Jak sprawić, żeby kawałek materiału mógł oddać istotę problemu społecznego? Artystka i była urbanistka Kathryn Clark stworzyła nieszablonowy projekt – serię „quiltów”, które swoim wzorem pokazują problem przymusowych wysiedleń.
Quilt to tradycyjny amerykański patchwork, rodzaj tekstylnego kolażu z różnych wzorów i tkanin, często służący jako narzuta na łóżko.
Dzieła Clark, obok zastosowania praktycznego, ilustrują skutki kryzysu finansowego i mają być funkcjonalnym i historycznym zapisem życia w trudnych czasach. Poszczególne narzuty symbolizują „wspólnoty”, a pojawiające się gdzieniegdzie luki – wykluczone jednostki i dzielnice. Ich lokalizacje nie są przypadkowe. Każdy quilt jest zatem mapą jakiejś „wspólnoty”. Celem projektu jest zwrócenie uwagi na problem wykluczenia i przymusowych wysiedleń, w oryginalny sposób. Artystka pierwsze patchworki stworzyła w 2008 roku, wszystkie wykonane zostały z materiałów recyklingowych.
– Pierwsze kołdry jakie zrobiłam przedstawiały dzielnice o najwyższych wskaźnikach wykluczenia w Stanach Zjednoczonych. Są one rozrzucone po całym kraju, co świadczy o tym, że żaden region nie jest wolny od tego problemu. Każdy quilt to połączone ze sobą odwzorowania rzeczywistych układów blokowisk w wybranej okolicy – mówi Kathryn Clark. – Moje patchworki to pamiętniki trudnych czasów, w których przyszło nam żyć. Każda narzuta to potężny kawałek historii. Widzowie, którzy dowiadują się, że kołdry opowiadają o sprawach aktualnych reagują bardzo emocjonalnie. Nagle budzi się w nich świadomość tego, że to co dzieje się dziś też jest kawałkiem historii.
Prace artystki można znaleźć na jej blogu kathrynclark.blogspot.com
Paweł Michaluk
Nazwa projektu:
Foreclosure quilts (Narzuty o wysiedlonych)
Zasięg:
Stany Zjednoczone
Autor:
Kathryn Clark
Data:
02/2011
nazwa kategorii: Wydarzenia
CZYTAJ TEŻ:
-
08.04.2022
„Pierwsza pomoc ludzkości” – kurs pierwszej pomocy, który uczy tolerancji
-
23.03.2022
#KręciNasRecykling – nowa akcja Oponeo.pl na rzecz środowiska naturalnego
-
15.02.2022
„Kochaj siebie. Dla zdrowia” – walentynkowa kampania społeczna
-
03.02.2022
Electrolux rusza z cyklem słuchowisk dla dzieci „Klimatyczne bajki”
-
07.01.2022
Pełnosprawni w miłości – kampania o tym, że wszyscy kochamy tak samo
-
22.12.2021
Zdejmij bombkę z choinki w geście solidarności z osobami w spektrum autyzmu