logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
Facebook LinkedIn FKS
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Z Misją
  • Do kawy
  • Wydarzenia
  • Kampanie
zamknij
SZUKAJ
Strona główna > Akcje > W poszukiwaniu kwiatków z PRL-u
16.06.2012
Tematy: Akcje

W poszukiwaniu kwiatków z PRL-u



Co dzieje się z pracami plastycznymi, które ozdabiały budynki w czasach PRL-u? Jak obecnie wyglądają? Czy ceramiczne kwiatki lub malowane na elewacjach dekoracje geometryczne wciąż mogą zachwycać? Straciły wyraz czy stały się bardziej interesujące? – zastanawiają się inicjatorzy akcji „Kwiatki w betonie”.

Twórcy bloga kwiatki-w-betonie.blogspot.com zachęcają wszystkich do współtworzenia dokumentacji fotograficznej wciąż istniejących prac. Mile widziane jest każde zdjęcie dekoracji w architekturze powstałej w czasach PRL-u: mogą to być murale, witraże, freski, sgraffita czy inne podobne prace. Część nie oparła się próbie czasu, inne zostały zburzone, dlatego autorzy działają również na rzecz gromadzenia danych historycznych zawartych w dokumentach i na fotografiach. Wystawy, spotkania oraz inne akcje związane z dekoracjami to działania, które mają obudzić w mieszkańcach regionu większą wrażliwość na otaczającą przestrzeń. Głównym celem „Kwiatków w betonie” jest zebranie jak najwięcej informacji o pracach i dotarcie z wiedzą o akcji do jak największej ilości osób w Kielcach i całym województwie świętokrzyskim.

Autorzy bloga – Małgorzata Chmiel (reporterka, dokumentalistka, operatorka), Dominik Góral (grafik), i Kamil Smuga (fotografik, twórca video art i teledysków), tak tłumaczą jego nazwę: „Czasy betonowej, szarej rzeczywistości PRL-u nie zniszczyły w ludziach potrzeby piękna. Realizowano ją za pomocą różnego rodzaju zdobień na elewacjach budynków oraz w ich wnętrzach. Na tle szarych przestrzeni miasta zaczęły pojawiać się małe przyblokowe ogródki kwiatowo – warzywne. Sadzone tam kwiaty burzyły surowość i pomagały udomowić miejsce. Plastycy zaczęli zdobić ściany freskami, muralami, czy innymi elementami dekoracyjnymi. Kwiat był w nich częstym, choć niejedynym motywem. Powstawały ceramiczne kwiatki oraz prace należące do nurtu abstrakcji geometrycznej”. Do podjęcia działań skłoniły ich zmiany w otaczającej przestrzeni publicznej – uznali, że to ostatnie chwile, w których dobre projekty z czasów PRL-u można ocalić. Nie wszystko uważają za warte ratowania, ale przynajmniej zwrócenia uwagi.

Akcja ma również swój profil na Facebooku, skąd pochodzą wszystkie prezentowane obok fotografie.

 

Nazwa projektu:
Kwiatki w betonie

Zasięg:
Województwo świętokrzyskie

Autorzy:
Małgorzata Chmiel, Dominik Góral, Kamil Smuga

Data:
03/2012 – 09/2012








03.04.2024 polecamy

Wykonane przez nas


Piractwo w przemyśle odzieżowym zauważamy (i krytykujemy) najczęściej dopiero wtedy, gdy dotknie nas bezpośrednio. Tymczasem wpływ tego przestępstwa na rzeczywistość jest znacznie bardziej złożony niż na pierwszy rzut oka się wydaje. Szeroko pojęte piractwo wiąże się m.in. z łamaniem praw autorskich, kradzieżą własności intelektualnej, zanieczyszczeniem środowiska odpadami, czy pracą czarnorynkową nierzadko będącą współczesną formą niewolnictwa. Kupno podróbki jest niczym pierwsza kostka domina, która uruchamia łańcuch zdarzeń i procesów – od niepożądanych po przestępcze. Kampania Made By Us: Piracy is the start została zaprojektowana na konkurs Young Lions (dla twórców poniżej 30. roku życia) przy wsparciu World Intellectual Property Organization (WIPO)....

Zobacz więcej
nazwa kategorii: Kreacje / printy

zobacz także


  • 08.01.2025Akcje

    Truck Care ostrzega przed martwy polem

  • 05.11.2024Kreacje / printy

    Faceci nie chcą kwiatów

  • 18.10.2024Akcje

    Gdy znika dziecko, gubi się cała rodzina

  • 26.09.2024Akcje

    Jak oswoić prądożerców?

  • 11.09.2024Akcje

    #TataTeżCzyta2024 — podsumowanie kampanii

  • 23.07.2024Akcje

    Nie wszystko co „eco” jest eco

chcesz zrobić kampanię?
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
  • Kontakt
  • Patronat
  • Konkurs Kampania Społeczna Roku
  • Polityka prywatności
  • Logotypy do pobrania

Zapraszamy wszystkich do przesyłania na adres redakcja@kampaniespoleczne.pl swoich projektów (plakatów, ilustracji, filmów, przedmiotów), które mają przesłanie prospołeczne. Najciekawsze opublikujemy!

Ta strona używa ciasteczek