Na co przeznaczamy 1,5% podatku?
Większość Polaków popiera ideę przeznaczania 1,5% na Organizacje Pożytku Publicznego. Świadczy o tym kwota, którą łącznie udało się zebrać w 2023 roku – ponad 1,5 mld złotych. Najchętniej przekazujemy pieniądze na organizacje związane z pomocą dzieciom oraz zwierzętom. Pamiętajcie, by zrobić to również w tym roku. Termin na złożenie deklaracji podatkowych mija 30 kwietnia.
Trzy czwarte ankietowanych deklaruje chęć przekazania 1,5% na Organizacje Pożytku Publicznego – wynika z badania „Sytuacja na rynku consumer finance” przeprowadzonego przez Związek Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce (ZPF) i Instytut Rozwoju Gospodarczego Szkoły Głównej Handlowej (IRG SGH). Co dwudziesty badany przyznał jednak, że nie wie jak odpisać część swojego podatku. Nadal więc warto prowadzić działania edukacyjne w tym względzie.
Komu najchętniej przekazujemy 1,5%?
Najczęściej decydujemy się na przekazanie 1,5% na fundacje zajmujące się pomocą dla dzieci (42,2% ogółu) oraz dla zwierząt (17%). W 2023 roku kwota z podatków przekroczyła 1,5 mld zł, ale ponad 40% tej sumy trafiło do pierwszej 10. organizacji z listy najchętniej wybieranych instytucji. Kto otrzymał najwięcej pieniędzy podatników?
Organizacje, na które Polacy najchętniej wpłacali pieniądze w 2023 roku:
- Fundacja Dzieciom „Zdążyć z Pomocą” (289 mln zł),
- Fundacja Siepomaga (93,5 mln zł),
- Fundacja Avalon (80 mln zł),
- Fundacja Pomocy Osobom Niepełnosprawnym „Słoneczko” (66 mln zł),
- Fundacja „Serce dla maluszka” (50 mln zł),
- Fundacja Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy (26 mln zł),
- Fundacja Studencka „Młodzi – Młodym” (20 mln zł),
- Fundacja Pomocy Dzieciom i Osobom Chorym „Kawałek Nieba” (19 mln zł),
- Fundacja Dzieciom „Pomagaj (16 mln zł),
- Fundacja Serce Dziecka (16 mln zł)
Wiele fundacji decyduje się na rozpoczęcie działań promocyjnych w kontekście 1,5% procent. Co zrobić, by przekaz zwrócił uwagę odbiorców? Wybraliśmy dla Was kilka tegorocznych kampanii, na które warto zwrócić uwagę.
Daj z siebie 1,5% – Fundacja Rak’n’Roll
Chcieli pomóc, więc dali z siebie 1,5% – kto taki? Bartłomiej Topa, Syrek Dąbrowski i Matteo Brunetti. Może 1,5% to dość niewielki wkład jeśli chodzi o zaangażowanie w akcję społeczną czy działania wymagające kreatywności, ale w tym wypadku to wystarczy, by pomóc przejść przez raka. Fundacja Rak’n’Roll w typowym dla siebie lekkim i humorystycznym stylu namawia do wsparcia prowadzonych działań. “Czasem trzeba dokładnie wymieszać ricottę ze skórką pomarańczy, godzinami redukować sos i pilnować makaronu. A czasem wystarczy kiwnąć palcem i gotowe!” – czytamy w poście towarzyszącym filmowi z udziałem influencera kulinarnego, Matteo. Fundacja postawiła na jasny przekaz – wystarczy jedno kliknięcie, kiwnięcie palcem – więc czemu tego nie zrobić? Dodatkowo kampania wsparta jest postami informującymi o akcjach i programach prowadzonych przez organizację, a na dedykowanej podstronie https://www.raknroll.pl/przekaz-1-5-procent/ można prześledzić podsumowanie działań przeprowadzonych w 2023 roku.
