logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
Facebook LinkedIn FKS
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Z Misją
  • Do kawy
  • Wydarzenia
  • Kampanie
zamknij
SZUKAJ
Strona główna > Kreacje / printy > Ruszyła kampania poruszająca temat specyfiki kobiecego autyzmu
13.06.2023
Tematy: Kreacje / printy, Kampanie, Polska, Edukacja, Komunikacja w rodzinie, Zdrowie / profilaktyka zdrowotna / uzależnienia, Walka z wykluczeniem społecznym, Organizacje pozarządowe / NGO

Ruszyła kampania poruszająca temat specyfiki kobiecego autyzmu



Kampania społeczna Fundacji JiM „Spektrum kobiet. Chcemy być autentyczne!” porusza temat specyfiki kobiecego autyzmu i zwraca szczególną uwagę na problem ich niedodiagnozowania oraz konsekwencji z tym związanych. W inicjatywie wzięły udział dorosłe Polki w spektrum autyzmu: Ida Tymina, Klaudia Lewandowska oraz Dorota Bartosiak.

W kampanii trzy autystyczne bohaterki opowiedziały o swoim życiu z perspektywy kobiet w spektrum autyzmu oraz o tym, jak bardzo diagnoza zmieniła ich życie. Wykazują one bowiem te same cechy autystyczne co mężczyźni, ale już ich ekspresja może być inna od tej przyjętej w klasycznych kryteriach diagnostycznych[1]. Kobiety odczuwają większą presję społeczną, ze względu na wychowanie i starają się dopasować do sytuacji, w której akurat się znajdują. Często mają poczucie bycia „wadliwymi”, „innymi”, „dziwnymi”. Dopiero ze względu na obciążenie psychiczne zaczynają szukać rozwiązań, dowiadują się, że ich potrzeby wynikają z niezdiagnozowanego spektrum autyzmu. Z historiami Idy Tyminy, Klaudii Lewandowskiej i Doroty Bartosiak można zapoznać się oglądając nagrane z nimi filmy:

W Polsce nadal tysiące dziewczynek i kobiet w spektrum autyzmu żyją bez diagnozy. Według danych NFZ[2] w 2021 roku tylko 18 746 dziewczynek i kobiet w Polsce otrzymało diagnozę autyzmu (w tym tylko 303 po 35 roku życia), podczas gdy chłopców i mężczyzn było blisko 68 tys. Dysproporcje w diagnozie zostały pokazane w raporcie Fundacji JiM „Autyzm kobiet w Polsce”. Pokazuje on, że dziewczynki/kobiety mają prawo do takiego samego wsparcia jak chłopcy/mężczyźni. Dlatego w ramach kampanii powstał apel, poprzez który można wyrazić poparcie dla równego dostępu do diagnozy dla dziewcząt i kobiet w spektrum autyzmu. To także początek publicznej dyskusji do wprowadzenia systemowych rozwiązań, które pozwolą zmienić polską rzeczywistość prawną i zreformować system polskiej polityki i opieki publicznej zajmującej się autyzmem. Można okazać swoje poparcie dla inicjatywy zostawiając swój głos pod apelem na www.autentyczni.org.

image by Jessica Favaro on Unsplash

Misją Fundacji JiM jest tworzenie lepszego świata dla osób autystycznych, w którym każda autystyczna osoba może realizować swój potencjał. Dlaczego to ważne? Według najnowszych badań autyzm jest już współcześnie diagnozowany nawet u 1 na 50 dzieci, co oznacza, że w Polsce żyje co najmniej 400 000 osób autystycznych. Spektrum nie dotyczy jednak tylko tej określonej liczby osób, ale również ich rodziców, rodzeństwa czy opiekunów, a to tworzy już kilkumilionową społeczność Polek i Polaków.

[1] M.in. L. Hull et al.: Behavioural and cognitive sex/gender differences in autism spectrum condition and typically developing males and females. Autism, 21(6), 706–727 (2017).
[2] Dane nie zawierają liczby osób, które zostały zdiagnozowane prywatnie.

NGO zdrowie autyzm edukacja kobiety walka z wykluczeniem społecznym zdrowie psychiczne zaburzenia ze spektrum autyzmu Komunikacja w rodzinie spektrum autyzmu


Nazwa kampanii:
Spektrum kobiet. Chcemy być autentyczne!
Czas:
2023.6.12
Nadawca:
Fundacja JiM





17.12.2025 polecamy

Słowa, które zostają na dłużej. Świąteczna kampania o przemocy słownej


Brazylijska marka kosmetyczna O Boticário rozpoczęła swoją świąteczną kampanię filmem poruszającym temat napięć i przemocy słownej w relacjach rodzinnych. Projekt zatytułowany „Christmas Photo Album” zachęca do refleksji nad tym, jak komentarze wypowiadane w gronie najbliższych wpływają na poczucie własnej wartości i relacje w rodzinie. Inspiracją dla kampanii były wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie marki przez firmę konsultingową On The Go. Z danych wynika, że 86 proc. badanych doświadczyło tzw. rodzinnego bullyingu, jednak tylko 17 proc. z nich rozmawia o tym problemie otwarcie. Komentarze, które ranią Film stworzony przez agencję AlmapBBDO pokazuje najczęstsze formy przemocy słownej w rodzinach. Są to przede...

Zobacz więcej
nazwa kategorii: Kampanie

zobacz także


  • 17.12.2025Kampanie

    Słowa, które zostają na dłużej. Świąteczna kampania o przemocy słownej

  • 16.12.2025Wydarzenia

    Gdy smartfon odciąga uwagę od bliskich

  • 12.12.2025Kampanie

    Serialowa estetyka w służbie bezpieczeństwa drogowego

  • 11.12.2025Kampanie

    Zabawki z czasem się nudzą

  • 09.12.2025Odpowiedzialny biznes / CSR

    Nakarm psa z OLX. Tysiące zwierząt czekają!

  • 03.12.2025Kampanie

    Edukacja Obywatelska w praktyce

chcesz zrobić kampanię?
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
  • Kontakt
  • Patronat
  • Konkurs Kampania Społeczna Roku
  • Polityka prywatności
  • Logotypy do pobrania

Zapraszamy wszystkich do przesyłania na adres redakcja@kampaniespoleczne.pl swoich projektów (plakatów, ilustracji, filmów, przedmiotów), które mają przesłanie prospołeczne. Najciekawsze opublikujemy!

Ta strona używa ciasteczek