Pobite bombki szokują. A kobiety?
W samym centrum Legnicy stanęła duża, siedmiometrowa choinka, która pokazuje, że pobite bombki to nie najgorsza rzecz, jaka może zdarzyć się w Święta. Ruszyła akcja „Pobite bombki szokują. A kobiety?”, która realnie pomoże znaleźć pomoc kobietom doświadczającym przemocy.
Przemoc domowa jest problemem globalnym (wg danych nawet 25% kobiet na świecie doświadcza jej ze strony partnera), ale przeciwdziałanie i walka z nią odbywa się na poziomie lokalnym. Pod wieloma względami oficjalne kanały są niewystarczające. Na Dolnym Śląsku od początku roku do dzisiaj Komenda Policji odnotowała 11 032 przypadki stosowania przemocy, wskutek czego 65 dzieci trafiło do pieczy zastępczej. W tym czasie aż 1077 razy zgłaszano ponowną przemoc w rodzinach, w których była już założona Niebieska Karta. Żadna z osób doświadczających przemocy nie została skierowana przez Policję do Specjalistycznego Ośrodka Wsparcia dla osób doświadczających przemocy, a tylko jednej został wskazany Ośrodek Interwencji Kryzysowej.
Na szczęście istnieją inicjatywy, które pomagają przerwać cykl przemocy. Taką inicjatywą jest Bufor, zainicjowany przez Fundację Raduga. Bufor to bezpieczna przestrzeń, w której każda kobieta otrzyma bezpłatną pomoc udzielaną przez kobiety, które same wyszły z podobnej sytuacji życiowej. Ich doświadczenie i empatia pomagają w znalezieniu właściwych dróg wsparcia. Konsultantki Buforu pomagają też uniknąć tego, co często stanowi problem – odsyłania osób doświadczających przemocy z jednej instytucji do drugiej. Fundacja oferuje także wsparcie psychologiczne i prawne.
Lokalny, bezpośredni wymiar tej pomocy promuje niezwykła choinka, która ma szansę zwrócić uwagę całego miasta: i na problem, i na adres, pod którym można znaleźć wsparcie. To choinka inna niż wszystkie, ponieważ zamiast idealnych dekoracji wiszą na niej pobite bombki i porwane łańcuchy. Do 29 grudnia można ją zobaczyć pod ewangelickim kościołem Marii Panny. Dramatyczna instalacja pod jednym z najpiękniejszych zabytków Legnicy, sąsiadująca z rozświetlonymi sklepami w centrum miasta, ma zwrócić uwagę przechodniów na fakt, że wszędzie obok nas są osoby, dla których Święta nie niosą tej samej radości. Pobite bombki to symbol przemocy domowej, która nie bierze przerwy na Boże Narodzenie. Choince towarzyszy przekaz, by każda kobieta, której dotyka problem, zgłosiła się do Buforu, gdzie otrzyma odpowiednią pomoc.
Celem kampanii jest spojrzenie na problem przemocy z trochę innej perspektywy – tłumaczy Magdalena Zaczyńska, prezeska Fundacji Raduga. – Bardzo zależy nam aby kobiety zrozumiały, że przemoc to proces, który zaczyna się znacznie wcześniej, niż jest to powszechnie rozumiane: gdy trzeba już angażować policję i pogotowie. Chcemy aby zgłaszały się do nas kobiety, które „poczują” pierwszy niepokój związany z zachowaniem partnera. Chcemy zapobiegać przemocy, a nie na nią reagować w ostatniej, „kryminalnej” fazie.
Pomoc udzielana przez Bufor opiera się w dużej mierze na grupie konsultantek, które mają za sobą podobnie trudne sytuacje: Bardzo ważny jest dla nas przekaz, że z przemocowej spirali da się wyjść – dodaje Magdalena Zaczyńska. – Że są szczęśliwe zakończenia. Stąd pomysł aby naszymi konsultantkami – osobami do pierwszego kontaktu były kobiety, które mają to za sobą i żyją szczęśliwie.
Zdaniem prezeski Fundacji, publiczny widok skrzywdzonej choinki i potłuczonych bombek zwróci uwagę mieszkańców Legnicy na potrzebę wczesnego reagowania na trudne sytuacje. Potrzebującym zaś pomoże przełamać opór i skierować się pod właściwy adres, na ul. Grodzką 76. W każdy wtorek i środę w punkcie dyżuruje konsultantka, a codziennie w godzinach pracy Fundacji (8.00-20.00) czynny jest numer telefonu 733 221 272.
Fundacja Raduga istnieje od 2014 roku. Jej misją jest wspieranie osób w kryzysach życiowych. Więcej na jej temat można dowiedzieć się na stronie: https://raduga.org.pl
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
21.11.2024
Gwiazdka dla bezdomniaków
-
19.11.2024
Drzewo Roku 2025 – zgłoszenia do końca listopada!
-
15.11.2024
„Moje czarne szczęście” już w sprzedaży w Biedronce
-
11.11.2024
Te kampanie społeczne dostały Effie!
-
10.11.2024
MAMY czas na zdrowie?
-
06.11.2024
Nie miej tego w d*pie