logo kampanie społeczne
  • Konkurs
  • Selekcje
  • Wiedza
  • Opinie
  • Wydarzenia
  • Kampanie
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Opinie
  • Wiedza
  • Selekcje
  • Konkurs
zamknij
Akcje
   ──────  19.05.2014

Obiad w toalecie



Gdyby spożywanie posiłków było krępującą czynnością, której widok zawstydza innych, trudno byłoby wyobrazić sobie codzienność. Stolik dla dwojga zastawiany byłby w odosobnionych miejscach. Drugie śniadanie w pracy lub w szkole – zamiast wśród znajomych, zjadanoby samotnie w toalecie, a osoby spożywające przekąski podczas robienia zakupów, proszone byłyby o ukrycie się z posiłkiem w przymierzalniach lub na zapleczu sklepów.

Johnathan Wenske i Kris Haro – studenci z University of North Texas zainicjowali kampanię, która ma na celu uświadomić społeczeństwu oraz lokalnym politykom stanu Teksas, że z tego rodzaju niedogodnościami na co dzień spotykają się kobiety, które zdecydowały się karmić piersią. Akcja obejmuje trzy rodzaje plakatów, które umieszczono po wewnętrznej stronie drzwi publicznych toalet. Wszystkie przedstawiają scenę karmienia piersią w toalecie, z udziałem trzech młodych mam – studentek i ich dzieci. Fotografie opatrzone są hasłami, które brzmią naturalnie w stołówce, restauracji lub jadalni, ale budzą zniesmaczenie w zestawieniu z kontekstem latryny: „Bon appétit” („Smacznego”), „Table for two” („Stolik dla dwojga”), „Private dining” („Prywatne podejmowanie obiadem”). Hasło kampanii „When nurture calls” („Kiedy wzywa pora karmienia”), w przewrotny sposób przywołuje skojarzenia ze związkiem frazeologicznym „When nature calls” („Gdy wzywa natura”), który oznacza potrzebę udania się do toalety w celu zgoła innym niż jedzenie. Autorzy chcą uświadomić odbiorcom, że odosobnione miejsca, takie jak toalety, nie są przeznaczone do spożywania posiłków, ani do dbania o odżywienie niemowląt. Z drugiej strony, zestawienie słów „nurture” („odżywianie”) i „nature” („natura”) tworzy przekaz, mówiący o tym, że widok kobiet karmiących piersią jest czymś naturalnym i nie ma potrzeby go usuwać z przestrzeni publicznej. Jak wyjaśnia tekst umieszczony na plakatach, nieprzyjemne okoliczności, w jakich znajdują się młode matki i ich dzieci w porze karmienia nie są kwestią wyboru kobiet, ale wynikiem presji społecznej, jakiej są poddawane:

Would you eat here? By law, breastfeeding mothers are not protected from harassment and refusal of service in public, often forcing them to feed in secluded spaces such as public bathrooms. Contact your state and/or local representative to voice your support for breastfeeding mothers, because a baby should never be nurtured where nature calls. („Jadłbyś/jadłabyś tu? Według prawa, matki karmiące piersią nie są chronione przed nękaniem i odmową pomocy w miejscach publicznych, a często także zmuszaniem ich do karmienia w odosobnionych miejscach, takich jak publiczne toalety. Skontaktuj się ze stanowymi oraz/lub lokalnymi władzami aby wyrazić swoje poparcie dla matek karmiących piersią, ponieważ dziecko nigdy nie powinno być karmione tam dokąd wzywa natura”).

Akcja zorganizowana została w celu wyrażenia publicznego poparcia dla projektu ustawy HB 1706, chroniącej prawa kobiet do karmienia piersią w miejscach publicznych. Ustawa, której autorką jest Jessica Farrar, zakazywałaby niepokojenia lub nękania młodych mam, oraz wywierania na nich presji, w celu skierowania ich do odosobnionych miejsc w porze karmienia. Po pierwszym głosowaniu, projekt został odrzucony przez stanowych prawodawców w Teksasie. W ramach kolejnej próby, w styczniu 2015 roku zostanie on przedłożony do głosowania Izby Reprezentantów Stanu Teksas.

