Kampania „Szacun Tropików” otrzymała tytuł Kampanii Społecznej Roku 2014 w kategorii Kampanie organizacji pozarządowych. Projekt zrealizowany przez Walk dla Fundacji Integracja jury wyróżniło m.in. za kreatywne, interaktywne rozwiązania przy niskim budżecie, zaangażowanie internautów w działania oraz trafne dobranie przekazu do grupy docelowej.
19 maja w Teatrze Kamienica na uroczystej Gali wręczono nagrody i wyróżnienia 25 kampaniom z 74 zgłoszonych do konkursu. Jurorzy oceniali nie tylko kreację i estetykę, ale całokształt działań komunikacyjnych, w tym również dobór odpowiednich narzędzi i efektywność.
Tytuł Kampanii Społecznej Roku w kategorii Kampanie instytucji publicznych przyznano kampanii Rzecznika Praw Dziecka „Jestem mamy i taty” zrealizowanej przez agencję TELESCOPE. Celem działań było pokazanie, że dziecko ma prawo do kontaktu z obojgiem rodziców. Co ciekawe, kampania miała swój oddźwięk także w wymiarze legislacyjnym – przez senatorów i Rzecznika Praw Dziecka przygotowany został projekt zmian w kodeksie rodzinnym, dzięki którym sądy miałyby możliwość, także w sytuacji konfliktu między rodzicami, pozostawiania pełni praw rodzicielskich po rozwodzie matce i ojcu.
W gronie zwycięzców znalazła się także kampania „Kochasz? Powiedz STOP Wariatom Drogowym” przygotowana dla Fundacji PZU. Jej inicjatorzy, VML Poland i On Board Public Relations, chcieli odejść od drastycznych i szokujących kampanii, wskazując na miłość i bliskość jako powody, dla których warto bezpiecznie prowadzić samochód.
W kategorii Kampanie lokalne laureatem została kampania „Rozmówki polsko-polskie” zrealizowana przez agencję DSK dla Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej w Krakowie, a w kategorii Kampanie o tematyce ekologicznej – „Dom, który dla mnie oszczędza”, przygotowana dla Ministerstwa Środowiska przez Fabrykę Komunikacji Społecznej we współpracy z domem mediowym Codemedia.
W tym roku można wyróżnić dwa nurty kampanii: pierwszy to kampanie pomysłowe, kreatywne i jednocześnie tanie, natomiast w drugim nurcie znalazły się kampanie kompleksowe wykorzystujące wiele kanałów i narzędzi, łączące reklamę i PR. Zabrakło takich, które mogłyby spełnić oba te kryteria – twierdzi Paweł Prochenko, przewodniczący jury i prezes Fundacji Komunikacji Społecznej, która organizuje konkurs – Większość kampanii była oparta na trafnie opracowanych insightach i rzetelnie zrealizowana. Jednocześnie, w porównaniu z przykładami kampanii realizowanych na świecie, brakuje w Polsce kampanii wybitnych – dodaje.
W tym roku bez statuetek wyszli twórcy kampanii zgłoszonych w kategoriach: Kampanie 1% i CRM oraz w konkursie „Kreatywny OOH”, który był nowością tej edycji. W kategorii Kampanie 1% przyznano natomiast wyróżnienie dla kampanii „W rodzinie cieplej” zrealizowanej przez Fabrykę Komunikacji Społecznej dla Ośrodka Wsparcia Rodzinnej Opieki Zastępczej PORT Towarzystwo Nasz Dom. Najlepszą kampanię w kategorii „Kampanie zagraniczne” wybierało jury międzynarodowe – zwyciężyła kampania „Eyes on the road” dla Volkswagena.
Natomiast kampanie zgłoszone w kategorii „Akcje zaangażowane społecznie” oceniali internauci, oddając głosy na portalu kampaniespoleczne.pl. Ich wybór padł na kampanię „Mięso”, której celem był zwrócenie uwagi na problem cierpienia zwierząt, jakie ma miejsce w hodowlach przemysłowych.
Wyjątkiem w tej edycji konkursu było przyznanie wyróżnienia specjalnego dla 7. edycji projektu „Mam haka na raka” – „Przejrzyj Chłoniaka”. Jury zdecydowało się nagrodzić program za jego długofalowość, zaangażowanie dużej liczby uczestników, ciekawą formułę programu oraz znaczenie edukacyjne i profilaktyczne. Wyróżnienie specjalne otrzymała także III odsłona kampanii „SM – Walcz o siebie”.
Już dziś organizatorzy zapraszają do VIII edycji Konkursu, która ruszy w lutym 2016 roku.
