logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
Facebook LinkedIn FKS
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Z Misją
  • Do kawy
  • Wydarzenia
  • Kampanie
zamknij
SZUKAJ
Strona główna > Akcje > Mandala konsumpcji
03.02.2015
Tematy: Akcje

Mandala konsumpcji



Instalacja „Wheel of everyday life” składa się z elementów identyfikacji wizualnej wielkich koncernów ułożonych w misterny wzór, który przypomina mandalę. Gunilla Klingberg − szwedzka artystka, pracująca w Stanach Zjednoczonych zestawiła ze sobą dwie bardzo różne tradycje sztuki wizualnej.

Mandala wywodzi się z dziedzictwa kultury buddyjskiej i symbolizuje wszechświat, w którym pierwiastek ziemski łączy się ze sferą sacrum; wykonywanie mandali, jak też jej kontemplowanie związane jest z doskonaleniem sztuki medytacji i rozwojem duchowym. Tymczasem elementy, które posłużyły do stworzenia tej konkretnej mandali nie są związane w żaden sposób z duchowością − reprezentują rozbuchany konsumpcjonizm świata zachodu.

Gunilla Klinberg wykorzystuje do tworzenia swoich wzorów emblematy bardzo popularnych w Stanach produktów i marek − poczynając od logo kompanii paliwowych, a kończąc na nazwach sieci barów szybkiej obsługi. Wybór konkretnych elementów podyktowany jest między innymi ich kompozycją graficzną − np. logo sieci „Whataburger” (litera „w” zbudowana z 3 równolegle biegnących pasków) po zwielokrotnieniu i połączeniu kopii tworzy bardzo dynamiczny układ linii. Inne z nazw zostały wybrane dlatego, że poza odniesieniem do konkretnej marki, ich znaczenie semantyczne wskazuje także na głębszy sens − np. nazwa porannego programu NBC „Today” może przywodzić na myśl znaczenie życia „tu i teraz”.

Koncentryczne ułożenie wzoru powoduje, że oglądający mogą się poczuć otoczeni przez wszechobecne marki; wrażenie potęguje dodatkowo to, że instalacja prezentowana w The Rice Gallery obejmowała nie tylko wnętrze galerii, ale także jej foyer. Wzór rozprzestrzenia się po całej podłodze i nachodzi także na szklaną ścianę frontową galerii. Ten sposób rozplanowania instalacji oddaje stopień, w jakim człowiek świata zachodniego zanurzony jest w konsumpcji i uzależniony od wielkich koncernów. Artystka podkreśla, że wielkie marki dominują nie tylko w przestrzeni publicznej − np. w supermarketach lub na ulicach pełnych reklam. Konsumenci korzystający z produktów wielkich koncernów, pozwalają, aby przeniknęły także do ich sfery prywatnej − do domów i mieszkań. Znane marki wdzierają się jednak nie tylko do przestrzeni, ale także głęboko zakorzeniają się w świadomości − większość dobrze znanych elementów identyfikacji wizualnej odbiorcy są w stanie rozpoznać automatycznie i podświadomie.

Paulina Giersz


Nazwa projektu: Wheel of Everyday Life

Autor: Gunilla Klingberg

Zasięg: USA

Data: 01/2013








03.04.2024 polecamy

Wykonane przez nas


Piractwo w przemyśle odzieżowym zauważamy (i krytykujemy) najczęściej dopiero wtedy, gdy dotknie nas bezpośrednio. Tymczasem wpływ tego przestępstwa na rzeczywistość jest znacznie bardziej złożony niż na pierwszy rzut oka się wydaje. Szeroko pojęte piractwo wiąże się m.in. z łamaniem praw autorskich, kradzieżą własności intelektualnej, zanieczyszczeniem środowiska odpadami, czy pracą czarnorynkową nierzadko będącą współczesną formą niewolnictwa. Kupno podróbki jest niczym pierwsza kostka domina, która uruchamia łańcuch zdarzeń i procesów – od niepożądanych po przestępcze. Kampania Made By Us: Piracy is the start została zaprojektowana na konkurs Young Lions (dla twórców poniżej 30. roku życia) przy wsparciu World Intellectual Property Organization (WIPO)....

Zobacz więcej
nazwa kategorii: Kreacje / printy

zobacz także


  • 08.01.2025Akcje

    Truck Care ostrzega przed martwy polem

  • 05.11.2024Kreacje / printy

    Faceci nie chcą kwiatów

  • 18.10.2024Akcje

    Gdy znika dziecko, gubi się cała rodzina

  • 26.09.2024Akcje

    Jak oswoić prądożerców?

  • 11.09.2024Akcje

    #TataTeżCzyta2024 — podsumowanie kampanii

  • 23.07.2024Akcje

    Nie wszystko co „eco” jest eco

chcesz zrobić kampanię?
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
  • Kontakt
  • Patronat
  • Konkurs Kampania Społeczna Roku
  • Polityka prywatności
  • Logotypy do pobrania

Zapraszamy wszystkich do przesyłania na adres redakcja@kampaniespoleczne.pl swoich projektów (plakatów, ilustracji, filmów, przedmiotów), które mają przesłanie prospołeczne. Najciekawsze opublikujemy!

Ta strona używa ciasteczek