logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
Facebook LinkedIn FKS
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Z Misją
  • Do kawy
  • Wydarzenia
  • Kampanie
zamknij
SZUKAJ
Strona główna > Akcje > Dziewczyny bombardują włóczką
10.03.2012
Tematy: Akcje

Dziewczyny bombardują włóczką



„Yarn bombing“ (Włóczkowe bombardowanie) i „Knit graffiti“  (Szydełkowe graffiti) to odmiana street artu, nieco szowinistycznie określana jako street art kobiet. „Yarn bomberzy“ anektują bowiem przestrzeń publiczną przy pomocy szydełka i kolorowej włóczki.

Magda Sayeg, niegdyś mieszkanka Austen w USA, w 2005 roku prowadziła w mieście mały butik. Pewnego dnia, nudząc się, postanowiła zrobić z włóczki błękitno-różową narzutkę na klamkę u drzwi. Instalacja cieszyła się tak dużym zainteresowaniem klientów, że Sayeg postanowiła „obszydełkować“ znak drogowy stojący przed sklepem. Nudny dotąd znak „stopu“, ubrany w kolorowe, włóczkowe wdzianko, zrobił w mieście furorę. Kierowcy zatrzymywali się przy nim żeby zrobić sobie zdjęcie. Artystka postanowiła ubarwić inne znaki. Do pomocy miała robiące na drutach i na szydełku przyjaciółki, które nie wiedziały już co robić z produkowanymi przez siebie skarpetami i swetrami.

Niedługo później, na zamówienie galerii z Maxico City, sponsorowana przez Absolut Vodka, Magda Sayeg „obszydełkowała“ miejski autobus. Dziś jest on ikoną „yarn bombingu“, ruchu który ma swoich praktyków od Japonii po Irlandię.

„Włóczkowe bombardowanie“ polega na obszywaniu zawsze niezwykle kolorowymi kawałkami z włóczki, obiektów użyteczności publicznej, pomników, drzew. Według krytyków sztuki współczesnej „yarn bombing“ jest kolejnym dowodem na rosnące zainteresowanie odbiorców rękodziełem i rzemiosłem. „Włóczkowe bombardowanie“ jest  kolejną odsłoną street artu, którego celem jest zaanektowanie i zaadaptowanie dla własnych potrzeb przestrzenii publicznej, nadanie jej osobistego charakteru.

Magda Sayeg, która po sukcesie swoich pierwszych prac założyła ruch Knitta Please, ma na swoim koncie cały szereg akcji artystycznych. W zeszłym roku w marcu ozdobiła przy pomocy szydełka 99 drzew stojących przed Blanton Museum of Art in Austin.  Obecnie pracuje nad obszydełkowaniem mostu Williamsburg Bridge w Nowym Jorku, na zamówienie Nowojorskiego Wydziału Transportu.

Niestety, jak sama przynaje w wywiadach, rzadko już bawi się w „bombing“. Jej szydełkowe kreacje zamawiają do swoich reklam światowe marki: GAP, Mini Cooper i Prius (Toyota), Sunglass Hut, płacąc za ich wykonanie tysiące dolarów. Firma Montague Street Business Improvement District z Brooklynu zamówiła u artystki nawet szydełkowe wdzianka dla 69 parkometrów.

Oficjalny dzień „Yarn Bombingu“ obchodzono po raz pierwszy w historii 11 czerwca 2011 roku.
P. Wajszczak

 

Nazwa projektu:
Yarn Bombing

Zasięg: 
USA

Autorzy: 
Magda Sayeg

Data:
2005 – 2012

—————–
Zdjęcia pochodzą z bloga Magdy Sayeg: www.magdasayeg.com








10.10.2025 polecamy

Można zwariować, czyli 7 ważnych kampanii o zdrowiu psychicznym


10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego. Z tej okazji wybraliśmy siedem kampanii, które naszym zdaniem przyczyniły się do zwiększenia świadomości o kryzysach psychicznych i sposobach, w jaki można sobie pomóc lub szukać wsparcia.  1. Depresja. Rozumiesz – Pomagasz, Ministerstwo Zdrowia Kampania „Depresja. Rozumiesz – Pomagasz" Ministerstwa Zdrowia miała kilka odsłon. Jedna z nich była realizowana pod hasłem „Naucz się mówić do osób chorych na depresję” i miała na celu zwrócenie uwagi na to, jakie komunikaty kierujemy do osób w kryzysie psychicznym. W spotach zostały przedstawione trzy historie pokazujące problemy osób należących do grup zwiększonego ryzyka: młodzieży w okresie dojrzewania...

Zobacz więcej
nazwa kategorii: slider

zobacz także


  • 03.11.2025Akcje

    Kampanie kinowe dla instytucji publicznych

  • 04.10.2025Kreacje / printy

    Miód z pól minowych

  • 08.01.2025Akcje

    Truck Care ostrzega przed martwy polem

  • 05.11.2024Kreacje / printy

    Faceci nie chcą kwiatów

  • 18.10.2024Akcje

    Gdy znika dziecko, gubi się cała rodzina

  • 26.09.2024Akcje

    Jak oswoić prądożerców?

chcesz zrobić kampanię?
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
  • Kontakt
  • Patronat
  • Konkurs Kampania Społeczna Roku
  • Polityka prywatności
  • Logotypy do pobrania

Zapraszamy wszystkich do przesyłania na adres redakcja@kampaniespoleczne.pl swoich projektów (plakatów, ilustracji, filmów, przedmiotów), które mają przesłanie prospołeczne. Najciekawsze opublikujemy!

Ta strona używa ciasteczek