logo kampanie społeczne
  • Konkurs
  • Selekcje
  • Wiedza
  • Opinie
  • Wydarzenia
  • Kampanie
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Opinie
  • Wiedza
  • Selekcje
  • Konkurs
zamknij
Akcje
   ──────  21.07.2013

Cwane czytanie w Warszawie



Grupa miejskich czytelniczek i czytelników, bez struktury ani hierarchii spotyka się, by dyskutować o czytaniu. Nuda? Wręcz przeciwnie – jest z polotem i… cwaniacko. Wystarczy znaleźć odpowiednią książkę, miejsce na akcje w plenerze i spróbować zamienić Warszawę w jeden wielki klub czytelniczy.

Zachwyt stolicą i jej mniej oficjalną twarzą oraz punkowe ideały pobrzmiewały w tle, a głównym celem szesnastu osób zaangażowanych w projekt „Warszawa czyta” jest interpretacja lub twórcze rozwinięcie wątków „Cwaniar” Sylwii Chutnik. Autorka powieści wie, że coś się dzieje: Obserwuję zainteresowanie nią w mediach oraz wśród krytyków i krytyczek literackich, ale istnieje też tak zwany „drugi obieg”. Partyzancki, oddolny. Dziewczyny organizują performatywne czytania moich tekstów, piszą o nich magisterki, rysują obrazki. Historia Haliny, Celiny i spółki musiała uderzyć w czuły, dziewczyński punkt.

Nosicielki podomek w książce Chutnik wspominają czasy, kiedy pod sukienką nosiło się granaty. Walczą na noże z genderem, nie boją się mieć zakrwawione pięści. Po prostu są cwaniarami. O tym, że na warszawiaka nie ma cwaniaka można się było przekonać w 2011 r. po projekcie z Łukaszem Garlickim, teraz „na miasto” rusza kolejna inicjatywa z przytupem.

Cykl warsztatów streetartowych, komiksowych, gier miejskich, wycieczek rowerowych, międzypokoleniowego czytania performatywnego i kłótni za sprawą cwaniackiej inicjatywy „Warszawa czyta” rozpoczęły się 8 maja 2013 r. poetyckim slamem na kilka dni zmieniając miasto i katalizując do działania lokalne społeczności. Aby przyłączyć się do akcji wystarczyło po prostu wziąć udział w którymkolwiek wydarzeniu, czytać „Cwaniary” i rozmawiać o Warszawie. Organizatorzy liczyli również na kreatywność. Zachęcali do tego, by zaskoczyć ich własnym oryginalnym cwaniackim wydarzeniem i wcieleniem go w życie. Nie promujemy czytelnictwa jako takiego, tylko czytelnictwo, które jest punktem wyjścia do wspólnego działania. Jedna książka jest platformą na której te wspólne działania się spotykają – napisali na swojej stronie internetowej.

Do projektu „Warszawa czyta” przyłączyły się stołeczne biblioteki, dyskusyjne kluby książki i księgarnie, gdzie można było taniej kupić książkę i ją „zawiesić”, czyli zostawić dla kogoś, kogo w ogóle na nią nie stać. W kolejnej edycji na warsztat organizatorzy wybiorą ponownie jedną, będącą elementem spajającym wszystkie akcje, książkę stymulatorkę.

Więcej informacji na stronie warszawaczyta.org.

Małgorzata Szwarc

Nazwa projektu: Warszawa czyta

Zasięg: Warszawa

Autor: Natalia Baranowska, Monika Bąder, Krzysztof Cibor, Maria Cywińska, Magda Majewska, Marta Malesińska, Marcin Malesiński, Agata Jałosińska, Agata Kowalska, Marta Przybył, Marta Sikorska, Kacha Szaniawska, Agata Urbanik, Marianna Wybieralska, Magdalena Zatorska, Agnieszka Zych

Data: 05/2013


Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /wp-content/themes/Kampaniespoleczne/templates/tag-list.php on line 3







polecamy ─── 16.05.2022

Największe w Polsce wydarzenie odpowiedzialnego biznesu już 25 maja


W środę 25 maja EXPO XXI Warszawa stanie się polskim centrum odpowiedzialnego biznesu. Prezentacja firm w obszarze zrównoważonego...


nazwa kategorii: Wydarzenia

CZYTAJ TEŻ:


  • 08.04.2022

    „Pierwsza pomoc ludzkości” – kurs pierwszej pomocy, który uczy tolerancji


  • 23.03.2022

    #KręciNasRecykling – nowa akcja Oponeo.pl na rzecz środowiska naturalnego


  • 15.02.2022

    „Kochaj siebie. Dla zdrowia” – walentynkowa kampania społeczna


  • 03.02.2022

    Electrolux rusza z cyklem słuchowisk dla dzieci „Klimatyczne bajki”


  • 07.01.2022

    Pełnosprawni w miłości – kampania o tym, że wszyscy kochamy tak samo


  • 22.12.2021

    Zdejmij bombkę z choinki w geście solidarności z osobami w spektrum autyzmu


chcesz zrobić kampanię?
MENU
  • Konkurs
  • Selekcje
  • Wiedza
  • Opinie
  • Wydarzenia
  • Kampanie
PORTAL
kontakt
reklama
patronat
konkurs Kampania Społeczna Roku
Polityka prywatnośći
Logotypy KAMPANIE SPOŁECZNE do pobrania

Zgłoś swoją
kampanię!

Zapraszamy wszystkich
do przesyłania na adres
kontakt@kampaniespoleczne.pl swoich projektów
(plakatów, ilustracji, filmów,
przedmiotów), które mają przesłanie prospołeczne.
Najciekawsze opublikujemy!

Ta strona używa ciasteczek