Noc. Nieoświetlona droga. Kierowca mija zakręt. Niewidocznego w ciemności pieszego nie udaje mu się minąć. Prawdopodobieństwo śmierci przechodnia, potrąconego przez samochód jadący 50 km/h wynosi 60%. W Polsce ginie rocznie na drogach ok. 5-6 tysięcy ludzi. Rannych zostaje ok. 70 tysięcy. Blisko 50% z nich to piesi oraz rowerzyści. Płocka policja zainaugurowała pod koniec grudnia 2009 roku kampanię „Zebra w paski też ma odblaski”, której celem jest nakłonienie mieszkańców miasta do noszenia elementów odblaskowych.
Fakty z ciemnej strony drogi
Człowiek idący poboczem drogi bez odblasku – w ciemnym ubraniu – jest widoczny w światłach samochodu z odległości 20 m. Ten sam człowiek, ubrany w jasne ubranie zostanie zauważony przez kierowcę z odległości 30 metrów. Droga hamowania samochodu jadącego ze średnią prędkością to 40 metrów. Od zmroku do świtu ma miejsce 50% śmiertelnych wypadków drogowych, pomimo tego, że ruch drogowy jest wtedy dziesięciokrotnie mniejszy, niż w ciągu dnia.
Fakt z jaśniejszej strony drogi
Człowiek idący poboczem drogi z odblaskiem jest widoczny w światłach auta z odległości 150-300 m. W przypadku świateł długich nawet z odległości 1 kilometra.
Pieszy nocą, na nieoświetlonej drodze, jest dla kierowcy jak zjawa. Pojawia się nagle. Nie upowszechnił się jeszcze zwyczaj dbania o bezpieczeństwo własne oraz innych użytkowników dróg poprzez noszenie odblasków. Płocka policja chce nakłonić jak największą liczbę osób do noszenia elementów zwiększających widoczność na drodze: kamizelek wśród rowerzystów, a opasek, zawieszek oraz naklejek wśród pieszych.
W trakcie płockiej imprezy sylwestrowej rozdano 3000 elementów odblaskowych. Kolejne 5000 (wszystkie ufundowane przez fundację Orlen Dar Serca) otrzymali uczestnicy koncertu, odbywającego się w ramach XVIII finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Wszyscy wolontariusze, uczestnicy oraz twórcy finału płockiej Orkiestry również „świecili” przykładem, ubrani w odblaskowe elementy.
Odblaskowe gadżety będą rozdawane w trakcie imprez organizowanych przez Płocki Ośrodek Kultury i Sztuki. O odblaskach będzie można dowiedzieć się również w trakcie wizyt w Płockom ZOO, przy wybiegu zebry. W dalszej części kampania ma trafić do szkół. Do współpracy zostały zaproszone lokalne media. W planach jest przyznawanie certyfikatów szkołom, których uczniowie będą stale poruszać się z odblaskami oraz ogólnopolski konkurs dla gimnazjalistów na najlepszą prezentację multimedialną na temat odblasków.
M. Czerepak
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
19.11.2024
Drzewo Roku 2025 – zgłoszenia do końca listopada!
-
15.11.2024
„Moje czarne szczęście” już w sprzedaży w Biedronce
-
11.11.2024
Te kampanie społeczne dostały Effie!
-
11.11.2024
#Niepodległadohymnu – akcja śpiewania hymnu 11.11 w samo południe
-
31.10.2024
Artyści biorą na warsztat tablety. Współpraca Huawei i Akademii Sztuk Pięknych
-
28.10.2024
„Dziś wszyscy jesteśmy twórcami cyfrowymi” — 25. konkurs Galerii Plakatu AMS