Ekologiczne opakowania – wyzwanie dla koncernów
Według szacunków Fundacji Ellen MacArthur, każdego roku do oceanów trafia około osiem milionów ton plastikowych odpadów. To tak, jakby co minutę opróżniać do oceanu zawartość jednej śmieciarki. Stworzenie ekologicznych opakowań na produkty jest zatem jednym z najpilniejszych wyzwań, przed jakim stoją koncerny na całym świecie.
Przykładem może być choćby koncern Procter & Gamble i marka Head & Shoulders, które wprowadziły na polski rynek szampon w butelce wykonanej w 20 procentach z plastiku zebranego na plażach. Aby stworzyć butelkę, Head & Shoulders połączyło siły z ekspertami w dziedzinie odzyskiwania surowców wtórnych: TerraCycle, który zbierał i sortował odpady oraz SUEZ, który odpowiadał za proces przetwarzania tworzywa sztucznego. W efekcie na kilkanaście rynków na świecie trafiło już ponad milion butelek z plastiku zebranego na plażach. W Polsce produkty z tej serii oferowane są w sklepach sieci Carrefour.
Butelka Head & Shoulders z plastikowych odpadów zebranych na plażach powstała dzięki pracy setek wolontariuszy. Akcja sprzątania plaży odbyła się również w Polsce, 23 września br. w Warszawie. Kilkudziesięciu wolontariuszy wspólnie z przedstawicielami Fundacji Nasza Ziemia, podczas jednego dnia zebrało około 230 kg odpadów, znajdujących się w pobliżu plaży „Poniatówka” nad Wisłą. Butelka Head & Shoulders wykonana z plastiku plażowego jest dostępna w Carrefour od września 2019 roku.
22 października w Warszawie, podczas konferencji Sustainability Confex 2019, butelka Head & Shoulders, wykonana z plastiku zebranego na plażach, otrzymała nagrodę Sustainability FMCG Award 2019 w kategorii Innowacyjne Opakowania.
Z kolei Grupa Carlsberg intensywnie pracuje nad stworzeniem pierwszej „papierowej” butelki, Green Fibre Bottle, wykonanej z włókien roślinnych. Podczas Szczytu Burmistrzów Miast C40 w Kopenhadze w Danii zaprezentowano dwa nowe prototypy butelek. Opakowania mają specjalną wewnętrzną powłokę, dzięki której butelki mogą być napełniane piwem i w pełni nadają się do recyklingu. Jeden z prototypów ma cienką powłokę wewnątrz z tworzywa sztucznego PET pozyskanego z recyclingu, a drugi w stu proc. biodegradowalną powłokę z bioplastiku PEF (biodegradowalnego polimeru). Oba prototypy posłużą do testów, aby sprawdzić właściwości barierowe poszczególnych materiałów, czyli czy np. chronią piwo przed utratą jakości. Dzięki tym testom Carlsberg chce opracować butelkę, która będzie w stu procentach wytworzona z materiałów organicznych (bio-based bottle), bez użycia syntetycznych polimerów (nie biodegradowalnych).
Prace nad stworzeniem butelki na piwo z włókna drzewnego ruszyły w 2015 roku. W efekcie, dzięki wsparciu m.in. naukowców z Duńskiego Uniwersytetu Technicznego oraz Duńskiego Funduszu Innowacji (Innovation Fund Denmark) powstało Paboco – Paper Bottle Company – przedsięwzięcie specjalizujące się w produkcji butelek. Firma Paboco zainicjowała powstanie społeczności, która wspólnie będzie działać na rzecz innowacyjnych opakowań papierowych. Inicjatywa zrzeszać będzie globalne firmy i światowych ekspertów, których misją jest rozwój zrównoważonych opakowań najwyższej jakości, przy jednoczesnym minimalizowaniu wpływu na środowisko. Oprócz Grupy Carlsberg dołączą do niej m.in. takie firmy, jak The Coca-Cola Company, The Absolut Company i L’Oréal. Najważniejsza jest praca zespołowa. Współpracujemy na każdym etapie łańcucha wartości, identyfikując ryzyka i wierząc, że „papierowa butelka” stanie się rzeczywistością i fundamentalnie zmieni przemysł opakowaniowy – mówi Gittan Schiöld, interim CEO w Paboco.
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
21.11.2024
Gwiazdka dla bezdomniaków
-
19.11.2024
Drzewo Roku 2025 – zgłoszenia do końca listopada!
-
15.11.2024
„Moje czarne szczęście” już w sprzedaży w Biedronce
-
11.11.2024
Te kampanie społeczne dostały Effie!
-
11.11.2024
#Niepodległadohymnu – akcja śpiewania hymnu 11.11 w samo południe
-
10.11.2024
MAMY czas na zdrowie?