logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
Facebook LinkedIn FKS
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Z Misją
  • Do kawy
  • Wydarzenia
  • Kampanie
zamknij
SZUKAJ
Strona główna > Wydarzenia > Co słychać u sokołów z Cemex-u?
29.01.2024
Tematy: Wydarzenia, Odpowiedzialny biznes / CSR, Polska, Ekologia i środowisko

Co słychać u sokołów z Cemex-u?



Pustułka jest sokołem objętym w Polsce ścisłą ochroną. W trosce o wsparcie różnorodności biologicznej, Cemex Polska od lat prowadzi projekt ochrony tego gatunku realizowany w cementowniach w Chełmie i Rudnikach. Po zakończonym sezonie 2023, firma z przyjemnością dzieli się wynikami przeprowadzonych prac oraz obserwacjami nadesłanymi przez Internautów.

Zgodnie z obowiązującym Rozporządzeniem Ministra Środowiska, pustułki wymagają czynnej pomocy ze strony człowieka, polegającej na udostępnianiu im budek lęgowych. Cemex wspierając ptaki, których obecność zaobserwował na terenie swoich zakładów, wdrożył kompleksowy projekt ich ochrony. W Chełmie i Rudnikach, gdzie znajdują się cementownie firmy, obecnie zamontowanych jest łącznie 14 budek lęgowych i trzy kamery z transmisją internetową prowadzoną na żywo, pokazującą wydarzenia z życia w gniazdach. Opiekę nad sokołami sprawuje ornitolog – dr Bartosz Janic z Katedry Ekologii i Zoologii Kręgowców Wydziału Biologii i Ochrony Środowiska Uniwersytetu Łódzkiego.

Kolejny rok monitoringu gniazd w zakładach Cemex przyniósł nowe obserwacje. Sezon lęgowy 2023 rozpoczął się w cementowniach wraz z początkiem kwietnia, od pojawienia się jaja u rodziny pustułek Kruszywowskich w Rudnikach. Wkrótce do lęgów dołączyły również sokoły z innych budek. Łącznie w ubiegłym roku zakłady Cemex opuściły 23 młode ptaki. Zaobrączkowano pisklęta z siedmiu rodzin, co jest rekordowym jak dotąd wynikiem dla firmy. Od wybranej grupy piskląt pobrano dodatkowo materiał genetyczny do badań.

Interesujących informacji dostarczył również podgląd z kamer. Monitoring, prowadzony przez Zespół Ochrony Środowiska Cemex, wsparli w 2023 r. internauci biorący udział w konkursie „Podpatrzone u pustułek!” na uwiecznienie najciekawszych scen z gniazd.

– Zorganizowany konkurs nie dotyczył jedynie obserwacji z budek lęgowych Cemex, objął również streamingi prowadzone przez Uniwersytet Łódzki oraz Starostwo Powiatowe w Legionowie – mówi Monika Wosik, Dyrektorka Ochrony Środowiska i Zrównoważonego Rozwoju w Cemex Polska. – Bardzo nas to cieszy, ponieważ troska o środowisko naturalne jest naszym wspólnym celem, a edukacja ekologiczna i zwiększanie wrażliwości przyrodniczej to jeden z nieodłącznych elementów tego procesu – dodaje.

image by Jan Blamowski

Wśród nadesłanych prac największą popularnością cieszyły się sceny karmienia. Internauci udokumentowali m. in.  przyniesioną do budki jaszczurkę, zmagania pisklaka ze zbyt dużym kawałkiem dostarczonego przez rodziców pokarmu oraz potyczki o pożywienie między pustułkami zamieszkującymi sąsiednie gniazda. Na konkurs wpłynęły także prezentacje opisujące przebieg całego sezonu lęgowego, a jeden z najmłodszych uczestników postawił na pracę twórczą i do swojego zgłoszenia dołączył rysunek pustułki zamieszkującej cementownię. Najlepsze prace zostały nagrodzone lornetkami, by wspierać pasję ornitologiczną uczestników konkursu i zachęcić ich do dalszej obserwacji natury. Z listą zwycięzców można zapoznać się na stronie www.pustulki.pl.

Cemex zaprasza wszystkich miłośników ptaków na stronę internetową www.cemex.pl/ochrona-pustulek, gdzie znajduje się więcej zdjęć i informacji z prowadzonego monitoringu. Wraz z początkiem marca 2024 r. ruszy transmisja ze skrzyń lęgowych, by wszyscy chętni mogli obserwować pustułki zajmujące gniazda w cementowniach i na żywo śledzić ich historie.

CSR ochrona zwierząt Ekologia i środowisko CEMEX pustułki ptaki


Nazwa wydarzenia:
Podsumowanie sezonu lęgowego sokołów w Cemex Polska
Tematy:
Odpowiedzialny biznes / CSR, Ekologia i środowisko
Kraje:
Polska
Nadawca:
Cemex Polska





17.12.2025 polecamy

Słowa, które zostają na dłużej. Świąteczna kampania o przemocy słownej


Brazylijska marka kosmetyczna O Boticário rozpoczęła swoją świąteczną kampanię filmem poruszającym temat napięć i przemocy słownej w relacjach rodzinnych. Projekt zatytułowany „Christmas Photo Album” zachęca do refleksji nad tym, jak komentarze wypowiadane w gronie najbliższych wpływają na poczucie własnej wartości i relacje w rodzinie. Inspiracją dla kampanii były wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie marki przez firmę konsultingową On The Go. Z danych wynika, że 86 proc. badanych doświadczyło tzw. rodzinnego bullyingu, jednak tylko 17 proc. z nich rozmawia o tym problemie otwarcie. Komentarze, które ranią Film stworzony przez agencję AlmapBBDO pokazuje najczęstsze formy przemocy słownej w rodzinach. Są to przede...

Zobacz więcej
nazwa kategorii: Kampanie

zobacz także


  • 17.12.2025Kampanie

    Słowa, które zostają na dłużej. Świąteczna kampania o przemocy słownej

  • 16.12.2025Wydarzenia

    Gdy smartfon odciąga uwagę od bliskich

  • 12.12.2025Kampanie

    Serialowa estetyka w służbie bezpieczeństwa drogowego

  • 11.12.2025Kampanie

    Zabawki z czasem się nudzą

  • 09.12.2025Odpowiedzialny biznes / CSR

    Nakarm psa z OLX. Tysiące zwierząt czekają!

  • 03.12.2025Kampanie

    Edukacja Obywatelska w praktyce

chcesz zrobić kampanię?
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
  • Kontakt
  • Patronat
  • Konkurs Kampania Społeczna Roku
  • Polityka prywatności
  • Logotypy do pobrania

Zapraszamy wszystkich do przesyłania na adres redakcja@kampaniespoleczne.pl swoich projektów (plakatów, ilustracji, filmów, przedmiotów), które mają przesłanie prospołeczne. Najciekawsze opublikujemy!

Ta strona używa ciasteczek