Fałszywe informacje coraz częściej manipulują emocjami i decyzjami internautów. Ministerstwo Cyfryzacji i NASK ruszają z kampanią społeczną, której celem jest edukacja w zakresie rozpoznawania, weryfikowania i zgłaszania dezinformacji. Kampania wystartowała 23 listopada, a jej głównymi bohaterami są… trolle. Jak się im nie dać?
Dezinformacja, określana często jako „fake news”, to zjawisko oddziałujące na emocje i poglądy. – Dezinformacja stanowi zagrożenie dla stabilności społecznej i demokratycznego porządku. Pomimo, że świadomość Polaków na ten temat znacząco wzrosła w ostatnich latach, samo zjawisko ewoluuje, wykorzystując coraz bardziej zaawansowane techniki manipulacji – podkreśla wicepremier i minister cyfryzacji, Krzysztof Gawkowski.
Celem kampanii jest budowanie społecznej odporności na manipulację oraz zachęcanie do świadomego ograniczania rozprzestrzeniania fałszywych treści. Można to zrobić poprzez:
– unikanie rozpowszechniania niesprawdzonych treści,
– weryfikację źródeł informacji,
– zgłaszanie dezinformacji na stronie: www.nask.pl/dezinfo.
Fałszywe treści, znane jako „fake news”, są wykorzystywane do: wywoływania paniki i strachu, polaryzacji społecznej, podważania zaufania do instytucji. Każdy z tych tematów został przedstawiony w oddzielnym spocie.
W centrum kampanii znajdują się trolle – symbol dezinformacji. – Wreszcie zmaterializowaliśmy autorów dezinformacji! Złośliwe i niezbyt mądre osobniki teraz objawiają nam się w pełnej krasie. Skorzystaliśmy wprost z symboliki przypisanej trollom w kulturze i sztuce – wygląd, charakter. Umieściliśmy je w świecie mitycznym, a jednocześnie współczesnym – gdzieś w czeluściach internetu – tłumaczy Ireneusz Stankiewicz, Partner Zarządzający Fabryki Komunikacji Społecznej.
Spoty kampanii obrazowo przedstawiają, jak dezinformacja oddziałuje na codzienne życie użytkowników internetu. Bohaterami są zarówno trolle – generujące manipulacje – jak i odbiorcy, którzy dzięki świadomej reakcji uczą się odrzucać fałszywe informacje. – „Naszym celem było ukazanie trolli jako siły groźnej, ale jednocześnie demaskowanej przez odbiorców generowanych przez nich treści” – mówi reżyser spotów, Marek Dawid. – W spotach starałem się pokazać ich dualizm: ich intencje są niebezpieczne, ale narzędzia, którymi się posługują, bywają absurdalne. To pozwala widzowi zrozumieć, że dezinformacja działa tylko wtedy, gdy jej ulegamy – dodaje.
Uzupełnieniem kampanii jest jest strona www.nask.pl/dezinfo, na której można znaleźć konkretne wskazówki dotyczące tego, jak rozpoznawać fałszywe informacje, analizować ich źródła i zgłaszać je do odpowiednich instytucji.
Kampania realizowana jest w ogólnopolskich mediach – w największych stacjach telewizyjnych i radiowych, w tym regionalnych, a także w Internecie i na kanałach własnych Ministerstwa Cyfryzacji oraz NASK. Za kreację i koncepcję kreatywną odpowiada Fabryka Komunikacji Społecznej.
oprac. Karolina Sendal
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
21.11.2024
Gwiazdka dla bezdomniaków
-
19.11.2024
Drzewo Roku 2025 – zgłoszenia do końca listopada!
-
18.11.2024
Startuje 24. MFF WATCH DOCS Prawa Człowieka w Filmie
-
15.11.2024
„Moje czarne szczęście” już w sprzedaży w Biedronce
-
10.11.2024
MAMY czas na zdrowie?
-
08.11.2024
Pokolenie Z na rynku pracy. Najnowszy raport OLX Praca