Nie mogą mnie zabić dwa razy
Javier Valdez Cárdenas był meksykańskim dziennikarzem śledczym, tropiącym zorganizowaną przestępczość i handel narkotykami. Za swoje artykuły otrzymał szereg nagród i wyróżnień, m.in. prestiżową the International Press Freedom Award of the Committee to Protect Journalists. 15 maja 2017 roku nieznani sprawcy zastrzelili go w pobliżu redakcji pisma Ríodoce, którego był współzałożycielem.
Ale to nie oznacza, że Javier Valdez Cárdenas odszedł na dobre. Twórcy kampanii społecznej #StillSpeakingUp postanowili wskrzesić go z martwych, by ponownie przemówił w obronie wolności słowa oraz przeciwko korupcji i zorganizowanej przestępczości, nękających Meksyk od dekad. Za pomocą technologii deepfake i efektów specjalnych „nakręcono” film, w którym zamordowany dziennikarz oskarża władze swojej ojczyzny o bezczynność i tłumaczy widzom, że nie boi się swoich słów, ponieważ „już raz zginął, więc nie da się go zabić po raz drugi”:
Film stanowi kolejną odsłonę kampanii społecznej #SeguimosHablando (#StillSpeakingUp) zorganizowanej przez meksykański oddział agencji Publicis i mającej swoją premierę 29 kwietnia 2019 roku (podczas tygodnia, w którym przypada Światowy Dzień Wolności Prasy). Tego dnia reaktywowano twitterowe konta czwórki zamordowanych dziennikarzy, by ci „ponownie przemówili” i wezwali swoich współobywateli do walki z korupcją i przestępczością.
Kampania spotkała się z entuzjastycznym odzewem, zaś jej twórców chwalono nie tylko za kreatywność, ale również za rozwagę i odpowiedzialność. Zaangażowanie do akcji żywych dziennikarzy mogło mieć tragiczne konsekwencje. „Zatrudnienie” nieżyjących nikogo nie narażało. Meksyk jest obecnie najniebezpieczniejszym dla dziennikarzy państwem na świecie. Od 2007 do 2019 roku zamordowano tam ponad stu przedstawicieli tego zawodu.
Więcej na temat kampanii można dowiedzieć się TUTAJ.
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
21.11.2024
Gwiazdka dla bezdomniaków
-
19.11.2024
Drzewo Roku 2025 – zgłoszenia do końca listopada!
-
15.11.2024
„Moje czarne szczęście” już w sprzedaży w Biedronce
-
10.11.2024
MAMY czas na zdrowie?
-
08.11.2024
Pokolenie Z na rynku pracy. Najnowszy raport OLX Praca
-
06.11.2024
Nie miej tego w d*pie