Najlepsze miejsce na trzecią randkę
Najpierw kwiaty i kolacja przy winie, potem kino, a potem… pobranie krwi. Para trzyma się za ręce i uśmiecha tak, jak na wcześniejszych randkach.
Rusza kampania społeczna "Trzecia randka na Chmielnej", zainicjowana przez grupę stażystek Społecznego Komitetu ds. AIDS. Jej celem jest promowanie testowania w kierunku HIV.
Dane NIZP-PZH (Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego – Państwowy Zakład Higieny) informują o znacznie większej liczbie zakażeń HIV niż w latach poprzednich. W latach 2010-2014 odnotowano najwięcej nowych zakażeń HIV w województwie mazowieckim, co stanowiło około 4,9% zakażeń w Polsce.
Głównym celem kampanii jest zmiana sposobu myślenia wobec testowania w kierunku HIV – tak, aby test był wykonywany przed kontaktem seksualnym z nowym partnerem, a nie dopiero po nim. Grupę docelową projektu stanowią osoby w wieku 20-30 lat – to przedział wiekowy, w którym odnotowuje się największą liczbę nowych zakażeń HIV.
Obecnie wykonanie testu postrzegane jest jako problem, który nie dotyczy Polaków, a testowanie w kierunku HIV ma wydźwięk pejoratywny i stereotypowy. Pragnąc dokonać pozytywnej zmiany w tym kierunku, głównym celem projektu było stworzenie spotu o charakterze edukacyjno-informacyjnym. Kampania poprzez uświadamianie i zachęcanie do wykonania anonimowego testu w kierunku HIV przed podjęciem decyzji o aktywności seksualnej z nowym partnerem, promuje postawę dbania o zdrowie własne i innych. Czas przedsięwzięcia to okres walentynkowy, w którym szczególnie łatwo poddać się emocjom, czy też magicznej atmosferze, zapominając o zachowaniu bezpieczeństwa. Poprzez nasze działania chcemy pokazać, że może to być dobra okazja do rozmowy, refleksji oraz troski o siebie i swoich bliskich – podkreśla Joanna Światła, jedna z realizatorek kampanii.
Tytuł klipu "Trzecia randka na Chmielnej" to nawiązanie do żartobliwego, potocznego powiedzenia, że na trzeciej randce może dojść do zbliżenia. Niech zatem ta trzecia randka odbędzie się na Chmielnej w Warszawie, gdzie znajduje się Punkt Konsultacyjno-Diagnostyczny, w którym bepłatnie i anonimowo można wykonać test w kierunku HIV. Chcemy przekonać odbiorców, że na tym badaniu każdy może tylko zyskać: ulgę lub szansę na zadbanie o własne zdrowie – komentuje Beata Bartczak, uczestniczka akcji.
Kampania w głównej mierze skierowana jest do osób mieszkających w Warszawie i jej okolicach, jednak autorom zależy na zaangażowaniu jak największej liczby odbiorców. Więcej informacji można znaleźć na Facebooku. Kampania została objęta honorowym patronatem Prezydent Miasta Stołecznego Warszawy.
Partnerami kampanii są Grupa Edukatorów Seksualnych Ponton, Instytut Pozytywnej Seksualności i Polskie Towarzystwo Zapobiegania Narkomanii. W spocie wystąpili Natalia Samojlik i Mateusz Michnikowski, reżyserem i lektorem był Saniwoj Król, montażystą Mateusz Piotrowski, operatorem Mariusz Wiaderek.
zobacz także
-
12.05.2025Kampanie
Rak’n’Roll żąda zawieszenia kampanii prezydenckiej
-
12.06.2024Kreacje / printy
Żyję z HIV – poznaj ich historie
-
28.05.2024slider
Jak ruchem zmieniać umysł?
-
16.05.2024Kreacje / printy
Pod opieką ropuchy
-
13.05.2024Kreacje / printy
Kintsugi — sztuka sklejania człowieka
-
06.05.2024Wiedza - Literatura
Truskawki to ulubione owoce Polaków