logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
Facebook LinkedIn FKS
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Z Misją
  • Do kawy
  • Wydarzenia
  • Kampanie
zamknij
SZUKAJ
Strona główna > Akcje > Ikea zmienia narrację
25.05.2024
Tematy: Akcje, Kampanie, Polska

Ikea zmienia narrację



We współpracy z siedmioma organizacjami pozarządowymi Ikea w ramach trwającej kampanii #ZmieniamyNarracje opublikowała Leksykon Dobrego Języka. Celem leksykonu jest zwrócenie uwagi na krzywdzące i wykluczające określenia pojawiające się w przestrzeni publicznej oraz inspirowanie każdej osoby do empatycznego dialogu.

Leksykon Dobrego Języka to zbiór pojęć, określeń i powiedzeń podzielonych na „dobre pojęcia” i te, które mogą krzywdzić lub wykluczać. Każdy rozdział, dotyczący języka wobec różnych grup narażonych na wykluczenie, został przygotowany przez inną organizację pozarządową. Publikację można znaleźć na stronie kampanii zmieniamynarracje.pl.

Jak dowiadujemy się we wstępu przygotowanego przez Macieja Makselona, polonistę, redaktora literackiego i ambasadora kampanii #ZmieniamyNarracje, język inkluzywny (inaczej włączający) nie dyskryminuje, zauważa wszystkie osoby i ułatwia komunikację w codziennym życiu. Polega na uszanowaniu potrzeb konkretnych grup i jednostek.

W Leksykonie Dobrego Języka wyodrębniono następujące obszary tematyczne:

  • osoby z niepełnosprawnościami
  • osoby LGBT+
  • mniejszości narodowe i etniczne
  • osoby uchodźcze i migrujące
  • osoby młodsze i starsze
  • mikroagresje i dyskryminacja.

Z leksykonu można dowiedzieć się m.in., że nie należy stosować określenia „czarnoskóry” – odpowiednie będzie tutaj wyrażenie „osoba czarna”; niewłaściwe będzie także nazwanie kogoś „chorym psychicznie” – lepiej powiedzieć „osoba w kryzysie zdrowia psychicznego” lub „osoba chorująca na…”; błędne jest również sformułowanie „głuchoniemy” – wskazuje bowiem na fakt, że osoby głuche są też nieme. Jest to nieprawda – osoby te komunikują się za pomocą języka migowego. Jak można mówić? „Osoba niesłysząca/niedosłysząca” lub „Głuchy_a/głuchy_a” – bowiem wbrew panującemu przekonaniu, określenie „Głuchy_a/głuchy_a” nie jest obraźliwe. Z leksykonu możemy się także dowiedzieć, że zapis Głuchy_a, wielką literą, rozumiemy jako identyfikowanie się z Kulturą Głuchych. Z  kolei głuchy_a pisane małą literą oznacza po prostu osobę z  poważnym deficytem słuchu. Najlepiej jednak dowiedzieć się od samej osoby, jak chce, aby ją opisywać.

Leksykon Dobrego Języka został przygotowany we współpracy ze Stowarzyszeniem Mudita, Kampanią Przeciw Homofobii, Fundacją Ocalenie, Fundacją W Stronę Dialogu, Laboratorium Pokoju Salam Lab, Krajowym Instytutem Gospodarki Senioralnej, Stowarzyszeniem Nomada oraz redaktorem, polonistą i ambasadorem kampanii – Maciejem Makselonem.

Działania w ramach kampanii #ZmieniamyNarrację prowadzone są od 2023 roku. Ikea pochyliła się wówczas nad tematem języka dotyczącego osób uchodźczych, w czym firmę wspierały osoby eksperckie z Fundacji Ocalenie. Firma zapowiedziała, że działania będą kontynuowane, czego wynikiem jest rozbudowany o kolejne rozdziały Leksykon Dobrego Języka.

źródło: informacja prasowa, oprac. Karolina Sendal

edukacja walka z wykluczeniem społecznym dyskryminacja stygmatyzacja język inkluzywny


Nazwa kampanii:
#ZmieniamyNarrację
Czas:
2024.5
Nadawca:
IKEA
Hasło kampani:
#ZmieniamyNarrację





13.06.2025 polecamy

Głosuj codziennie! Pomóż dzieciakom wygrać


12 najlepszych filmów, tylko 6 miejsc w Wielkim Finale, 1 wspólny cel: promować zdrowe jedzenie i ruch wśród dzieci. Czasu coraz mniej! Głosowanie w „Sportowym Wyzwaniu Chrumasa” trwa jeszcze do poniedziałku, 16 czerwca. Wesprzyj dzieciaki!  Dzieci z całej Polski dały z siebie wszystko: kręciły filmy, trenowały ze skakanką, pokazywały, że zdrowa dieta naprawdę daje energię. Spośród ponad 100 nagrań jury wybrało 12. Teraz Twoja kolej – pomóż im zdobyć miejsce w finałowej szóstce! Na zwycięzców czeka Wielki Finał w Warszawie, ale przede wszystkim satysfakcja,  że pokazali coś ważnego – jak jeść zdrowo i być aktywnym z uśmiechem. Pomóż im dotrzeć...

Zobacz więcej
nazwa kategorii: Wydarzenia

zobacz także


  • 13.06.2025Wydarzenia

    Głosuj codziennie! Pomóż dzieciakom wygrać

  • 12.06.2025Kampanie

    Aktor Sebastian Stankiewicz ma dość. Co się stało?

  • 11.06.2025Kreacje / printy

    Po stronie mocy korników

  • 10.06.2025Kreacje / printy

    Dostrój się do drogi

  • 10.06.2025Wydarzenia

    Drzewo Roku po raz 15!

  • 08.06.2025Kreacje / printy

    W chłodni

chcesz zrobić kampanię?
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
  • Kontakt
  • Patronat
  • Konkurs Kampania Społeczna Roku
  • Polityka prywatności
  • Logotypy do pobrania

Zapraszamy wszystkich do przesyłania na adres redakcja@kampaniespoleczne.pl swoich projektów (plakatów, ilustracji, filmów, przedmiotów), które mają przesłanie prospołeczne. Najciekawsze opublikujemy!

Ta strona używa ciasteczek