Młodzi ludzie niosą trumnę swojego przyjaciela, chłopak ma protezą zamiast ramienia, a młody mężczyzna zakrwawioną twarz. Takimi obrazami przed prowadzeniem samochodu pod wpływem alkoholu przestrzegają kreacje przygotowane na potrzeby teksańskiej organizacji Mothers Against Drunk Driving (Matki Przeciw Pijanym Kierowcom).
Trzy zdjęcia opatrzone są hasłami, które mają przemówić szczególnie do młodych ludzi i nawiązują do młodzieżowego sposobu rozmawiania o alkoholu i imprezach. Chłopak bez ramienia ostrzega: „My last party cost me an arm” („Ostatnia impreza kosztowała mnie rękę”). Pokaleczony mężczyzna przyznaje: „Tequila really hits the spot. Especially on the 401.” („Tequila naprawdę dobrze wali. Szczególnie na drodze 401.”). Z kolei zdjęcie pogrzebu podpisane zostało hasłem „Last round with my buddies” („Ostatnia rundka z kumplami”).
Obraz zazwyczaj skuteczniej oddziałuje na wyobraźnię niż najostrzejsze nawet słowa. Na zdjęciach przedstawiono zwyczajnych młodych ludzi, z którymi odbiorca łatwo może się zidentyfikować. Kreacje bez zbędnej dydaktyki pokazują młodzieży, jak może skończyć się nieodpowiedzialne picie alkoholu. Reklamy wykonała kanadyjska agencja Über, a opublikowano je we wrześniu 2010 roku.
Organizację MADD założyła Candice Lightner, której 13-letni syn zginął w wypadku spowodowanym przez pijanego kierowcę. Organizacja aktywnie walczy z nietrzeźwością wśród kierowców, m.in. właśnie poprzez finansowanie kampanii społecznych przestrzegających przed tragicznymi skutkami prowadzenia pojazdów pod wpływem alkoholu.
A.Pisarek
——————————————————————————-
KOMENTARZ PROJEKTANTKI GRAFIKI UŻYTKOWEJ:
Koncepcja, która ma szokować widza. Format pionowych kreacji wypełnia zdjęcie o szerokiej gamie barwnej. Fotografie opatrzone są krotkimi hasłami znajdującymi się w dolnej części plakatu.
Typografię stanowią białe napisy w dużej punktacji z dobranym jednoelementowym krojem pisma. Liternictwo wzbogacone jest subtelnym efektem cienia, co łączy je z obrazem. W prawym rogu znajduje się logo kampanii. Kampania MADD w swoim zamierzeniu miała działać poprzez drastyczne przedstawienie (shockadvertising). Projekt wydaje się być bardzo przemyślany, a jego przekaz jest czytelny. Hasło jest łatwe do zauważenia i zarazem chwytliwe.
Zastrzeżenia budzi jednak samo przedstawienie postaci, które sprawiają wrażenie zbyt przekształconych – wyidealizowanych w photoshopie, przez co nie wydają się do końca prawdziwe, a ich rzekome kontuzje nie przekonują.
Żaneta Strawiak
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
31.12.2024
Fajerwerki
-
29.12.2024
Kolor roku
-
28.12.2024
Milczenie nie jest złotem
-
23.12.2024
Plaster tu nie pomoże
-
21.12.2024
Świąteczne sweterki
-
20.12.2024
Zaklęty krąg