#nazdrowiepsychiczne – kampania Fundacji eFkropka
Wpłać #nazdrowiepsychiczne i Asystentów Zdrowienia – przekonuje Fundacja eFkropka w swojej kampanii. Oprócz celu, jakim jest zebranie funduszy na pomoc osobom doświadczającym kryzysów psychicznych, kampania zwraca uwagę na ważne w kontekście zdrowia psychicznego dane oraz buduje świadomość wokół nowej roli związanej z opieką psychiatryczną przedstawiając pracę Asystentów Zdrowienia. W ramach kampanii powstała seria krótkich filmów publikowanych w formie rolek na kanałach social media Fundacji. Głos zabierają w nich Asystenci związani z organizacją – Paula i Rafał. W materiałach zaadresowano najbardziej powszechne obawy towarzyszące osobom w kryzysach psychicznych lub ich rodzinom: nie znajdę dobrej pracy, nic już nie osiągnę, nikt mnie nie pokocha, jestem gorszy – ludzie się ze mnie śmieją, nie wiem jak to się leczy oraz bliska mi osoba choruje – nie wiem, co mam zrobić. Dodatkowo na początku każdego z filmów zastosowano chwyt przyciągający uwagę – przykładowo w jednym z nich słyszymy “jestem po kryzysie psychicznym, jestem gorszy, ludzie się ode mnie odsuwają, ludzie się ze mnie śmieją”. Dopiero w dalszej części dowiadujemy się, że zdanie wprowadzające jest przekonaniem osoby z doświadczeniem kryzysu. Człowiek w kryzysie lub po kryzysie psychicznym może o sobie myśleć, że jest gorszy – w rozmowie z Asystentem ma szansę, by takie przekonanie zmienić i odkryć na nowo swoje zasoby. Siłą kampanii jest jej dostosowanie do trendów panujących w social mediach oraz wykorzystanie prawdziwych historii. Za koncepcję kreatywną, produkcję i działania w social mediach odpowiada Fabryka Komunikacji Społecznej.
Autobusy, z których nikt nie wysiądzie – Fundacja Słonie na Balkonie
3 autobusy szkolne, z których nikt nie wysiądzie. 146 przerwanych historii – tyle dzieci odebrało sobie życie w zeszłym roku. Fundacja Słonie na Balkonie wspiera dzieci w kryzysie psychicznym i to właśnie na ten cel próbuje pozyskać niezbędne środki. Pod opieką organizacji znajdują się dzieci, które borykają się m.in. z depresją. Fundacja stara się także budować świadomość, że depresja nie dotyka tylko dorosłych czy nastolatków – jej ofiarami padają również najmłodsi. W spocie stworzonym na potrzeby kampanii widzimy nie tylko puste autobusy, ale też place zabaw, podwórka i boiska. Kampania pozostawia odbiorcę z poczuciem grozy i niepokoju – i chyba właśnie taki był cel jej twórców. Fundacja opublikowała spot 23 lutego – w Międzynarodowy Dzień Walki z Depresją, ogłaszając go ogólnopolskim dniem żałoby. Za stworzenie spotu odpowiada agencja DDB.
Pomóż nam znów być dziećmi – SOS Wioski Dziecięce
Spot Fundacji SOS Wioski Dziecięce przedstawia dzieci w nietypowych dla siebie rolach. Biorą na siebie odpowiedzialność za młodsze rodzeństwo, kierują autobusem szkolnym, sami sprzątają wielki dom, naprawiają samochód. Absurd? Niekoniecznie, bo wprawdzie prezentowana rzeczywistość jest lekko przerysowana, ale tak właśnie wygląda życie dzieci dorastających zbyt szybko, pozbawionych opieki rodziców. W spocie pada konkretna liczba – takich dzieci jest w Polsce 72 tysiące, czyli tyle ile stanowi populacja średniej wielkości miasta. Widz może sobie zatem bez trudu wyobrazić skalę problemu. Spot wyreżyserowany został przez Mateusza Miszczyńskiego w ramach konkursu Papaya New Directors. Za przygotowanie koncepcji kreatywnej kampanii odpowiadała agencja VMLY&R.
Nie wiesz jak przekazać 1,5% podatku? Wejdź TUTAJ
txt: Karolina Sendal
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
19.11.2024
Drzewo Roku 2025 – zgłoszenia do końca listopada!
-
15.11.2024
„Moje czarne szczęście” już w sprzedaży w Biedronce
-
11.11.2024
Te kampanie społeczne dostały Effie!
-
10.11.2024
MAMY czas na zdrowie?
-
06.11.2024
Nie miej tego w d*pie
-
05.11.2024
Faceci nie chcą kwiatów