Stefan Żeromski podawany jest „bez konserwantów” i z 10-procentowym gratisem, a Majonez Kielecki nabiera szlachetności przywdziawszy fragmenty utworów pisarza – w projekcie „Stefan i Majonez”. Cykl wielkoformatowych serigrafii (druków na płótnie) przygotowany został przez grupę Łódź Kaliska, neoawangardowy zespół artystyczny, dla którego normą są towarzyszące jego wystawom skandale.
Artyści doprowadzili do „spotkania” ikon Kielecczyzny – reprezentanta sztuki wysokiej, Stefana Żeromskiego, ze zwykłym przedmiotem kojarzonym z Kielcami. Wizerunek pisarza zmieniono w gwiazdę popkultury metodami, jakie stosował twórca pop artu Andy Warhol, który przez swą sztukę prowadził grę ze społeczeństwem konsumpcyjnym, uświęcając banalne produkty: puszkę zupy Campbell, czy butelkę Coca-coli. Idąc tym samym tropem Łódź Kaliska powiązała Stefana Żeromskiego z ikoną rynkowego sukcesu regionu – majonezem kieleckim.
Projekt ma inspirować do rozważenia, na ile ważną osobą dla Kielecczyzny był Żeromski, choćby w kontekście innych symboli regionu. W tym roku mija 75. rocznica jego śmierci, a w regionie, w którym się urodził i żył, niewiele o tym się mówi.
Wystawa „Stefan i majonez” to jedna z trzech części projektu „Żeromski dla odmiany”. Muzeum Narodowe w Kielcach, które organizuje ekspozycję, otrzymało z Ministerstwa Kultury na realizację tego projektu 60 tys. zł, i w ramach tego budżetu przewiduje się jeszcze m.in. stworzenie strony internetowej Muzeum Lat Szkolnych Żeromskiego i bloga Blog Troterzy – inspirowanego Dziennikami Żeromskiego.
Łódź Kaliska działa od 1979 roku. Tworzą ją: Marek Janiak, Adam Rzepecki, Andrzej Świetlik i Andrzej Wielogórski.
M.Prządka
Nazwa projektu:
Stefan i majonez
Zasięg (kraj/kraje):
Polska
Autor:
Łódź Kaliska
Data:
08/2010
nazwa kategorii: Wydarzenia
CZYTAJ TEŻ:
-
08.04.2022
„Pierwsza pomoc ludzkości” – kurs pierwszej pomocy, który uczy tolerancji
-
23.03.2022
#KręciNasRecykling – nowa akcja Oponeo.pl na rzecz środowiska naturalnego
-
15.02.2022
„Kochaj siebie. Dla zdrowia” – walentynkowa kampania społeczna
-
03.02.2022
Electrolux rusza z cyklem słuchowisk dla dzieci „Klimatyczne bajki”
-
07.01.2022
Pełnosprawni w miłości – kampania o tym, że wszyscy kochamy tak samo
-
22.12.2021
Zdejmij bombkę z choinki w geście solidarności z osobami w spektrum autyzmu