Wyłoniono zwycięską kampanię 3. edycji konkursu Mam Haka Na Raka. . Werdykt ogłoszony został podczas gali finałowej, która odbyła się 28 maja w warszawskim klubie Palladium. Zwyciężył projekt uczennic z XXIII Liceum Ogólnokształcącego w Łodzi.
Podczas tegorocznej edycji programu młodzież projektowała kampanię społeczną dotyczącą prewencji raka prostaty. Konkurs oficjalnie inaugurowany został 8 kwietnia podczas odbywającego się w Warszawie warsztatu kreatywnego, na którym młodzież zapoznana została nie tylko z informacjami medycznymi na temat tego rodzaju nowotworu, ale także z poszczególnymi etapami tworzenia skutecznego przekazu. Wykłady, dotyczące technik stosowanych w reklamie społecznej poprowadzone zostały przez reprezentantów Fundacji Komunikacji Społecznej – Pawła Prochenko i Ireneusza Stankiewicza.
3. edycja Mam Haka Na Raka zaangażowała 480 zespołów, zrzeszających 2,5 tysiąca uczniów szkół ponadgimnazjalnych z całej Polski. Organizatorzy oszacowali, że z przeprowadzanymi przez nich akcjami edukacyjnymi (m.in. w społecznościach lokalnych) zetknęło się blisko milion osób.
W gali finałowej wzięło udział 10 najlepszych zespołów, które miały okazję zaprezentować swoje pomysły innym finalistom oraz obecnym na sali gościom. W wydarzeniu udział wzięli m.in. Janusz Meder z Polskiej Unii Onkologii, reprezentujący sejmową Komisję Zdrowia Bolesław Piecha (którego podczas gali nadano tytuł „Honorowego Hakowicza”), prof. Tomasz Dymkow z Polskiego Towarzystwa Urologicznego oraz Anna Kasprzak, reprezentująca firmę GlaxoSmithKline. Po ogłoszeniu wyników na gali wystąpił także jeden z uczestników programu „Mam Talent” – Michał 'Kaczorex’ Kaczorowski.
Odpowiedzialność za prowadzenie gali spoczywała w rękach licealistów z Lublina, ubiegłorocznych finalistów Mam Haka Na Raka. Współprowadzącą imprezy była polska scenarzystka Joanna Kos-Krauze, żona reżysera Krzysztofa Krauze, który kilka lat temu oficjalnie przyznał na łamach jednej z gazet, że walczy z rakiem prostaty. Pomimo tego, że Krauze nie mógł być obecny na gali, przekazał list kierowany do biorących udział w projekcie uczniów, w którym nazwał ich „Kolumbami XXI wieku”, łamiącymi wciąż funkcjonujące w społeczeństwie tematy tabu.
W głosowaniu internautów zwyciężył projekt licealistek z Konina – „Nie czas umierać – badaj prostatę” (zebrał ponad 2 tys. głosów). Nagrodę mediów środowisko dziennikarskie przyznało pomysłowi uczniów z V LO w Piotrkowie Trybunalskim („Nie oddawaj życia z moczem”).
Miejsce III zajęli uczniowie Zespołu Szkół Rolniczych w Prudniku („Niech badanie gruczołu prostaty wpisze się na stałe w rytm Twojego życia”). Miejsce II – uczennice I LO w Brzegu („Najwyższy czas na pierwszy raz”).
W zwycięskiej, uhonorowanej I miejscem kampanii, której autorkami są uczennice z XXIII Liceum Ogólnokształcącego im. Ks. Prof. J. Tischnera w Łodzi, występuje element pobudzania świadomości społecznej na temat raka prostaty oraz wspomniane przez Krauzego łamanie tabu, bowiem jej hasło brzmi „Rak prostaty = zmowa milczenia”.
———–
Wywiad ze zwyciężczyniami 3. edycji konkursu:
Jakie było pierwsze uczucie po tym, jak ogłoszono werdykt i dowiedziałyście się o wygranej?
– Przede wszystkim ulga i niedowierzanie, że już jest wiadomo. Bardzo się denerwowałyśmy i bardzo chciałyśmy wiedzieć już kto wygrał, a to przeciąganie jeszcze bardziej nas denerwowało. Na dodatek powiedzieli, że wygrało XIII liceum, a my jesteśmy XXIII. Także to już w ogóle zadziałało na nasze emocje, nie wiedziałyśmy jak reagować.
A jak zrodził się w ogóle pomysł na tą kampanię?
– Pomysł zrodził się już na warsztatach kreatywnych w Pałacu Kultury, podczas przemówienia pani psychoonkolog (Mariolą Kosowicz –przyp. red.). No oczywiście później była burza mózgów, bo pomysłów było kilka. Wybrałyśmy naszym zdaniem najlepszą kampanię. Najwyraźniej nie tylko naszym zdaniem była ona najlepsza 🙂 W każdym razie, naprawdę cieszymy się z tego pierwszego miejsca, nie spodziewałyśmy się tego.
Czy po tym zwycięstwie odczuwacie tylko radość, czy macie też jakieś obawy?
– Obawy… nie, jeszcze to chyba do nas nie dotarło. Ale w przyszłym roku, z tego co wiemy, będziemy współprowadzącymi tej całej gali, więc to też będzie jakieś wyzwanie. A na razie to jeszcze muszą opaść emocje, zanim zaczniemy normalnie funkcjonować. Myślę, że to jest duże osiągnięcie patrząc na konkurencję, jaką miałyśmy – 480 zespołów w pierwszym etapie! I my… te najlepsze – to jest po prostu nie do pojęcia!
Co was zachęciło do udziału w konkursie Mam Haka Na Raka – czy tym, co Was bardziej w nim zainteresowało było tworzenie kampanii społecznej, czy tematyka?
– Zdecydowanie temat medyczny. Ale też to, że mogłyśmy zrobić coś dobrego, pomóc komuś, kogoś nakierować na dobrą drogę i zrobić coś, żeby być może uratować komuś życie. Przede wszystkim chodziło o coś w stronę biologii, żeby uzyskać nowe doświadczenia, nowe osiągnięcia. A kampania pozwoliła nam zdobyć dużo nowych wiadomości, na przykład jak się robi takie reklamy, jak dotrzeć do drugiego człowieka – to też jest bardzo ważne. Tutaj się nauczyłyśmy, że trzeba rzucać konkretnymi hasłami, które będą dogłębnie poruszać człowieka. I to nam się na pewno w przyszłości przyda.
E. Janota
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
19.11.2024
Drzewo Roku 2025 – zgłoszenia do końca listopada!
-
15.11.2024
„Moje czarne szczęście” już w sprzedaży w Biedronce
-
11.11.2024
Te kampanie społeczne dostały Effie!
-
11.11.2024
#Niepodległadohymnu – akcja śpiewania hymnu 11.11 w samo południe
-
31.10.2024
Artyści biorą na warsztat tablety. Współpraca Huawei i Akademii Sztuk Pięknych
-
28.10.2024
„Dziś wszyscy jesteśmy twórcami cyfrowymi” — 25. konkurs Galerii Plakatu AMS