Pełna lista nagrodzonych i wyróżnionych:
NAGRODY W KONKURSIE KAMPANIA SPOŁECZNA ROKU 2014
Nagroda w kategorii Kampanie Organizacji Pozarządowych
Nazwa kampanii: Szacun Tropików
Nadawca: Fundacja Integracja; Wykonawca: Walk
Uzasadnienia: Kampania „Szacun Tropików” otrzymała nagrodę za kreatywne, interaktywne rozwiązania przy niskim budżecie, zaangażowanie internautów w działania oraz trafne dobranie przekazu do grupy docelowej.
Nagroda w kategorii Kampanie Instytucji Publicznych
Nazwa kampanii: Jestem mamy i taty
Nadawca: Rzecznik Praw Dziecka; Wykonawca: Telescope
Uzasadnienie: Jury, przyznając nagrodę główną kampanii „Jestem mamy i taty”, doceniło insight oraz zaakcentowanie w komunikacji podmiotowości dziecka. Miała też swój oddźwięk w wymiarze legislacyjnym – przez senatorów i Rzecznika Praw Dziecka przygotowany został projekt zmian w kodeksie rodzinnym, dzięki którym sądy miałyby możliwość , także w sytuacji konfliktu między rodzicami, pozostawiania pełni praw rodzicielskich po rozwodzie matce i ojcu – na ten moment, gdy rodzice nie doszli do porozumienia w sprawie sposobu opieki nad dzieckiem, sąd musi ograniczyć prawa rodzicielskie jednemu z nich.
Nagroda w kategorii Kampanie Firm i Fundacji Firm
Nazwa kampanii: Kochasz? Powiedz STOP wariatom drogowym
Nadawca: Fundacja PZU; Wykonawca: VML Poland, On Board PR
Uzasadnienie: Pozytywne, nie epatujące strachem, nieschematyczne podejście do problemu bezpieczeństwa ruchu drogowego w kampanii „Kochasz? Powiedz stop wariatom drogowym” skłoniło jury do przyznania tej kampanii nagrody. Oceniający zwrócili też uwagę na jej spójność, efektywność i zaangażowanie w działania grupy docelowej.
Nagroda w kategorii Kampanie Lokalne
Nazwa kampanii: Rozmówki polsko-polskie
Nadawca: Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Krakowie; Wykonawca: DSK
Uzasadnienia: Kampania „Rozmówki polsko-polskie” otrzymała tytuł Kampanii Społecznej Roku 2014 za lekkie, dowcipne podejście do niełatwego tematu, jakim jest poprawa relacji międzyludzkich.
Nagroda w kategorii Kampanie 1%
Nie przyznano nagrody głównej
Nagroda w kategorii Kampanie o tematyce zdrowotnej
Nazwa kampanii: Stoma Life
Nadawca: Polskie Towarzystwo Stomijne POL-ILKO; Wykonawca: Procontent Communication
Uzasadnienie: Kampania „STOMALife. Odkryj stomię” została nagrodzona za przełamanie tabu, jakim jest życie ze stomią. Jury zwróciło uwagę na odważny, bezpośredni komunikat, dotyczący sprawy często traktowanej z niechęcią i przestrachem.
Nagroda w kategorii Kampanie o tematyce ekologicznej
Nazwa kampanii: Dom, który dla mnie oszczędza
Nadawca: Ministerstwo Środowiska; Wykonawca: Fabryka Komunikacji Społecznej
Uzasadnienie: Jury, przyznając nagrodę akcji „Dom, który dla mnie oszczędza”, doceniło niekonwencjonalne podejście do zmotywowania do działań ekologicznych, dowcipną symbolikę przekazu oraz odpowiednie dostosowanie formy przekazu do odbiorców.
Nagroda w kategorii Programy edukacyjne firm (CSR)
Nazwa kampanii: Akademia wynalazców im Roberta Boscha
Nadawca: Robert Bosch Sp. z o.o.; Wykonawca: Lighthouse Consultants
Uzasadnienie: Długofalowość, spójność, integrowanie różnych środowisk (młodzieży szkolnej, studentów, kadry naukowej) oraz znaczenie edukacyjne projektu „Akademia wynalazców im. Roberta Boscha” zyskało uznanie jury, które przyznało mu nagrodę główną.
Nagroda w kategorii Akcje zaangażowane firm (CSR)
Nazwa kampanii: Bezpieczeństwo, moje drugie imię
Nadawca: Gdańsk Transport Company S.A.; Wykonawca: 2Pi Group Agnieszka Miazga
Uzasadnienie: Oceniający kampanie podkreślili, że ten projekt zasługuje na nagrodę ze względu na zidentyfikowanie przez inicjatorów istotnej bariery w rozwiązaniu określonego problemu społecznego i dostarczanie odbiorcom konkretnych narzędzi do działania.
