Czyste góry, czyste niziny, czyste równiny. Fundacja RECAL rozpoczęła kolejną edycję wakacyjnych kampanii edukacji recyklingowej. Na początku lipca akcje ekologiczne ruszyły w pięciu regionach atrakcyjnych turystycznie. I tak na wybrzeżu Bałtyckim organizowana jest kampania „Czyste Plaże”, w Beskidach – kampania „Czyste Góry”, na Mazurach – kampania „Czyste Mazury”, w Bieszczadach – kampania „Czyste Bieszczady”, a w Sudetach – kampania „Czyste Sudety”.
Celem wakacyjnych akcji jest edukacja ekologiczna, wsparcie zbiórki selektywnej, odzysku i recyklingu puszek aluminiowych, promocja podmiotów dbających o środowisko i swój wizerunek ekologiczny. Pośrednio mają one także przyczynić się do wzrostu atrakcyjności turystycznej poprzez poprawę czystości regionów.
Fundacja wraz z partnerami poszczególnych kampanii pokazuje korzyści płynące z odzysku surowców wtórnych, uczy prawidłowego ich segregowania, a także wskazuje możliwości zastosowania odzyskanych odpadów opakowaniowych. Zachęca do odzysku surowców wtórnych poprzez ich segregowanie i przekazywanie do ponownego przetworzenia oraz do zbiórki puszek po napojach i ich sprzedaży w punktach skupu (bez względu na infrastrukturę w postaci pojemników do zbiórki selektywnej).
Prowadzone od lipca do września kampanie adresowane są do szerokiego grona odbiorców, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci i młodzieży. Dla młodych osób (w wieku od 8 do 17 lat) przebywających w zorganizowanych grupach i korzystających z kempingów oraz pól namiotowych (np. kolonie i obozy letnie) organizowane są warsztaty. Uzupełnieniem zajęć warsztatowych jest zbiórka pustych puszek po napojach m.in. na plażach, szlakach turystycznych w parkach. Podczas tegorocznych kampanii fundacja zamierza przeprowadzić co najmniej 600 warsztatów dla kolonistów. Przewidywana liczba uczestników to około 25 tys. młodych osób.
W celu rozpowszechnienia informacji o kampaniach przygotowano także materiały informacyjno-promocyjne w postaci plakatów i kartek pocztowych. Te ostatnie dodatkowo zawierają dokładne adresy punktów skupu surowców wtórnych. Trafią one na kempingi, do sklepów i barów, na słupy ogłoszeniowe oraz do innych możliwych miejsc we wszystkich gminach uczestniczących w kampaniach. Ponadto we współpracujących punktach skupu dostępne będą bezpłatne worki do zbiórki puszek po napojach.
Zebrany podczas kampanii surowiec trafi do punktów skupu, a następnie do ponownego przetworzenia. W ten sposób zostanie oszczędzone miejsce na składowiskach odpadów, a tym samym pieniądze przeznaczane na budowę i eksploatację tych składowisk. Jedna tona puszek po napojach zawrócona z drogi na składowisko odpadów to oszczędność 100-150 zł kosztów składowania.
Wakacyjne kampanie edukacji recyklingowej są współfinansowane w prawie 50% ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Pozostałą część finansuje Fundacji RECAL, recan Organizacja Odzysku S.A. oraz samorządy terytorialne.
M. Czerepak
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
28.10.2024
„Dziś wszyscy jesteśmy twórcami cyfrowymi” — 25. konkurs Galerii Plakatu AMS
-
24.10.2024
Zrób TO dla JAJ!
-
23.10.2024
Oni wygrali ElektroEkologiczny Hackathon
-
22.10.2024
Bajka terapeutyczna o powodzi
-
17.10.2024
Pozornie niewidoczne
-
16.10.2024
Prawa człowieka nie są na sprzedaż