Jedno pytanie, które zmieni twoje myślenie
Gosia Mazur to główna bohaterka dwuminutowego film, który pokazuje chorobę z perspektywy autystycznego dziecka. Historia, w której dziewczynka odkrywa przed widzami swoje codzienne wyzwania ma pomóc w zrozumieniu autyzmu i zwrócić uwagę społeczeństwa na objawy choroby. Film opublikowano 31 marca 2017 roku, na dwa dni przed Światowym Dniem Świadomości Autyzmu.
Autyzm jest zaburzeniem rozwoju diagnozowanym coraz częściej, ale wciąż wiele osób nie potrafi odpowiedzieć na pytanie, na czym właściwie ta choroba polega. Ważną rolę z przebiegu autyzmu odgrywa funkcjonowanie mózgu. Chorobę można opisać jako wycofanie z życia społecznego, stąd słowo „autyzm”, które pochodzi od greckiego „autos”, co oznacza „sam”. Autystycy ograniczają wymianę informacji ze środowiskiem, w subiektywny sposób izolują się, bo dzięki temu radzą sobie z nadmiarem przytłaczających czynników. Nadwrażliwość na bodźce – dotyk, zapach, dźwięk, światło, obrazy – najprawdopodobniej wynika z uszkodzenia mózgu. Dziecko nie umie prawidłowo odbierać i interpretować docierających do niego sygnałów, co skutkuje wewnętrznym i przerażającym je chaosem.
Kampania powstała z inicjatywy społecznej i pracowały przy niej trzy osoby. Za kreację filmu odpowiadają Adriana Lisowska, specjalistka ds. PR i Ewelina Durlej, pedagog terapeuta, na co dzień pracująca z osobami ze spektrum autyzmu w Zespole Szkół Specjalnych w Świdnicy. Realizacją zajął się Maciej Ławniczak, artysta, fotograf, operator filmowy, student Krakowskiej Szkoły Filmowej AMA na kierunku sztuka operatorska. Film – będący podstawą kampanii – powstał we współpracy z Zespołem Szkół Specjalnych w Świdnicy, który na co dzień pomaga autystykom oraz ich rodzicom. Placówka objęła inicjatywę swoim patronatem.
„Niestety podobnie jak na realizację, nie posiadamy budżetu na zakup mediów, dlatego film został opublikowany jedynie w internecie. Wierzymy natomiast w siłę mediów, fundacji i dobrych ludzi. Materiał spotkał się z dużym entuzjazmem, co nas ogromnie cieszy. Największą satysfakcję przynoszą nam opinie rodziców autystycznych dzieci, którzy w nagraniu »widzą swoje pociechy«. Oznacza to, że udało się nam oddać specyfikę tego zaburzenia i wyzwania, z którymi na co dzień borykają się osoby z autyzmem: nadwrażliwość na bodźce, unikanie kontaktu wzrokowego, nie wchodzenie w relacje społeczne, zaburzenia związane z emocjami, przywiązanie do rutyny” – komentuje dla Adriana Lisowska, jedna ze współtwórczyń całej akcji.
Autorzy nagrania zadając „Jedno pytanie, które zmieni twoje myślenie” chcieli postawić widza przed wyzwaniem. Ich przekaz zdecydowanie nie gra na emocjach odbiorcy w sposób, jaki robi to większość reklam. Kampania ma na celu skłonić widzów do refleksji również nad własnym sposobem myślenia i postrzegania świata.
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
12.06.2024
Żyję z HIV – poznaj ich historie
-
28.05.2024
Jak ruchem zmieniać umysł?
-
16.05.2024
Pod opieką ropuchy
-
13.05.2024
Kintsugi — sztuka sklejania człowieka
-
06.05.2024
Truskawki to ulubione owoce Polaków
-
01.05.2024
Praca jest dla nas źródłem stresu