Rodzina z dzieckiem, która właśnie wprowadziła się do nowego domu na wsi, kurier roznoszący paczki na wielkomiejskim blokowisku i spieszący się na ważne spotkanie służbowe biznesmen – wszystkim kłopot sprawił brak aktualnych danych adresowych.
"Każdy adres jest ważny" to hasło przewodnie sześciu filmów, których głównym celem jest promocja posiadania przez jednostki samorządowe aktualnych baz danych adresowych. – W trzech spotach przedstawione zostały różne sytuacje dnia codziennego, w których może się znaleźć każdy z nas. Kolejne są ich dopełnieniem – eksperckim komentarzem. Osoby w nich występujące: strażak, ratownik medyczny i listonosz tłumaczą jak ważne w ich pracy są aktualne dane adresowe – mówi Jakub Giza, rzecznik prasowy Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii (GUGiK), nadawcy kampanii.
Kampania GUGiK ma na celu zwrócenie uwagi na to, jak ważne są rzetelne dane adresowe. – Dostęp do aktualnej bazy rejestrów adresowych to kluczowy element dla skutecznego funkcjonowania państwa oraz służb ratowniczych, takich jak straż pożarna, czy pogotowie ratunkowe. Dostęp do rzetelnych danych jest także nieodzowny dla prowadzenia biznesu w wielu branżach – wyjaśnia Marcin Leończyk, kierownik zespołu w GUGiK. – Naszym celem jest uświadomienie, że dane adresowe są wykorzystywane
w wielu sytuacjach, a prowadzona przez gminy ewidencja miejscowości ulic i adresów to baza, w której każdy adres może okazać się najważniejszym – dodaje.
Bohaterami jednego ze spotów jest rodzina, która wprowadziła się właśnie do nowego domu. Niedopilnowanie przez nich obowiązku zgłoszenia nowego adresu w gminie kończy się tragicznie, gdy jedno z nich potrzebuje pomocy. Dyspozytorka ma trudności ze zlokalizowaniem miejsca zdarzenia, ponieważ w jej bazie nowy adres nie istnieje. Dostęp do aktualnej bazy danych w pracy ratownika medycznego jest kluczowy. Bardzo często okazuje się bowiem, że od tego czy ratownicy trafią pod właściwy adres zależy ludzkie życie – mówi Ireneusz Szafraniec, rzecznik prasowy Polskiej Rady Ratownictwa Medycznego. Szczególnie na wsiach zdarzają się przypadki, że dyspozytor nie jest w stanie określić adresu – dodaje.
Państwowe Ratownictwo Medyczne, Policja, Państwowa Straż Pożarna oraz Wojewódzkie Centra Powiadamiania Ratunkowego posługują się bazami danych. Bieżący dostęp do zbiorów danych adresowych zapewnia im Uniwersalny Moduł Mapowy (UMM). Moduł ten to przygotowane z myślą o pracy ww. służb specjalne oprogramowanie, które zawiera dane przestrzenne. Zawarte w nim dane są na bieżąco aktualizowane przez samorządy gminne. W tym zadaniu wspiera ich GUGiK, który stworzył specjalne narzędzie – aplikację do prowadzenia ewidencja miejscowości, ulic i adresów, czyli EMUiA a także przeprowadził weryfikację i aktualizację danych adresowych dla 834 gmin; dla kolejnych 196 te prace są w toku. – W ramach działań GUGiK ponad 80% istniejących w bazach danych adresowych obiektów zostało zmodyfikowanych i dostosowanych do aktualnych wymogów prawnych, a w bazach danych uzupełniono 12% nowych obiektów, w tym ponad 300 tyś. punktów adresowych – mówi Marcin Leończyk.
Kampania odbywa się w ramach projektu "TERYT 3 – Rozbudowa systemów do prowadzenia rejestrów adresowych – Etap I". TERYT3 to projekt polegający na rozbudowie istniejących systemów do prowadzenia rejestrów adresowych, obejmujących ewidencję miejscowości, ulic i adresów (EMUIA) oraz państwowy rejestr granic i powierzchni jednostek podziałów terytorialnych kraju (PRG). Jednym z głównych założeń jest rozbudowa już istniejących aplikacji służących do przechowywania danych przestrzennych w postaci cyfrowej (Aplikacji EMUiA oraz Systemu Zarządzania PRG).
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
21.11.2024
Gwiazdka dla bezdomniaków
-
19.11.2024
Drzewo Roku 2025 – zgłoszenia do końca listopada!
-
15.11.2024
„Moje czarne szczęście” już w sprzedaży w Biedronce
-
10.11.2024
MAMY czas na zdrowie?
-
08.11.2024
Pokolenie Z na rynku pracy. Najnowszy raport OLX Praca
-
06.11.2024
Nie miej tego w d*pie