ZWROTOMOCNI – o systemie kaucyjnym w lekkiej formie
„Zwrotomocni” to nowa odsłona ogólnopolskiej kampanii informacyjno-edukacyjnej Ministerstwa Klimatu i Środowiska o systemie kaucyjnym. Bohaterami spotów utrzymanych w lekkiej i komediowej konwencji są… butelki i puszka. W rolach zwracanych opakowań zobaczymy znanych aktorów: Olgę Bołądź, Piotra Polaka i Sebastiana Stankiewicza.
Potrzeba edukacji
Jak pokazują badania*, w społeczeństwie istnieje duża potrzeba edukacji w tematach związanych z ekologią. Aż 49% Polaków nie wierzy w skuteczność podejmowanych działań proekologicznych, a 29% przyznaje, że nie wie jak postępować i co jest dobre dla środowiska.
Jednocześnie 63% badanych potwierdza, że potrzebuje edukacji i prostych oraz zrozumiałych instrukcji jak segregować. Konsumentom brakuje też zrozumienia całego procesu segregacji, co skutkuje poczuciem braku sensu – 35% przyznało, że nie wie, które odpady można segregować, a 32% nie widzi w tym sensu ze względu na ponownie ich zmieszanie w dalszych etapach.
Ważny przekaz w lekkiej formie
Kampania „Zwrotomocni” w przystępny sposób tłumaczy zasady systemu kaucyjnego. Bohaterowie kampanii to zwracane opakowania po napojach – butelka plastikowa, szklana i puszka.
Widzimy je w ich naturalnym środowisku – w sklepie, w domu u rodziny i przy automacie. Poprzez przedstawione sytuacje odbiorca dowiaduje się najważniejszych informacji o systemie kaucyjnym:
– zwracamy tylko opakowania ze znakiem „Kaucja”,
– paragon nie jest potrzebny do zwrotu,
– opakowań nie zgniatamy, nie myjemy i nie zrywamy etykiet,
– kaucja wynosi 1 zł za butelkę szklaną i 50 gr za plastikową oraz puszkę.
Podkreślone zostają również korzyści dla środowiska. System kaucyjny to: mniej butelek w lasach, mniej odpadów i mniejsze zużycie surowców. Odbiorcy dowiedzą się również, jak wygląda znak kaucji i automat kaucyjny.
Oprócz butelek w spotach widzimy przedstawicieli wszystkich grup wiekowych: rodzinę Zwrotomocnych – dziadka z wnuczkiem, ojca z córką i mamę z dziećmi. Na zakończenie każdego spotu wybrzmiewa hasło kampanii zachęcające odbiorców do działania: Zwrotomocni! Odbierajcie kaucję – dbajcie o środowisko.
Kampania w lekki i humorystyczny sposób koncentruje się na edukacji i kształtowaniu prośrodowiskowych postaw – od zmiany codziennych nawyków po świadome gospodarowanie odpadami.
– System kaucyjny to konkretne narzędzie, które pozwoli każdemu z nas realnie przyczynić się do ochrony środowiska. W kampanii „ZWROTOMOCNI” pokazujemy, że edukacja o ekologii nie musi być poważna ani nudna. Aktorzy kojarzeni z komediową konwencją zapraszają Odbiorców do świata, który budzi pozytywne skojarzenia. Z kampanii płynie prosty przekaz: dzięki systemowi kaucyjnemu każdy z nas ma moc wprowadzania dobrej zmiany dla środowiska – mówi Paweł Prochenko, partner w Fabryce Komunikacji Społecznej, odpowiedzialnej za koncepcję kreatywną i realizację kampanii.
Działania w internecie, TV i szkołach
Od 20 października kampania obecna będzie w internecie – m.in. w mediach społecznościowych, na platformach VOD i w serwisach wideo. 27 października spoty trafią także do telewizji, a w grudniu – do kin.
Integralną część kampanii stanowią działania edukacyjne skierowane do lokalnych społeczności oraz uczniów i nauczycieli przedszkoli, szkół podstawowych i ponadpodstawowych.
Szczegółowe informacje o tym, jak działa system kaucyjny oraz materiały do pobrania, czy aktualności na temat przebiegu działań kampanii „Zwrotomocni”, można znaleźć na dedykowanej stronie internetowej: systemkaucyjny.gov.pl
*Ekobarometr edycja VI, SW Research, n= 1 500
oprac. Karolina Sendal
zobacz także
-
07.11.2025Odpowiedzialny biznes / CSR
Stare Telefony Działają Cuda
-
03.11.2025Akcje
Kampanie kinowe dla instytucji publicznych
-
23.10.2025Kreacje / printy
Tiszert. T-Search
-
23.10.2025Kreacje / printy
Ciche sygnały
-
22.10.2025Kreacje / printy
Holokaust, powtórz
-
21.10.2025Kreacje / printy
Żeby tylko nie przegrali…


