Aż ¾ Polaków posiada zwierzę domowe. Najczęściej jest to pies, którego ma połowa z nas, kot (38%), rybki (7%), ptak lub królik (po 4%). Posiadanie zwierzaka to jednak nie tylko radość, ale także obowiązki. W przypadku psów ten najbardziej czasochłonny to zazwyczaj konieczność wyprowadzania czworonoga na dwór. Z drugiej jednak strony zmusza nas to do regularnego ruchu, co pozytywnie wpływa na kondycję i samopoczucie właściciela. HUAWEI CBG Polska zapytał Polaków o ich pupili i dobre nawyki, jakie dzięki nim uzyskali.
Wspólne spędzanie czasu na świeżym powietrzu to niezwykle ważna, nie tylko fizjologiczna, potrzeba psa. Daje możliwość eksplorowania otoczenia, zapachów i wyładowania nagromadzonej energii. Pozwala również uniknąć otyłości, problemów ze stawami oraz innych chorób związanych z brakiem ruchu. Dobrze wiemy, że można to również odnieść do potrzeb właścicieli czworonogów. Cieszą więc wyniki badania, które pokazują, że wyprowadzamy psa najczęściej aż trzy razy w ciągu dnia – czyni tak 28% z właścicieli, a kolejne miejsca wśród odpowiedzi zajmują dwukrotne spacery – 23% oraz raz dziennie – 21%. Dodatkowo 16% posiadaczy psów wychodzi z nimi więcej niż 3 razy dziennie. Niestety, 12% nie spaceruje wcale.
Na korzyść obopólnego zdrowia działa także długość spaceru. Dla ponad połowy osób wyprowadzających psa (53%) czas przeznaczony na tę czynność to każdorazowo 30-60 minut. Mniej niż pół godziny na spacer poświęca 40% osób z tej grupy. Dzięki temu ludzie spacerujący z psami znacznie przekraczają zalecenia Światowej Organizacji Zdrowia, która rekomenduje minimum 150 minut lekkiej aktywności fizycznej w ciągu tygodnia. Dominującą formą ruchu podczas wyprowadzania psa jest spokojny spacer (80%), zabawy z pupilem to domena 35% osób, a 1/3 decyduje się na szybki marsz. Podczas spaceru 67% osób skupia się wyłącznie na czworonogu, a ¼ słucha muzyki lub rozmawia przez telefon.
Jakie rasy psów lubimy najbardziej? Patrząc na wyniki badań – każde, a raczej najlepiej wszystkie rasy w jednym. Bo to właśnie mieszańce są najczęstszymi wyborami – ma je aż 22% Polaków. Kundelki wygrywają również wśród każdej płci, wieku respondentów i miejsca ich zamieszkania. Natomiast rasy z rodowodem, które cieszą się największą popularnością, to: yorki – 4%, owczarki niemieckie – 4% i labradory – 3%. Te ostatnie są znane z łagodności i inteligencji, co czyni je idealnymi towarzyszami dla rodzin z dziećmi. Dlatego dominują wśród osób w wieku 35-49 lat (5%). Za to owczarki niemieckie to rasa ceniona za oddanie i czujność, co sprawia, że wybierana jest za towarzysza życia w największym stopniu przez osoby w wieku 25-34 lat. Z kolei yorki, zaskarbiły sobie sympatię dzięki swojemu energicznemu charakterowi, niewielkiej wadze i rozmiarowi, idealnie wpisując się w potrzeby najmłodszych respondentów do 24 r.ż. (7%) i najstarszych – powyżej pięćdziesiątki – 5% Polaków w tym wieku. Na kolejnych miejscach pod względem popularności ras znalazły się: golden retriver i maltańczyk (po 2%), husky, chihuahua, jamnik, Jack Russell Terrier i shih tzu (po 1%). Nieco rzadziej spotykane są: sznaucer, buldog francuski, berneński pies pasterski czy border collie.
Jakie rasy są preferowane przez płcie właścicieli? Tu wyniki są raczej bez zaskoczenia – wśród kobiet jest to york z 8%, natomiast panowie preferują owczarki niemieckie 10%.
Uważa się, że w Polsce boom na posiadanie psa miał miejsce w czasach pandemicznych. Częściowo teorię tę potwierdzają dane z badania – aż 23% czworonogów jest w wieku 3-4 lata, a 21% ma 5-6 lat. Starszych, czyli w przedziale 7-10 lat jest 21%, 11-14-letnich jest 13%, a 2% to psi seniorzy (ponad 15 lat). Szczeniaków 1-2 letnich mamy 16%, a kolejne 8% to absolutne maluchy, mające mniej niż rok.
oprac: Dorota Chrobak
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
08.01.2025
Truck Care ostrzega przed martwy polem
-
07.01.2025
Mattel dostosowuje swoje gry do potrzeb osób nierozróżniających kolorów
-
04.01.2025
Przyjrzyj się lepiej
-
04.01.2025
Z dostawą „do domu”
-
03.01.2025
Cicha noc
-
03.01.2025
Cień na całe życie