Międzynarodowa Liga Przeciwko Rasizmowi i Antesymityzmowi (Ligue Internationale Contre le Racisme et l’Antisémitisme) zleciła agencji Publicis Conseil z Paryża stworzenie kampanii o wymowie antyrasistowskiej, przeciwstawiającej się rasowemu determinizmowi.
Trzy reklamy pod wspólnym hasłem „Your skin color. Shouldn’t dictate your future” („Kolor twojej skóry nie powinien rzutować na twoją przyszłość”) przedstawiają salę poporodową z rozbawionymi, zawiniętymi jedynie w pieluchy, noworodkami o jasnej karnacji oraz ubranymi w uniformy sprzątaczki, pracownika drogowego i robotnika budowlanego czarnoskórych, wyraźnie zdezorientowanymi niemowlętami. Nagie noworodki mogą przywoływać skojarzenia z tabula rasa (czystą tablicą), czekającą dopiero na zapisanie. Niemowlaki z kaskiem na głowie czy ścierką do kurzu w małej rączce są stygmatyzowane przez swój kolor skóry.
Kreacje mają nieść przesłanie: białych ludzi rasizm nie dotyczy. Białe dzieci – na reklamach – mogą jednak być interpretowane jako osoby bezrobotne na skutek napływu migrantów pracujących za niższe stawki. Można również odczytywać kreację w kategoriach etosu pracy i lekkomyślnego korzystania z życia. Rozbawione niemowlęta symbolizują ducha zabawy, podczas gdy ich czarnoskórzy koledzy ciężko zarabiających na życie. To z kolei przywodzi na myśl kolonialny podział na wyzyskujących i wyzyskiwanych. Możliwa wielość interpretacji jest słabą stroną kampanii.
M. Danielewicz
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
20.12.2024
Zaklęty krąg
-
19.12.2024
Porzucony po świętach
-
18.12.2024
HIV ciągle czyha. Nie odwracaj się
-
17.12.2024
Pognieciony list
-
14.12.2024
Wieńce pogrzebowe, wieńce socialmediowe
-
13.12.2024
Marine Fashion Week