Z okazji zbliżającego się Dnia Kobiet inicjatorzy kampanii „STOMAlife. Odkryj stomię” przypominają, że kobiety ze stomią, pomimo zdrowotnych turbulencji, powinny nadal czuć się kobieco i atrakcyjnie. W Polsce żyje ok. 40 tys. stomików, z czego prawie połowę stanowią kobiety. Według badań przeprowadzonych na zlecenie kampanii jedynie co 5 stomik czuje się szczęśliwy, a ponad 30% potrzebuje wsparcia z zewnątrz, aby zaakceptować swoją sytuację po operacji wyłonienia stomii.
Zagadnienie stomii, czyli chirurgicznie wytworzonego połączenia części jelita z powierzchnią ciała, jest ze względu na krępujacą tematykę rzadko obecne w publicznej dyskusji. Założeniem organizatorów kampanii społecznej „STOMAlife. Odkryj stomię”, jest uświadomienie społeczeństwa czym jest stomia oraz pomoc w społecznejakceptacjiosób posiadajacych stomię. „Specyficzny kształt stomii przypominający różę, sprawił, że to właśnie ona stała się symbolem stomików. W tym roku kampania dużą wagę przykłada do psychologicznych aspektów funkcjonowania ze stomią. Dlatego właśnie 8 marca chcemy przypomnieć, że ta symboliczna róża, którą tego dnia często jesteśmy obdarowywane, ma wyjątkowe znaczenie w kontekście kobiet żyjących z wyłonioną stomią. – wyjaśnia Magdalena Piegat z Fundacji Stomalife. I dodaje – Dla wielu z nich, zmiany zachodzące w wyglądzie fizycznym i obawa przed reakcją otoczenia skutkują obniżeniem samooceny i wycofaniem się z aktywnego życia.
Z badań przeprowadzonych na zlecenie kampanii wynika, że prawie 70% stomików odczuwa dyskomfort w kontaktach z otoczeniem. Potwierdzają to amerykańskie badania prowadzone regularnie od 1947 r. opisując szereg problemów emocjonalnych, z którymi zmagać się muszą stomicy, w tym lęk, depresja, poczucie wstydu, wstrętu, utrata sensu życia i nadziei, zaburzenia samoakceptacji, poczucie krzywdy, agresja. Sytuacji nie ułatwia niska świadomość społeczna odnośnie stomii. Trudne wyzwanie stoi przed stomiczkami, które dodatkowo muszą zmierzyć się ze presją społeczną dotyczącą wyglądu, kanonów piękna i kobiecości.
Tematem niezwykle delikatnym i wrażliwym w kontekście stomii, jest kobiecość, zmysłowość i seksualność. Brak poczucia zewnętrznej akceptacji, powoduje u stomiczek lęk przed ujawnieniem faktu posiadania stomii, często nawet wobec najbliższych. Strach przed odrzuceniem nie pozwala im cieszyć się z otrzymanej szansy na zdrowe, normalne życie. I tutaj kluczową rolę odgywa otoczenie, rodzina, partnerzy. To dzięki ich pełnej akceptacji, kobiety mogą odrzucić obawy, zachowując poczucie własnej kobiecości – mówi Dorota Minta, psycholog i ekspert kampanii „Stomalife. Odkryj stomię”.
Inicjatorzy podkreślają, że wsparcie najbliższych i akceptacja okazana kobiecie w procesie przed i pooperacyjnym, może całkowicie wyeliminować psychologiczne problemy życia ze stomią. Apelują, by wykazać zrozumienie i nie stwarzać barier, które mogą utrudnić drugiemu człowiekowi codzienność.
Organizatorami kampanii są: Polskie Towarzystwo Stomijne Pol-ilko, Fundacja im. dr. Macieja Hilgiera oraz Polskie Towarzystwo Wspierania Osób z Nieswoistymi Zapaleniami Jelita „J-elita”. Partnerem medycznym jest firma SALTS POLSKA Sp. z o.o. oraz Maganimed Sp. z o.o.
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
19.11.2024
Drzewo Roku 2025 – zgłoszenia do końca listopada!
-
15.11.2024
„Moje czarne szczęście” już w sprzedaży w Biedronce
-
11.11.2024
Te kampanie społeczne dostały Effie!
-
11.11.2024
#Niepodległadohymnu – akcja śpiewania hymnu 11.11 w samo południe
-
31.10.2024
Artyści biorą na warsztat tablety. Współpraca Huawei i Akademii Sztuk Pięknych
-
28.10.2024
„Dziś wszyscy jesteśmy twórcami cyfrowymi” — 25. konkurs Galerii Plakatu AMS