Policjantka Kylie z groźną miną zasłania skuloną dziewczynkę przed cieniem mężczyzny, Madie i Julia zaczajają się na uciekiniera próbując złapać go w „kleszcze”, a Nao obejmuje szlochającą kobietę. Graffiti na ścianach budynków w Nowej Zelandii nie jest jednak kolejnym projektem-niespodzianką Banksy’ego, a zachętą ze strony nowozelandzkiej policji do wstąpienia w jej szeregi.
Murale przedstawiają prawdziwe sytuacje z życia funkcjonariuszy policji i powstały w pobliżu miejsc tych zdarzeń. Kylie Schaare przysłużyła się wyjaśnieniu sprawy mężczyzny, który wykorzystywał swoje dzieci. Madeline Roberts i Julia Vahry pokazane zostały podczas akcji łapania przestępcy w tzw. kleszcze, a wizerunek Nao Yoshimizu przedstawia ją pocieszającą rodziny ludzi poszkodowanych w trzęsieniu ziemi. Na stronie www policji można obejrzeć krótkie filmy, w których wypowiada się autor graffiti Otis Frizzell oraz policjanci, których historie posłużyły jako inspiracja.
Historię ze ścian niosą za sobą proste przesłanie w postaci hasła: „You too can make something extraordinary. Become a Cop.” („Ty też możesz zrobić coś niezwykłego. Zostań gliną.”) Organizatorzy tłumaczą, że szukają ludzi młodych (18-25 lat), inteligentnych, z dobrymi umiejętności komunikacyjnymi i zdolnościami przywódczymi. Stąd taki rodzaj kampanii, trafiającej do wąskiej grupy odbiorców o konkretnych cechach.
Kampania wzbudziła pewne kontrowersje. Jedno z graffiti, nie wymienione na oficjalnej stronie policji, odnosiło się do znanego zdjęcia, na którym policjant podnosi ofiarę trzęsienia ziemi. Spotkało się to z protestem rodziny, której mural przywodził na myśl zmarłego wskutek katastrofy (ofiarą był wprawdzie mężczyzna, a na muralu widnieje kobieta, natomiast identyczny pozostaje kontekst – osoba policjanta oraz miejsce tragedii). Pojawiały się też opinie, że zachęcanie do pracy w służbie prawa za pomocą street artu, który sam w sobie jest nielegalny, jest co najmniej paradoksalne.
Nietypowe ogłoszenia rekrutacyjne, przywodzące na myśl dzieła króla street artu, zostały wykonane na zlecenie agencji Saatchi&Saatchi.
A.Zych
———————————–
KOMENTARZ PROJEKTANTKI GRAFIKI UŻYTKOWEJ
Graffiti użyte w projekcie wykonano w technice szablonowej nawiązujęcej estetyką do twórczości Banksy’ego. Przystępny pomysł odwołujący się do sfery emocji oraz atrakcyjna, całkiem młodzieżowa realizacja, są dużym plusem kampanii. Graffiti w świetle prawa uważane za akt wandalizmu, użyte w tym projekcie, wpływa na ukazanie nowego oblicza policji – pozytywnego – otwartego na młodego człowieka.
Żaneta Strawiak
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
06.11.2024
Nie miej tego w d*pie
-
05.11.2024
Faceci nie chcą kwiatów
-
04.11.2024
Nie chcesz trafić do tego dołka
-
31.10.2024
Poszły z dymem
-
30.10.2024
Reklama dla pszczół
-
29.10.2024
Co ma większą wartość?