Nagroda w kategorii Kampanie dla rozwoju (promocja m.in. miast, funduszy)
Nazwa kampanii: Łódź pozdrawia
Nadawca: Urząd Miasta Łodzi; Wykonawca: MOSQI.TO
Uzasadnienie: Kampania „Łódź pozdrawia” została nagrodzona za zaangażowanie społeczności lokalnej, różnorodność narzędzi komunikacyjnych, estetykę oraz wysoką kulturę przekazu. Kampania zwróciła szczególną uwagę firmy Jet Line, partnera i jurora Konkursu, spójnym i trafnym kontekstowo zastosowaniem outdooru jako narzędzia komunikacji w przestrzeni.
Nagroda kategorii Marketing Zaangażowany Społecznie (CRM)
Nie przyznano nagrody głównej
Nagroda w kategorii Akcje Zaangażowane Społecznie
Nazwa kampanii: Mięso
Nadawca: Kolektyw Filmowy MAMYTO!
Uzasadnienie:
W tej kategorii kampania została wybrana w głosowaniu Czytelników portalu kampaniespołeczne.pl na Kampanię Społeczną Roku 2014 w kategorii Akcje Zaangażowane Społecznie.
Nagroda w kategorii Kampanie Zagraniczne
Nazwa kampanii: Eyes on the road
Nadawca: Volkswagen; Wykonawca: Ogilvy Bejing
Uzasadnienie: Kampania „Eyes on the road” została doceniona przez jury w głównej mierze za walory artystyczne oraz innowacyjne, technologiczne podejście do kwestii korzystania z telefonu podczas prowadzenia samochodu. Osoby przebywające na sali kinowej mogły poczuć się jak kierowcy podczas wypadku, dzięki czemu efekt kampanii stał się widoczny od razu – wywołując przerażenie na twarzach oglądających. Przez swoją oryginalność kampania porusza widzów dużo bardziej niż inne do tej pory przedstawiane kampanie na temat używania telefonów podczas jazdy samochodem.
Nagroda w konkursie „Kreatywny OOH”
Nie przyznano nagrody głównej
WYRÓŻNIENIA W KONKURSIE KAMPANIA SPOŁECZNA ROKU 2014
Kategoria Kampanie Organizacji Pozarządowych
Nazwa kampanii: Głos Dzieci
Nadawca: UNICEF Polska
Uzasadnienie: Kampania „Głos dzieci” została wyróżniona w kategorii Kampanie organizacji pozarządowych za czytelny pomysł i dotarcie do dużej grupy odbiorców.
Nazwa kampanii: Nie znasz, nie otwieraj
Nadawca: Fundacja Aktywnych Obywateli im. Józefa Dietla; Wykonawca: Advert Studio
Uzasadnienie: Wyróżnienie dla akcji „Nie znasz, nie otwieraj” w kategorii Kampanie organizacji pozarządowych przyznano za zrozumiały, dobrze dobrany do grupy docelowej komunikat i wybranie rozpoznawalnego dla odbiorców ambasadora.
Nazwa kampanii: Photos for life
Nadawca: Fundacja Rak’n’Roll; Wykonawca: Isobar
Uzasadnienie:
Kampania „Photos for life” otrzymała wyróżnienie za oryginalny, nowatorski a przy tym prosty pomysł.
Kategoria Kampanie Instytucji Publicznych
Nazwa kampanii: Dzieciaka i Loco przygody w sieci
Nadawca: Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji; Wykonawca: Fabryka Komunikacji Społecznej
Uzasadnienie: Kampanię „Dzieciaka i Loco przygody w sieci” jury wyróżniło za właściwe zaadresowanie przekazu i przedstawienie skomplikowanego problemu w zabawny, atrakcyjny dla najmłodszych sposób.
Nazwa kampanii: Stop zwolnieniom z WF
Nadawca: Ministerstwo Sportu i Turystyki; Wykonawca: BBDO Warszawa
Uzasadnienie: Akcja „Stop zwolnieniom z WF” została wyróżniona za perspektywiczne spojrzenie na narastający problem oraz długofalową, przemyślaną komunikację.
Kategoria Kampanie Firm i Fundacji Firm
Nazwa kampanii: Przygotuj się na wstrząs
Nadawca: Polfa Warszawa grupa Polpharma; Wykonawca: Flywheel PR, Telescope
Uzasadnienie: Jury doceniło podniesienie przez nią świadomości problemu i zmianę postaw wśród lekarzy oraz innych osób, które powinny dysponować wiedzą na temat podnoszonej przez nią kwestii.
