Pierwsze godziny mają znaczenie
Pierwsze 4,5 godziny ma kluczowe znaczenie, gdy dochodzi do udaru mózgu. W Polsce średnio co 8 minut zdarza się przypadek tej choroby; co roku z tego powodu umiera 5 milionów ludzi.
8 października rozpoczęła się akcja informacyjna Fundacji Udaru Mózgu pod hasłem „LICZY SIĘ CZAS!”. Od godziny 10:00 do 14:30 na Krakowskim Przedmieściu w Warszawie działał mobilny udarowy punkt edukacyjny. W kolejnych dniach pojawiła się także w innych miastach: 9 października minikino edukacyjne, materiały informacyjne i bezpłatne badania profilaktyczne oraz konsultacje lekarskie dostępne były przed Galerią Kazimierz w Krakowie, a 10 października na Placu Adama Mickiewicza w Poznaniu. Za każdym razem akcja rozpoczynała się o 10:00 i trwała 4,5 godziny – czyli dokładnie tyle ile maksymalnie może upłynąć od wystąpienia pierwszych objawów udaru niedokrwiennego do rozpoczęcia terapii mogącej uratować życie chorego.
Celem akcji informacyjnej „LICZY SIĘ CZAS!” jest podnoszenie świadomości dotyczącej objawów udaru, konieczności szybkiej reakcji na ich wystąpienie oraz znaczenia wczesnego rozpoczęcia rehabilitacji poudarowej. W ramach akcji w dwunastu największych miastach Polski pojawiły się także billboardy promujące wiedzę dotyczącą udaru i uruchomiona zostanie strona www.liczysieczas.com. Organizatorem kampanii jest Fundacja Udaru Mózgu. Mobilny punkt udarowy realizowany jest z grantu edukacyjnego Boehringer Ingelheim.
Najczęściej występujące objawy udaru mózgu to: asymetria twarzy – niedowład lub porażenie mięśni po jednej stronie twarzy (np. opadanie kącika ust), niedowład lub porażenie połowicze kończyn górnych lub dolnych, zaburzenia mowy – mowa bełkotliwa, niezrozumiała, zaburzenia widzenia oraz utrata równowagi i zawroty głowy.
Fundacja Udaru Mózgu powstała w 2009 roku. Jej misją jest poprawa sytuacji chorych po udarze
oraz propagowanie zachowań zapobiegających chorobom naczyniowym mózgu. W tym celu Fundacja prowadzi działania o charakterze informacyjnym i edukacyjnym.
zobacz także
-
17.12.2025Kampanie
Słowa, które zostają na dłużej. Świąteczna kampania o przemocy słownej
-
16.12.2025Wydarzenia
Gdy smartfon odciąga uwagę od bliskich
-
12.12.2025Kampanie
Serialowa estetyka w służbie bezpieczeństwa drogowego
-
11.12.2025Kampanie
Zabawki z czasem się nudzą
-
09.12.2025Odpowiedzialny biznes / CSR
Nakarm psa z OLX. Tysiące zwierząt czekają!
-
03.12.2025Kampanie
Edukacja Obywatelska w praktyce






