarzyszące osobom w kryzysach psychicznych lub ich rodzinom: nie znajdę dobrej pracy, nic już nie osiągnę, nikt mnie nie pokocha, jestem gorszy – ludzie się ze mnie śmieją, nie wiem jak to się leczy oraz bliska mi osoba choruje – nie wiem, co mam zrobić. Asystenci Zdrowienia odpowiadają na te problemy czerpiąc z doświadczenia – zarówno własnego jak i wypracowanego dzięki pracy z pacjentami.
Więcej o kampanii TUTAJ.
oprac. Karolina Sendal
zobacz także
-
03.11.2025Akcje
Kampanie kinowe dla instytucji publicznych
-
23.10.2025Kreacje / printy
Tiszert. T-Search
-
23.10.2025Kreacje / printy
Ciche sygnały
-
22.10.2025Kampanie
ZWROTOMOCNI – o systemie kaucyjnym w lekkiej formie
-
22.10.2025Kreacje / printy
Holokaust, powtórz
-
21.10.2025Kreacje / printy
Żeby tylko nie przegrali…





