1 sierpnia rozpoczęła się kampania antynikotynowa zainicjowana wspólnie przez agencję TBWA i firmę AMS. Celem kampanii jest "sprowokowanie dyskusji społecznej wokół tematu palenia tytoniu". Reklamy wzorowane na ramki ostrzegawcze z opakowań na papierosy z hasłami „Nie gardź zasiłkiem pogrzebowym. Pal dalej”; „Pal, nie przejmuj się. I tak zostaniesz z nami duchem”; „Ryby nie mają płuc, a żyją. Spróbuj, czy ty też tak możesz. Pal dalej!”; ”Im szybciej zaczniesz palić, tym szybciej skończysz” ukazały się w największych miastach Polski – na billboardach, citylightach i backlightach oraz na autobusach.
– Notujemy, że pali 9 mln Polaków, w tym 40% dorosłych mężczyzn i 25% dorosłych kobiet. Każdego roku rodzi się także ok. 70 tys. dzieci, które przez pierwsze 9 miesięcy życia kąpią się w substancjach toksycznych dymu tytoniowego, poprzez palące w ciąży matki. Połowa z palących obecnie Polaków umrze przedwcześnie z powodu zawału serca, raka płuca, przewlekłej choroby płuc czy setek innych chorób pochodzących z inhalowania płuc dymem tytoniowym – ostrzegał prof. dr hab. med. Witold A. Zatoński z Centrum Onkologii w Warszawie.
—
Pod koniec sierpniowej edycji kampanii autorzy chwalili swoje działania:
– Mamy już wstępne wyniki, które pokazują, że ta kampania była ponadprzeciętnie widoczna. Blisko 50% respondentów z 1000-osobowej próby zadeklarowało, że widziało plakaty tej akcji – mówił Bartosz Barański, kierownik ds. Badań i Analiz w AMS.
Komentarz redakcji: Tu nasuwa się kilka refleksji:
1- Czy widoczność oznacza skuteczność? Niekoniecznie. Spostrzeżenie żebraka na ulicy nie zawsze skutkuje wręczeniem mu jałmużny.
2- Czy owe 50% respondentów to osoby palące? Niekoniecznie. Może zauważalność plakatów jest duża wśród niepalących, a mała wśród palących, którzy przekaz reklamowy wypierają.
3- Powyższe refleksje można odrzucić w siną dal przyjmując, zgodnie z deklarowanymi intencjami autorów, że celem kampanii było wzbudzenie dyskusji, innymi słowy wywołanie refleksji, podsunięcie kwestii do rozmyślań, zaproponowanie tematu do rozmów, zainicjowanie rozważań, itp.
Nietrudne to zadanie by wywołać dyskusję na temat palenia, ale już przekonać do rzucenia palenia – to sztuka.
nazwa kategorii: Wydarzenia
CZYTAJ TEŻ:
-
16.05.2022
Największe w Polsce wydarzenie odpowiedzialnego biznesu już 25 maja
-
12.05.2022
„Druh znaczy przyjaciel” – Dem zaprojektował polsko-ukraiński słowniczek dla dzieci
-
11.05.2022
Dzień bez Śmiecenia — inauguracja letniej edycji Operacji Czysta Rzeka
-
10.05.2022
Gazeta.pl i Ukrayina.pl licytują słynne znaczki pocztowe z podpisami bohaterów Ukrainy
-
06.05.2022
Muzeum Narodowe w Warszawie i AMS pokazują sztukę w przestrzeni miasta
-
03.05.2022
Ruszyły zgłoszenia do Effie Awards 2022. Szykują się zmiany w kategoriach