logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
Facebook LinkedIn FKS
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Z Misją
  • Do kawy
  • Wydarzenia
  • Kampanie
zamknij
SZUKAJ
Strona główna > Odpowiedzialny biznes / CSR > Zwyczaje żywieniowe w Polsce. Raport Biedronki z ostatnich 25 lat
10.09.2021
Tematy: Odpowiedzialny biznes / CSR, Wiedza - Literatura, Polska, Konsumpcjonizm i konsumenci, Zdrowie / profilaktyka zdrowotna / uzależnienia

Zwyczaje żywieniowe w Polsce. Raport Biedronki z ostatnich 25 lat



Kiedyś jedliśmy z obowiązku, dziś traktujemy jedzenie bardziej jako źródło przyjemności. Definicja zdrowego jedzenia to: regularne posiłki, w tym zawsze śniadanie, gotowanie w domu, używanie świeżych lub mało przetworzonych produktów oraz różnorodność, czyli spożywanie mięsa, warzyw i węglowodanów. Sieć Biedronka razem z pracownią badań społecznych IPSOS w czasie Forum Ekonomicznego w Karpaczu zaprezentowała najważniejsze wnioski z przełomowego badania „Zwyczaje żywieniowe w Polsce. Co się zmieniło w ciągu ostatnich 25 lat?”

W latach 90. kuchnia polska była ciężka, tłusta i mączna. Jadało się trzy główne posiłki, rezygnując z przekąsek. Po zakupie produktów w sklepie spędzało się godziny w kuchni, aby przygotować posiłki. Jakość żywności bywała nie najlepsza, za dobrą i smaczną trzeba było sporo zapłacić. Obecnie wygląda to inaczej. Dzisiaj jedzenie to przyjemność a nie głównie odżywianie – mówi Patrycja Szymańska, dyrektorka działu badań jakościowych z IPSOS. – Kuchnia jest urozmaicona i różnorodna, próbujemy nowych składników i potraw. Nawet „kuchnia polska” jest lżejsza. W ramach jednego domu reprezentujemy różne style odżywiania. Jemy przede wszystkim to, co lubimy.

Jak wynika z badania przeprowadzonego przez IPSOS na zlecenie sieci Biedronka, niemal 60 proc. Polaków lubi eksperymentować, stosować nowe przepisy, próbować nowe dania. Ponad połowa przegląda dla przyjemności strony internetowe związane z kuchnią i odżywianiem. Polacy co najmniej raz dziennie lub kilka razy na tydzień sięgają po zimne napoje (w tym wodę), nabiał, produkty zbożowe oraz owoce i warzywa. W porównaniu z tym co jedliśmy 25 lat temu, dzisiaj konsumujemy m. in. więcej ciemnego i pełnoziarnistego pieczywa, jogurtu greckiego i naturalnego, mrożonych warzyw i oliwy z oliwek. Białe pieczywo, mleko, jajka i olej jemy na podobnym poziomie co kiedyś.

Choć większość Polaków ma wrażenie, że odżywia się dość zdrowo, bo deklaruje, że je mniej soli, czerwonego mięsa, cukru i słodzonych napojów to jednak ponad połowa ma nadwagę lub otyłość. Tym samym wyraźnie widać, że nasza deklarowana samoocena jest lepsza niż codzienna dieta Polaków. Jesteśmy narodem zapracowanym, więc trudno nam gotować w domu i jeść wspólnie. Konsument jest zagubiony, ma duży wybór, w którym trzeba mu pomóc – komentuje Grzegorz Juszczyk, szef Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego PZH – Państwowego Instytutu Badawczego.

25 lat temu 48 proc. Polaków oceniało swój styl odżywiania jako zdrowy lub bardzo zdrowy, obecnie aż 68 proc. z nas składa takie deklaracje. Dla 82 proc. Polaków jedzenie jest prawdziwą przyjemnością, a dla 73 proc. doznania smakowe są w jedzeniu ważniejsze niż aspekty zdrowotne. 65 proc. Polaków ma zdecydowaną słabość do słodyczy i przekąsek, a 58 proc. dziennie zjada więcej kalorii niż potrzebuje. Połowa Polaków dodatkowo zdaje sobie sprawę z faktu, że je zbyt tłusto, co nie wpływa dobrze na ich zdrowie.

Z raportu płyną optymistyczne wnioski: 63 proc. Polaków ogranicza obecnie ilości spożywanego cukru, a połowa soli i tłuszczu. Ponad połowa z nas pije codziennie 1,5-2 l wody, a prawie połowa codziennie spożywa porcję warzyw i owoców. 45 proc. Polaków ogranicza ilość spożywanych produktów zawierających konserwanty, sztuczne barwniki i inne substancje dodatkowe E. Zdajemy sobie także sprawę z tego, że należy spożywać ostatni posiłek nie później, niż na 2 godziny przed snem.

Pełna wersja raportu zostanie opublikowana wkrótce i będzie dostępna do pobrania ze strony media.biedronka.pl oraz csr.biedronka.pl.

CSR zdrowie raport biedronka żywność konsumpcjonizm konsumenci badanie zwyczaje żywieniowe







06.07.2025 polecamy

Młodzi ludzie najbardziej samotni


„Connect Compass” to badanie dotyczące samotności i izolacji społecznej przeprowadzone przez markę NIVEA na ponad 30 000 ankietowanych z 13 krajów. Ponad połowa badanych czuje się samotna, a jednej na pięć osób często towarzyszy poczucie izolacji. Najbardziej dotkniętą tym zjawiskiem grupą są młodzi ludzie między 16 a 24 rokiem życia. Poczucie izolacji zgłasza tu jedna na cztery osoby. Samotność jest powszechna Badanie pokazuje, że samotność to zjawisko powszechne, które dotyka ludzi niezależnie od wieku, pochodzenia czy sytuacji życiowej. Mimo wielu dostępnych form internetowego kontaktu, poczucie osamotnienia utrzymuje się na wysokim poziomie we wszystkich badanych krajach. Jedna na pięć osób (20%)...

Zobacz więcej
nazwa kategorii: slider

zobacz także


  • 14.07.2025Kampanie

    To zdjęcie wciąż się ładuje. Poruszająca kampania o Alzheimerze

  • 12.07.2025Kreacje / printy

    Kwiaty

  • 10.07.2025Kreacje / printy

    Nie ma powodu do świętowania

  • 09.07.2025slider

    Pierwsza w historii lalka Barbie z cukrzycą typu 1

  • 08.07.2025Kampanie

    Krystian, który nie miesza. Paradokument w słusznej sprawie

  • 06.07.2025slider

    Młodzi ludzie najbardziej samotni

chcesz zrobić kampanię?
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
  • Kontakt
  • Patronat
  • Konkurs Kampania Społeczna Roku
  • Polityka prywatności
  • Logotypy do pobrania

Zapraszamy wszystkich do przesyłania na adres redakcja@kampaniespoleczne.pl swoich projektów (plakatów, ilustracji, filmów, przedmiotów), które mają przesłanie prospołeczne. Najciekawsze opublikujemy!

Ta strona używa ciasteczek