logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
Facebook LinkedIn FKS
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Z Misją
  • Do kawy
  • Wydarzenia
  • Kampanie
zamknij
SZUKAJ
Strona główna > Kampanie > Ssanie ssie
26.08.2017
Tematy: Kampanie, Kraje, Stany Zjednoczone, Problemy społeczne, Ekologia i środowisko

Ssanie ssie



W języku angielskim słowo „suck” ma co najmniej dwa znaczenia – oznacza fizyczną czynność ssania oraz „bycie do bani”. Sformułowanie to przeniosło się też do języka polskiego – coraz częściej, stosując kalkę językową, mówi się, że coś „ssie”. W obydwu językach jest też trzecie znaczenie – o podtekście seksualnym.

W tym kontekście zaskakująco i intrygująco brzmią wyznania amerykańskich osobistości w spocie zatytułowanym „#Stopsucking” („#Przestańssać”): Może i nie wyglądam, jakbym ssała, ale robię to, Ssałam w telewizji od 10 roku życia, Ssałam w ponad 90 krajach.

Sprawa wyjaśnia się, kiedy to odbiorca postawiony zostaje pod ścianą i poinformowany, że również to robił, prawdopodobnie nawet dzisiaj – okazuje się, że problematyczne ssanie związane jest… z użyciem plastikowych słomek.

W Stanach Zjednoczonych każdego dnia zużywana jest ich astronomiczna liczba – aż 500 milionów! Większość z nich ląduje w oceanie, zatruwając wodę i unicestwiając podwodny ekosystem. Około 71% ptaków morskich i 30% żółwi znajdowanych jest z plastikiem w żołądku. Umieralność w przypadku spożycia plastiku wynosi wśród fauny morskiej 50%.

Warto też pamiętać, że kiedy plastik przedostaje się do oceanu, dzieli się na coraz mniejsze części, tzw. mikroplastiki. Wielu uważa, że większość słomek dostaje się do oceanu z powodu pozostawienia na plaży, chodniku czy ulicy lub też wypadnięcia z łodzi, kosza na śmieci albo śmieciarki. Następnie powiew wiatru lub sztorm przenoszą zagubione plastikowe rurki w objęcia fal.

Tymczasem mogą się one również przedostawać tam… z wysypisk śmieci. Jak to możliwe? Plastik rozkłada się bardzo wolno, więc słomki potrafią leżeć na wysypisku naprawdę długo. Z powodu erozji, która ma miejsce w „dolnych warstwach” wysypiska, niektóre słomki podróżują lokalnymi wodami wprost do oceanu.

Według organizatorów, najwyższy czas zacząć traktować ten problem z pełną powagą – jeśli nic się nie zmieni, do 2050 roku w oceanie będzie więcej plastiku niż ryb…



Nazwa kampanii:
#StopSucking
Nadawca:
Lonely Whale Foundation
Wykonawca:
Agencja Possible





17.12.2025 polecamy

Słowa, które zostają na dłużej. Świąteczna kampania o przemocy słownej


Brazylijska marka kosmetyczna O Boticário rozpoczęła swoją świąteczną kampanię filmem poruszającym temat napięć i przemocy słownej w relacjach rodzinnych. Projekt zatytułowany „Christmas Photo Album” zachęca do refleksji nad tym, jak komentarze wypowiadane w gronie najbliższych wpływają na poczucie własnej wartości i relacje w rodzinie. Inspiracją dla kampanii były wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie marki przez firmę konsultingową On The Go. Z danych wynika, że 86 proc. badanych doświadczyło tzw. rodzinnego bullyingu, jednak tylko 17 proc. z nich rozmawia o tym problemie otwarcie. Komentarze, które ranią Film stworzony przez agencję AlmapBBDO pokazuje najczęstsze formy przemocy słownej w rodzinach. Są to przede...

Zobacz więcej
nazwa kategorii: Kampanie

zobacz także


  • 17.12.2025Kampanie

    Słowa, które zostają na dłużej. Świąteczna kampania o przemocy słownej

  • 16.12.2025Wydarzenia

    Gdy smartfon odciąga uwagę od bliskich

  • 12.12.2025Kampanie

    Serialowa estetyka w służbie bezpieczeństwa drogowego

  • 11.12.2025Kampanie

    Zabawki z czasem się nudzą

  • 09.12.2025Odpowiedzialny biznes / CSR

    Nakarm psa z OLX. Tysiące zwierząt czekają!

  • 03.12.2025Kampanie

    Edukacja Obywatelska w praktyce

chcesz zrobić kampanię?
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
  • Kontakt
  • Patronat
  • Konkurs Kampania Społeczna Roku
  • Polityka prywatności
  • Logotypy do pobrania

Zapraszamy wszystkich do przesyłania na adres redakcja@kampaniespoleczne.pl swoich projektów (plakatów, ilustracji, filmów, przedmiotów), które mają przesłanie prospołeczne. Najciekawsze opublikujemy!

Ta strona używa ciasteczek