W akcję poparcia dla projektu ustawy ze strony studentów włączyły się inne podmioty. Wśród nich znalazły się: United States Breastfeeding Committee – zrzeszenie blisko czterdziestu organizacji, łączących swe wysiłki w celu upowszechnienia karmienia piersią, jako najbardziej naturalnej i zdrowej metody odżywiania, a zarazem budowania odporności dzieci, La Leche League International– międzynarodowa organizacja o podobnym profilu, promująca wiedzę o karmieniu piersią oraz popularyzująca je wśród kobiet, a także producent mleka, teksańska firma Borden.

Na potrzeby kampanii Johnathan Wenske i Kris Haro z pomocą popierających projekt podmiotów stworzyli stronę internetową, która umożliwia pozyskanie szczegółowych informacji o idei przyświecającej akcji. Twórcy kampanii udostępniają także aplikację, ułatwiająca młodym mamom odnalezienie miejsc im przyjaznych w okolicy, w której się znajdą. Zawiera ona także wskazówki użyteczne podczas karmienia piersią i tworzy internetowe forum wymiany doświadczeń. Najistotniejszym elementem portalu jest jednak zachęcanie odbiorców do różnych form poparcia dla projektu ustawy HB 1706. Z jednej strony bowiem, kobiety spodziewające się potomstwa są zachęcane są przez władze do podjęcia decyzji o naturalnym karmieniu. Z drugiej strony, widok nagich piersi karmiących mam postrzegany jest przez część społeczeństwa, jako nieprzyzwoity, a kobiety odżywiające niemowlęta w naturalny sposób, wypraszane są z przestrzeni publicznych. Problem ten ma miejsce nie tylko w uznawanym za konserwatywny stanie Teksas. Twórcy akcji „When nurture calls” podejmują działania na rzecz prawnej ochrony spokoju i bezpieczeństwa karmiących matek. Ich projekt może poddawać także w wątpliwość zasadność braku społecznej aprobaty dla publicznego karmienia piersią, szczególnie wobec faktu powszechnego wykorzystania wizerunku ciała kobiety w reklamie, w kinie i innych formach sztuki oraz komunikacji.

Kamila Brzezińska


Nazwa projektu: When nurture calls

Autor: Johnathan Wenske i Kris Haro

Zasięg: Stany Zjednoczone, stan Teksas

Data: 05/2014


Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /wp-content/themes/Kampaniespoleczne/templates/tag-list.php on line 3







polecamy ─── 11.10.2022

Znamy nominowanych do nagrody Effie 2022


Jury 23. edycji Effie Awards Poland przyznało 94 nominacji, z czego spośród agencji mediowych najwięcej otrzymał Starcom (21),...


nazwa kategorii: Wydarzenia

CZYTAJ TEŻ:


  • 13.01.2023

    Jak reagują polskie gwiazdy na nagrania z ferm futrzarskich?


  • 30.11.2022

    Wolą milczeć, niż sięgnąć po pomoc. Avon i partnerzy mówią „Możesz mi powiedzieć…”


  • 23.11.2022

    „Obietnica Yulii” – najnowsza kampania Fundacji PCPM


  • 21.11.2022

    „Make a Splash!” – GROHE i UNICEF zapewniają dostęp do rozwiązań wodno-sanitarnych w Nigerii i Indonezji


  • 17.11.2022

    Rusza akcja społeczna „Słyszysz przemoc. Usłysz nas”


  • 15.11.2022

    Sezon na kleszcze trwa cały rok!


chcesz zrobić kampanię?
MENU
  • Konkurs
  • Selekcje
  • Wiedza
  • Opinie
  • Wydarzenia
  • Kampanie
PORTAL
kontakt
reklama
patronat
konkurs Kampania Społeczna Roku
Polityka prywatnośći
Logotypy KAMPANIE SPOŁECZNE do pobrania

Zgłoś swoją
kampanię!

Zapraszamy wszystkich
do przesyłania na adres
kontakt@kampaniespoleczne.pl swoich projektów
(plakatów, ilustracji, filmów,
przedmiotów), które mają przesłanie prospołeczne.
Najciekawsze opublikujemy!

Ta strona używa ciasteczek