Ależ to były zadymione lata!
Ten spot przenosi odbiorców do lat 70. XX wieku. Perfekcyjnie wystylizowane kreacje łączy jedno – ich bohaterowie bez umiaru palą papierosy.
Kampanię „Les années enfumées” („Zadymione lata”) zrealizowano w 2007 roku w ramach rządowych planów zaostrzenia restrykcji wobec palaczy, zanim jeszcze zadecydowano o wprowadzeniu całkowitego zakazu palenia w miejscach publicznych.
W scenariuszu kreacji położono szczególny nacisk na uwypuklenie negatywnych konsekwencji palenia w przypadku osób palących biernie. Bohaterowie spotu, zgodnie z realiami lat 70-tych, palą dużo i bez jakiejkolwiek świadomości odnośnie skutków takiego zachowania. Palą w pracy, przy dzieciach, w restauracji. Każdy z nich ma jednak moment „olśnienia”, w którym zwracając się do kamery, komentuje swoje postępowanie* oraz je usprawiedliwia: „Ale jeszcze tego nie wiem” ("Mais je ne le sais pas encore").
Ale „To było wczoraj. Dzisiaj znacie ryzyko biernego palenia" ("C’était hier. Aujourd’hui, vous connaissez les risques du tabagisme passif")
Badania ewaluacyjne wykazały, że po roku od rozpoczęcia kampanii była ona rozpoznawana przez 76% respondentów, 53% twierdziło, że bierne palenie równie szkodliwe dla osób niepalących, jak i dla palących, a 65% uznało kampanię za istotną. Mimo że nie było to celem akcji, 34% respondentów palących papierosy zadeklarowało chęć rzucenia palenia.
Budżet kampanii wyniósł 280.000 euro. Keith Bearsen, debiutujący w tej roli autor spotu, inspirował się stylem Claude’a Sautet. Jego film zdobył Grand Prix Stratégies 2007.
—————–
* Paląc przy moim dziecku, zwiększam ryzyko jego śmierci o 50 procent. Ale jeszcze tego nie wiem; Kiedy palę będąc z nim w tym samym pomieszczeniu, ryzyko, że on dostanie raka płuc rośnie o 25 %. – To bardzo dużo. – Ale jeszcze tego nie wiem. – Ja też nie.; Kiedy palimy obok, ryzyko, że kelner dostanie zawału serca rośnie o 50 %. – Ale jeszcze tego nie wiemy.; Kiedy palę przy moich dzieciach, zwiększam ryzyko wystąpienia u nich infekcji dróg oddechowych o 70 % – To dużo. – Ale jeszcze tego nie wiem. – Ja też nie.
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
30.04.2024
Z „Rodziną” najlepiej wychodzi się na zdjęciach
-
29.04.2024
Broń to nie zabawka!
-
26.04.2024
Najpierw zadzwoń
-
25.04.2024
„Śniadanie już nie na trawie”
-
24.04.2024
Dla twojego bezpieczeństwa
-
22.04.2024
Z dupy problem