logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
Facebook LinkedIn FKS
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Z Misją
  • Do kawy
  • Wydarzenia
  • Kampanie
zamknij
SZUKAJ
Strona główna > Akcje > Chiński niewidomy ikoną popkultury
28.07.2012
Tematy: Akcje

Chiński niewidomy ikoną popkultury



Chen Guangcheng, niewidomy prawnik – amator walczy o sprawiedliwość w Chinach. Dla tysięcy ludzi jest kolejnym bohaterem, któremu udało się pokonać bambusową kurtynę, tzw. Great Firewall of China, jak określają zaporę sieciową cenzurującą internet w ChRL zachodni publicyści.

Chen Guangcheng urodził się w 1971 roku w Chinach i już jako niemowlę stracił wzrok. O jego życiu nie wiadomo zbyt wiele, pewnym jest, że od ponad dekady pracował jako domorosły prawnik, odnosząc spore sukcesy na szczeblu lokalnym. W 2005 roku Chen zdobył dowody na to, że władze miasta Linyi zmuszały kobiety do sterylizacji i aborcji. O sprawiedliwość dla poszkodowanych postanowił walczyć w stolicy kraju – Pekinie. Lokalne władze, bojąc się nagłośnienia sprawy, najpierw przetrzymywały go w areszcie domowym, a gdy mimo wszystko uciekł do stolicy, odnaleziono go i dotkliwie pobito. Pekiński sąd uznał go winnym „uszkodzenia mienia publicznego i zakłócenia porządku” i skazał na cztery lata więzienia. O uwolnienie Chena walczyli zagraniczni obrońcy praw człowieka. W 2006 roku jego nazwisko znalazło się na liście 100 najbardziej wpływowych ludzi na świecie wg magazynu „Time”.

Zwolniony z więzienia w 2010 roku, niewidomy prawnik powrócił do swojej rodzinnej wioski, ale bynajmniej nie na wolność. Izolowany od świata, strzeżony 24h na dobę przez armię strażników, znalazł jednak sposób na ponowną ucieczkę do Pekinu.

Kiedy 25 kwietnia 2012 roku Chen schronił się w Ambasadzie Stanów Zjednoczonych, światowe media znów żywo opisywały jego historię. Po kilku tygodniach negocjacji prawnik uzyskał zgodę na wyjazd z rodziną do USA, gdzie w Nowym Jorku otrzymał stypendium na studia prawnicze.

Chiński rząd blokuje w sieci informacje o Chenie i na próżno szukać ich na chińskich odpowiednikach Youtuba (Youku), czy Twittera (Weibo). A jednak w chińskojęzycznym internecie i tak można znaleźć wiele wyrazów solidarności z nim. Viralowe kreacje na temat chińskiego bojownika o sprawiedliwość prześcigają się w pomysłowości. Rysownik komiksów o pseudonimie „Crazy Crab” zorganizował internetową kampanię  „Dark Glasses. Portrait”, w ramach której kolekcjonował fotografie dzieci, kobiet i mężczyzn w czarnych okularach – znaku rozpoznawczym niewidomego prawnika.

Inny rysownik, tym razem anonimowy, zadedykował Chenowi całą kolekcję swoich szkiców. Na jednym z nich przedstawił Chena jako człowieka stojącego przed czołgiem, co miało nieść skojarzenia z słynnym zdjęciem z Masakry na Placu Tiananmen w 1989 roku. Poparcie dla Chena wyraził również światowej sławy chiński artysta Ai Weiwei, który nominował go na tegoroczną listę „50 People Who Will Change the World” (50 osób, które zmienią świat).

W sieci pojawiła się seria rysunków, które poprzez historię Chena nawiązują do współczesnych symboli popkultury. Przykładem może być grafika przedstawiająca go jako Pułkownika Sandersa widniejącego na logo KFC. Skrót KFC zastąpiono na niej inicjałami bohatera i hasłem: „Chen Guangcheng: prisoner of  conscience in China” (Chen Guangcheng: chiński więzień sumienia).

Inna grafika wykorzystuje logo i hasło firmy NIKE: idący z laską i w czarnych okularach prawnik mówi na niej: „Just do it” (Po prostu zrób to).

Kolejny pomysł to aluzja do popularnej gry „Angry birds”. Więziony Chińczyk jest pilnowany przez zielone świnki (z czerwonymi gwiazdkami na mundurach, które przypominają te należące do żołnierzy armii ChRL), a ptaki (zwolennicy Chena) przeprowadzają natarcie na jego dom, aby go uwolnić.

Jest także kreacja, która przypomina scenę z filmu pt. „Skazani na Shawshank”. Głównemu bohaterowi filmu udało się uciec z pilnie strzeżonego więzienia, podobnie jak Chenowi z aresztu domowego.
Natalia Ożegalska

 

Nazwa projektu:
Chen Guangcheng

Zasięg:
Chiny

Autorzy:
Chen Guangcheng

Data:
kwiecień-maj 2012








03.04.2024 polecamy

Wykonane przez nas


Piractwo w przemyśle odzieżowym zauważamy (i krytykujemy) najczęściej dopiero wtedy, gdy dotknie nas bezpośrednio. Tymczasem wpływ tego przestępstwa na rzeczywistość jest znacznie bardziej złożony niż na pierwszy rzut oka się wydaje. Szeroko pojęte piractwo wiąże się m.in. z łamaniem praw autorskich, kradzieżą własności intelektualnej, zanieczyszczeniem środowiska odpadami, czy pracą czarnorynkową nierzadko będącą współczesną formą niewolnictwa. Kupno podróbki jest niczym pierwsza kostka domina, która uruchamia łańcuch zdarzeń i procesów – od niepożądanych po przestępcze. Kampania Made By Us: Piracy is the start została zaprojektowana na konkurs Young Lions (dla twórców poniżej 30. roku życia) przy wsparciu World Intellectual Property Organization (WIPO)....

Zobacz więcej
nazwa kategorii: Kreacje / printy

zobacz także


  • 08.01.2025Akcje

    Truck Care ostrzega przed martwy polem

  • 05.11.2024Kreacje / printy

    Faceci nie chcą kwiatów

  • 18.10.2024Akcje

    Gdy znika dziecko, gubi się cała rodzina

  • 26.09.2024Akcje

    Jak oswoić prądożerców?

  • 11.09.2024Akcje

    #TataTeżCzyta2024 — podsumowanie kampanii

  • 23.07.2024Akcje

    Nie wszystko co „eco” jest eco

chcesz zrobić kampanię?
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
  • Kontakt
  • Patronat
  • Konkurs Kampania Społeczna Roku
  • Polityka prywatności
  • Logotypy do pobrania

Zapraszamy wszystkich do przesyłania na adres redakcja@kampaniespoleczne.pl swoich projektów (plakatów, ilustracji, filmów, przedmiotów), które mają przesłanie prospołeczne. Najciekawsze opublikujemy!

Ta strona używa ciasteczek