logo kampanie społeczne
  • Konkurs
  • Selekcje
  • Wiedza
  • Opinie
  • Wydarzenia
  • Kampanie
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Opinie
  • Wiedza
  • Selekcje
  • Konkurs
zamknij
Akcje
   ──────  18.06.2011

Dziś na obiad gąsienice



Szarańcza  jest podobno najlepsza z czosnkiem i ziołami, dobrze serwować ją z ryżem. Gąsienice przypominają w smaku mięso ssaków. Marcel Dicke, entomolog z Uniwersytetu w Waginegen zachęca do jedzenia owadów.

Marcel Dicke przekonuje, że owady są źródłem pełnowartościowego pożywienia i dlatego mogą stanowić rozwiązanie problemu głodu i niedożywienia na świecie. Aby propagować tę ideę Dicke prowadzi kampanię edukacyjną pt. „Why do not eat insects?”. – Nie znosimy robaków, jednak bez nich prawdopodobnie byśmy nawet nie istnieli –  powtarza Dicke i jest to jedna z myśli przewodnich jego projektu.

Poza edukacją, prezentacją i zachęcaniem do degustacji, kampania „Why do not eat insects?” ma na celu wprowadzenie insektów do holenderskich supermarketów. Sa już pierwsze efekty: insekty znalazły się już kilka razy w restauracyjnych menu, trzy firmy zajmujące się do tej pory przygotowywaniem karmy dla zwierząt w ogrodach zoologicznych uruchomiły linie produkujące przysmaki przeznaczone dla ludzi. Chrząszcze, pasikoniki, szarańczę i inne owady można kupić w sklepach z żywnością.

Kampania Marcela Dicke rozpoczęła się w 1990 roku serią wykładów. W 2006 roku entomolog zorganizował festiwal „Wageningen – City of Insects” (Wageningen- Miasteczko Insektów) w którym wzięło udział 20 000 ludzi zainteresowanych kosztowaniem różnego rodzaju potraw z insektów.
Rok później Marcela Dicke odznaczono Spinoza Prize – nagrodą nazywaną holenderskim Noblem i przyznawaną co roku za wyjątkowe odkrycia naukowe przez Netherlands Organisation for Scientific Research (NWO).

Jedna szósta mieszkańców globu cierpi dziś z niedożywienia. Według Marcela Dicke, w roku 2050 na Ziemi będzie żyło 9 miliardów ludzi, aby ich wyżywić produkcja rolna musi wzrosnąć o 70 procent. To grozi katastrofą ekologiczną, o ile nie pojawią się nowe rozwiązania żywieniowe. – Na przykład owady – mówi Dicke. Pod względem wartości żywieniowej są świetną alternatywą dla mięsa, tymbardziej, że stanowią 80% stworzeń zamieszkujących planetę. W krajach azjatyckich ich jedzenie nie budzi żadnych kontrowersji, jednak na Zachodzie zdrowy rozsądek ciągle przegrywa z tabu kulturowym.

A nie ma co się krygować i zastanawiać, bo i tak, jak twierdzi naukowiec, każdy człowiek zjada nieświadomie 500g robaków rocznie w warzywach, zupach i makaronach, czekoladzie i maśle orzechowym. Najczęściej w zupie pomidorowej gotowanej z pomidorów w puszkach. Przysmakiem wielu osób są owoce morza – krewetki, kraby i mule – chociaż niezbyt różnią się od niektórych egzemplarzy szarańczy czy pasikonika. Tutaj można obejrzeć wykład Marcela Dicke podczas konferencji TED.com
M. Idziak

Nazwa projektu: Why not eat insects?

Zasięg: Holandia

Autor: Marcel Dicke

Data: 2010/2011 


Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /wp-content/themes/Kampaniespoleczne/templates/tag-list.php on line 3







polecamy ─── 28.07.2023

Nabór do konkursu „Raporty Zrównoważonego Rozwoju” przedłużony do 11 sierpnia


Raportowanie ESG staje się w ostatnim czasie coraz powszechniejsze. Konkurs „Raporty Zrównoważonego Rozwoju” przyczynia się do poprawy jakości...


nazwa kategorii: Wydarzenia

CZYTAJ TEŻ:


  • 24.10.2023

    Powiedz bliskim „Nie jest ze mną OK” – radzą influencerzy w kampanii „Zobacz człowieka”


  • 03.10.2023

    Wyścig z ogniem


  • 25.09.2023

    Jedyny słuszny kandydat


  • 18.09.2023

    Historia na głosy. Ruszyła nowa kampania Centrum Archiwistyki Społecznej


  • 12.09.2023

    Nie piję. Będę Tatą – ruszyła kampania edukacyjna FASOFF


  • 29.08.2023

    Plastik, wszędzie plastik


chcesz zrobić kampanię?
MENU
  • Konkurs
  • Selekcje
  • Wiedza
  • Opinie
  • Wydarzenia
  • Kampanie
PORTAL
kontakt
reklama
patronat
konkurs Kampania Społeczna Roku
Polityka prywatnośći
Logotypy KAMPANIE SPOŁECZNE do pobrania

Zgłoś swoją
kampanię!

Zapraszamy wszystkich
do przesyłania na adres
kontakt@kampaniespoleczne.pl swoich projektów
(plakatów, ilustracji, filmów,
przedmiotów), które mają przesłanie prospołeczne.
Najciekawsze opublikujemy!

Ta strona używa ciasteczek