Kierowca niech myśli o motocykliście
…a motocyklista o kierowcy. Prowadzący te pojazdy powinni mieć na uwadze obecność użytkowników dróg poruszających się inaczej niż oni.
Mężczyzna wyjeżdża z drogi podporządkowanej, po momencie dochodzi do zderzenia. Kobieta przygotowuje się do wyprzedzania. Niedostatecznie dobrze upewnia się, jak wygląda sytuacja na drugim pasie. Zaczyna wyprzedzać i zderza się z motorem. Podczas parkowania starszy mężczyzna wychodzi z samochodu. Brakuje jedynie sekundy, w ciągu której sprawdziłby, czy na drodze nie ma żadnego innego pojazdu. Jednak zamiast tego kierowca spogląda na zegarek i otwiera drzwi, w które wjeżdża rozpędzony motocyklista. Młody chłopak skręcając nie wychyla się dostatecznie, by zobaczyć, czy droga ruchu jest wolna. Przy wykonywaniu manewru wjeżdża w niego motor. Aby uniknąć tych wypadków, trzeba było jedynie zwrócić większą uwagę. Upewnić się jeszcze raz i przyjrzeć sytuacji odrobinę uważniej. Telewizyjny spot "Biker Aware" ("Świadomy obecności motocyklistów") kończy się sceną w kostnicy. Dwie kobiety stoją przy trumnie, na której leży kask. Film ma uświadomić, jak mało uwagi zwraca sie się na motocyklistów na drogach. Przekazem tego spotu jest hasło: "Take another look" ("Spójrz jeszcze raz").
Inny aspekt problemu pokazuje drugi film pod tytułem "Bike Speed" ("Prędkość motorów"), będący częścią tej samej kampanii. Chodzi w nim przede wszystkim o przewinienia motocyklistów, które tak samo jak nieuwaga kierowców samochodów, przyczyniają się do dużej śmiertelności użytkowników jednośladów. Największym zagrożeniem jest prędkość, z jaką zazwyczaj poruszają się motocykle. Główny przekaz tej części kampanii to hasło: "It’s not just you who crashes" ("Nie tylko ty ulegasz wypadkowi"). Spot skupia się przede wszystkim na uczuciach osób, które straciły kogoś bliskiego. Film przedstawia ważne wydarzenia naznaczone stratą bliskiej osoby i tęsknotą. Jednym z bohaterów jest dziecko, które próbuje nauczyć się jeździć na rowerze, jednak zrezygnowane poddaje się, bo nie ma mu kto pomóc opanować tej trudnej dla kilkulatka czynności. Inna scena to wygrany mecz piłkarski chłopca. Matka cieszy się razem z nim pierwszym ważnym golem, ale brakuje mu ojca, który mógłby być z niego w tym momencie dumny. Reklama pokazuje też obchody urodzin kobiety, która zamiast świętować, myśli o zmarłym synu. Jest również panna młoda, której ojciec nie może poprowadzić do ołtarza, bo zginął w wypadku.
Akcja jako całość w sposób bardzo emocjonalny i realistyczny pokazuje wypadki i ich konsekwencje związane z cierpieniem bliskich. Filmy pokazują dwie różne perspektywy użytkowników drogi. Ich główny przekaz skupia się na promowaniu bezpiecznej jazdy z uwzględnieniem różnych uczestników ruchu drogowego. Minister Mark Durkan, komentując kampanię jasno zaznaczył, że motocykliści i kierowcy samochodów mają takie same prawo do korzystania z infrastruktury, ale również ciąży na nich ta sama odpowiedzialność.
Według statystyk w roku 2014 w Irlandii Północnej zginęło trzynastu motocyklistów, co stanowi 16 % wszystkich ofiar na drogach. Użytkownicy motorów są najbardziej narażeni na śmiertelne wypadki, ponieważ nie są odpowiednio chronieni podczas zderzenia. Przeciwnie niż w przypadku pasażerów i kierowców samochodów nic nie zabezpiecza ich przed urazami. Departament Środowiska Irlandii Północnej w swojej akcji apeluje przede wszystkim o rozwagę i poszanowanie innych uczestników ruchu drogowego.
Sandra Sych
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
10.11.2024
MAMY czas na zdrowie?
-
25.10.2024
(Złe) spojrzenia
-
24.10.2024
O rzut beretem
-
22.10.2024
The Mandala Boob
-
21.10.2024
Jedno danie w menu
-
18.10.2024
Gdy znika dziecko, gubi się cała rodzina