Kategoria Kampanie Lokalne
Nazwa kampanii: Możesz być po naszej stronie
Nadawca: Stowarzyszenie Pomocy Chorym Onkologicznie Różowe Okulary; Wykonawca: Aura
Uzasadnienie: Jury wyróżniło kampanię „Możesz być po naszej stronie” za pracę z ważną grupą docelową, jaką są dzieci i młodzież oraz przygotowanie interesujących dla tej grupy materiałów, zapoznających z problemem poprzez zabawę.
Kategoria Kampanie 1%
Nazwa kampanii: W rodzinie cieplej
Nadawca: Ośrodek Wsparcia Rodzinnej Opieki Zastępczej PORT Towarzystwo Nasz Dom; Wykonawca: Fabryka Komunikacji Społecznej
Uzasadnienie: Wyróżnienie tej kampanii przyznano za walory artystyczne filmu oraz przygotowanie różnych, dostosowanych do możliwości odbiorców, propozycji zaangażowania się w sprawę. Jury doceniło też fakt, że kampania była efektywna i stara się rozwiązać konkretny problem społeczny, nie proponując przy tym wpłat na subkonta.
Nazwa kampanii: Zobacz. Niewidome dzieci.
Nadawca: Stowarzyszenie Rodziców i Przyjaciół Dzieci Niewidomych i Słabowidzących „Tęcza”; Wykonawca: Grupa Codex, Warszawska Szkoła Filmowa
Uzasadnienie: Ta kampania otrzymała wyróżnienie za efektywność i realizację określonych założeń. Jury doceniło też fakt, że kampania osiąga swoje cele i stara się rozwiązać konkretny problem społeczny, nie proponując przy tym wpłat na subkonta.
Kategoria Kampanie o tematyce zdrowotnej
Nazwa kampanii: Truckers Life
Nadawca: Fundacja Truckers Life
Uzasadnienie: Jury doceniło precyzję komunikatu i udostępnienie odbiorcom konkretnego narzędzia do rozwiązania problemu.
Kategoria Kampanie o tematyce ekologicznej
Nazwa kampanii: Poznaj swoją Naturę
Nadawca: Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska; Wykonawca: Fabryka Komunikacji Społecznej, Codemedia, Ars Communications
Uzasadnienie: Jury przyznając wyróżnienie kampanii „Poznaj swoją naturę” doceniło wysoką estetykę materiałów filmowych.
Kategoria Akcje zaangażowane firm (CSR)
Nazwa kampanii: Warsztaty Filmowe – Film „Akcja pod Choinką”
Nadawca: IQ Marketing (Poland), Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Piasecznie
Uzasadnienie: Ten projekt został wyróżniony za zaangażowanie tak grupy docelowej, jak i pracowników firmy, oraz podniesienie poczucia własnej wartości u uczestników projektu.
WYRÓŻNIENIA SPECJALNE W KONKURSIE KAMPANIA SPOŁECZNA ROKU 2014
Wyróżnienie specjalne
Nazwa kampanii: 7. edycja projektu Mam haka na raka – Przejrzyj Chłoniaka
Nadawca: Polska Unia Onkologii, Glaxo Smith Kline; Wykonawca: Fabryka Komunikacji Społecznej, Hill&Knowlton, 24/7 Communications
Uzasadnienie: Oceniający zdecydowali o wyróżnieniu poza kategorią kolejnej edycji projektu „Mam haka na raka”, ze względu na jego długofalowość, zaangażowanie dużej liczby uczestników, ciekawą formułę programu oraz jego znaczenie edukacyjne i profilaktyczne.
Wyróżnienie specjalne
Nazwa kampanii: SM – walcz o siebie
Nadawca: Polskie Towarzystwo Stwardnienia Rozsianego, Neuropozytywni, Fundacja Urszuli Jaworskiej oraz TELESCOPE; Wykonawca: Telescope, Eura 7, DB Maison
Uzasadnienie: Projekt „SM – Walcz o siebie” został wyróżniony poza kategorią za kompleksowość, skuteczność i doprowadzanie do realnych zmian w świadomości ogółu społeczeństwa, środowisk medycznych i ustawodawców.
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
19.11.2024
Drzewo Roku 2025 – zgłoszenia do końca listopada!
-
15.11.2024
„Moje czarne szczęście” już w sprzedaży w Biedronce
-
11.11.2024
Te kampanie społeczne dostały Effie!
-
11.11.2024
#Niepodległadohymnu – akcja śpiewania hymnu 11.11 w samo południe
-
31.10.2024
Artyści biorą na warsztat tablety. Współpraca Huawei i Akademii Sztuk Pięknych
-
28.10.2024
„Dziś wszyscy jesteśmy twórcami cyfrowymi” — 25. konkurs Galerii Plakatu AMS