logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
Facebook LinkedIn FKS
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Z Misją
  • Do kawy
  • Wydarzenia
  • Kampanie
zamknij
SZUKAJ
Strona główna > Wiedza - Literatura > Dzieci w Polsce mniej szczęśliwe. Dlaczego?
03.02.2025
Tematy: Wiedza - Literatura, Polska, Wiedza

Dzieci w Polsce mniej szczęśliwe. Dlaczego?



Co czwarte dziecko twierdzi, że jego prawa nie są przestrzegane przez nauczycieli, a 40 proc. zgłasza że nie czuje się szczęśliwe. To dane z nowego raportu „Prawa dziecka w Polsce 2024”. Pochodzą z badania* przeprowadzonego wśród dzieci i młodzieży, rodziców oraz nauczycieli.

Kondycja psychospołeczna dzieci i młodzieży się pogarsza. To jeden z kluczowych wniosków płynących z badania. Aż 40% odpowiedziało, że nie odczuwa szczęścia. To wynik o 16 p.p. gorszy w porównaniu do 2019 r. Główne źródła szczęścia wskazywane przez dzieci to czas wolny, spotkania z przyjaciółmi oraz relacje z rodziną.

Szkoła głównym problemem

Stres związany ze szkołą został wskazany jako największy problem przez 7 na 10 dzieci. Dla porównania – takie samo zdanie ma tylko 9% nauczycieli. Swoje dzieci za szczęśliwe uważa też 80% rodziców. Jeśli chodzi o konkretne powody, młodzi ludzie wskazują na nadmiar obowiązków, zwłaszcza zbyt dużą ilość nauki, kartkówek i sprawdzianów. Z tym wiąże się presja na wyniki będąca powodem zmęczenia, stresu i w efekcie – braku czasu na odpoczynek i rozwijanie pasji. Uczniowie wymieniają również niskie oceny oraz strach przed reakcją rodziców. Odbija się to negatywnie na samoocenie i samopoczuciu.

Prof. Ewa Jarosz z Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, ekspertka współpracującej z UNICEF Polska, wskazuje, że kondycja psychospołeczna dzieci i młodzieży się pogarsza:

„Spora i rosnąca część z nich nie odczuwa szczęścia, które jest istotnym komponentem pomyślnego rozwoju. Wśród problemów obniżających kondycję psychospołeczną dzieci i młodzieży dominuje stres doświadczany w szkole, ale także samotność i problemy z rówieśnikami, w tym z powodu przemocy z ich strony”.

Prawa nie są przestrzegane

Dzieci i młodzież gorzej oceniają też przestrzeganie ich praw. Tylko 38 proc. badanych przyznaje, że nauczyciele przestrzegają praw dziecka. Jest to aż o 32 p.p. mniej niż w 2019 r.

Z raportu wynika, że rodzice i ich podopieczni często nie znają praw dziecka, mimo że nauczyciele deklarują edukację na ten temat. W porównaniu do 2019 r. wzrósł odsetek badanych, którzy nie wiedzą, czy tematyka ta była poruszana. O prawach dziecka słyszało 89 proc. dzieci i młodzieży – o 6 p.p. mniej niż w 2019 r.

Według badania 7 na 10 rodziców rozmawia z dziećmi na temat ich praw. Ich dobrą znajomość zgłasza co drugi rodzic, a brak wiedzy – co dziesiąty. Z perspektywy nauczycieli sytuacja wygląda zdecydowanie lepiej, bo aż 91 proc. deklaruje, że szkoła informuje o prawach dziecka, i jest to wynik o 12 p.p. lepszy niż w poprzednim pomiarze. Deklaracje te nie przekładają się jednak na wzrost świadomości wśród dzieci i młodzieży.

Inicjatywy społeczne

Problemem, jaki został ujawniony w raporcie jest także ograniczony wpływ dzieci i młodzieży na sprawy związane z codziennym funkcjonowaniem w szkole. Widać także małe zainteresowanie działalnością społeczną. Tylko 20-28 proc. młodzieży interesują aktywności, takie jak prace samorządu uczniowskiego, młodzieżowe rady miast czy protesty. Najbardziej atrakcyjne z ich perspektywy są inicjatywy związane z ochroną środowiska i wsparciem potrzebujących (36 proc).

*Badanie „Prawa dziecka w Polsce 2024” zostało przeprowadzone w październiku i listopadzie 2024 roku na grupie 1 068 dzieci i młodzieży w wieku 12-17 lat oraz 547 nauczycielach i 600 rodzicach. Badanie przeprowadził Instytut Badań Rynkowych i Społecznych IBRIS.

oprac. Karolina Sendal

raport Unicef Polska szkoła badanie prawa dzieci stres poczucie szczęścia inicjatywy społeczne







17.12.2025 polecamy

Słowa, które zostają na dłużej. Świąteczna kampania o przemocy słownej


Brazylijska marka kosmetyczna O Boticário rozpoczęła swoją świąteczną kampanię filmem poruszającym temat napięć i przemocy słownej w relacjach rodzinnych. Projekt zatytułowany „Christmas Photo Album” zachęca do refleksji nad tym, jak komentarze wypowiadane w gronie najbliższych wpływają na poczucie własnej wartości i relacje w rodzinie. Inspiracją dla kampanii były wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie marki przez firmę konsultingową On The Go. Z danych wynika, że 86 proc. badanych doświadczyło tzw. rodzinnego bullyingu, jednak tylko 17 proc. z nich rozmawia o tym problemie otwarcie. Komentarze, które ranią Film stworzony przez agencję AlmapBBDO pokazuje najczęstsze formy przemocy słownej w rodzinach. Są to przede...

Zobacz więcej
nazwa kategorii: Kampanie

zobacz także


  • 17.12.2025Kampanie

    Słowa, które zostają na dłużej. Świąteczna kampania o przemocy słownej

  • 16.12.2025Wydarzenia

    Gdy smartfon odciąga uwagę od bliskich

  • 12.12.2025Kampanie

    Serialowa estetyka w służbie bezpieczeństwa drogowego

  • 11.12.2025Kampanie

    Zabawki z czasem się nudzą

  • 09.12.2025Odpowiedzialny biznes / CSR

    Nakarm psa z OLX. Tysiące zwierząt czekają!

  • 03.12.2025Kampanie

    Edukacja Obywatelska w praktyce

chcesz zrobić kampanię?
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
  • Kontakt
  • Patronat
  • Konkurs Kampania Społeczna Roku
  • Polityka prywatności
  • Logotypy do pobrania

Zapraszamy wszystkich do przesyłania na adres redakcja@kampaniespoleczne.pl swoich projektów (plakatów, ilustracji, filmów, przedmiotów), które mają przesłanie prospołeczne. Najciekawsze opublikujemy!

Ta strona używa ciasteczek