Dwie strony tej samej osoby
Dwa kadry, w każdym z nich młoda dziewczyna – idzie ulicą, spędza chwilę w poczekalni, w końcu siada na ławce, by otworzyć otrzymaną przed chwilą kopertę. Jedynie napisy informują odbiorcę, że sytuacja pokazywana na obu ujęciach nie jest identyczna. Ta sama osoba w lewym kadrze przedstawiona jest jako ciesząca się wspaniałą rodziną wzorowa studentka, w prawym zaś jako wyrzucona ze szkoły wieczna imprezowiczka, która na dodatek uciekła z domu. Moment zapoznania się z zawartością koperty, którą okazuje się być wynik testu na obecność HIV, jest momentem konfrontacji ze stereotypami – nienaganna przeszłość nie uchroniła przed seropozytywnością, a burzliwe życie może być kontynuowane w dobrym zdrowiu.
Spot "Dois lados" ("Dwie strony") został wykorzystany przez Grupo Vhiver w kampanii fundraisingowej. Jednak o ile wymiar profilaktyczny jest oczywisty, pojawiające się na koniec hasło "Nao deixo o preconceito contaminar voce. Ajude o Grupo Vhiver apoiar o soropositivos" ("Nie pozwól, by wpływały na ciebie uprzedzenia. Pomóż Grupo Vhiver wspierać seropozytywnych") może zostać w tym kontekście zinterpretowane jako dzielenie nosicieli wirusa na "wartych pomocy" niezmarginalizowanych obywateli i odsuwanie na dalszy plan osób wykluczonych z innych niż HIV powodów.
W kampanii wykorzystano piosenkę "Black is the color of my true love’s hair" autorstwa amerykańskiej piosenkarki jazzowej Niny Simone, którą nieodpłatnie udostępniło Universal Music.
A. Postek
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
29.04.2024
Broń to nie zabawka!
-
26.04.2024
Najpierw zadzwoń
-
25.04.2024
„Śniadanie już nie na trawie”
-
24.04.2024
Dla twojego bezpieczeństwa
-
22.04.2024
Z dupy problem
-
11.04.2024
Kto dogoni psa? Nikt